افکت های ۳D Channel در افترافکت
نرم افزار افترافکت نرم افزاری دو بعدی است که پیش از این امکان سه بعدی کردن مدلها در آن وجود نداشت. اما با منتشر شدن افکتهای ۳D Channel این ویژگی به افترافکت افزوده شد و از آن پس امکان درج مدلهای سه بعدی در افترافکت ایجاد شد و با استقبال خوبی از سوی کاربران قرار گرفت. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی افکتهای ۳D Channel در افترافکت بپردازیم.
افکت ۳D Channel چیست؟
افکتهای ۳D Channel در افترافکت روی لایههای دو بعدی، با اطلاعات سه بعدی در کانالهای کمکی کار میکنند. منابع این لایههای دو بعدی سکانسهای تصویری هستند که نمایانگر سکانسهای سه بعدی از یک اپلیکیشن ۳D هستند.
از افکتهای ۳D Channel برای ادغام سکانسهای سه بعدی در کامپوزیتهای ۲D و اصلاح سکانسهای سه بعدی استفاده میشود. شما میتوانید فایلهای تصویری سه بعدی ذخیره شده در قالبهای RLA ، RPF ، Softimage PIC/ZPIC و قالبهای Electric Image EI/EIZ را با استفاده از آن به راحتی وارد کنید. برای فایلهای PIC و EI ، نیز میتوان اطلاعات ۳D Channel را به ترتیب در فایلهای ZPIC و EIZ قرار دارد. درسته که شما فایلهای ZPIC و EIZ را مستقیماً وارد نمیکنید ، اما تا زمانی که آنها با فولدرهای PIC و EI در یک پوشه هستند، با استفاده از افکتهای ۳D Channel به کانالهای سه بعدی از طریق آنها دسترسی دارید. به خاطر داشته باشید که افکتهای ۳D Channel روی فایلهای دیگر تأثیر نمیگذارند.
افکتهای ۳D Channel کانالهای اضافی دارای اطلاعات، از جمله Z-depth ، surface normals ، object ID ، texture coordinate ، background color ، unclamped RGB و material ID را خوانده و دستکاری میکند. از دیگر کارهایی که میتوانید با استفاده از این افکت انجام دهید عبارتند از:
- عناصر سه بعدی را در امتداد محور z قرار دهید و یا در یک سکانس سه بعدی وارد کنید و یا آنها را جدا کنید.
- مناطق را در یک سکانس سه بعدی محو کنید
- یک افکت مه آلود دارای عمق اعمال کنید و اطلاعات کانال سه بعدی را برای استفاده به عنوان پارامترها در افکتهای دیگر اکسترکت کنید.
توجه:
برای نمایش عمق و سایر مقادیر کانال برای یک پیکسل در پنل Info ، یک افکت ۳D Channel اعمال کنید و سپس با انتخاب افکت روی پیکسل در پنل Composition یا پنل Layer با استفاده از ابزار Selection کلیک کنید.
استفاده از Channel در فایلهای OpenEXR
اگر کانالها tag شده باشند، افکتهای ۳D Channel در افترافکت میتوانند از کانالهای موجود در فایلهای OpenEXR مانند depth channel استفاده کنند. برخلاف برخی از فرمتهای دیگر، مانند RPF، که در آن مجموعه خاصی از کانالها تعریف شدهاند تا همیشه ویژگیهای خاص یک سکانس را نشان دهند، فرمت OpenEXR مجموعهای دلخواه از کانالها است که به خودی خود هیچ معنایی ندارد. کانالهای R ، G ، B و A برای نشان دادن مقادیر قرمز، سبز، آبی و آلفا محفوظ است، اما برای سایر ویژگیها میتوان از کانالهای دیگر استفاده کرد. برای ترسیم نام کانالها به مقادیر یک نوع خاص برای استفاده در افکتهای دیگر، میتوانید از فایلی با نام OpenEXR_channel_map.txt استفاده کنید. اگر این فایل در یک پوشه با افزونه فرمت OpenEXR قرار داشته باشد، افزونه OpenEXR هنگام وارد کردن یک فایل از اطلاعات موجود در آن برای تگ کردن کانالها استفاده میکند.
افکت ۳D Channel Extract
افکت ۳D Channel Extract یکی دیگر از افکتهای ۳D channel در افترافکت است که باعث میشود کانالهای کمکی به صورت تصاویر رنگی در مقیاس خاکستری یا چند کاناله قابل مشاهده باشند. سپس میتوانید از لایه به وجود آمده به عنوان یک لایه کنترلی برای افکتهای دیگر استفاده کنید. برای مثال، اطلاعات depth را در یک فایل تصویری۳D Channel ، extract کرده و سپس از آن به عنوان یک influence map در افکت Particle Playground استفاده کنید، یا مقادیری را از کانال RGB بدون علامت extract کنید تا کمی افکت مات تولید شده و بدین ترتیب نکات مهم هایلایت میشوند.
توجه :
برای نمایش مقادیر کانال ۳D برای یک پیکسل در پنل Info، افکت ۳D Channel Extract را اعمال کنید و کانال را از منوی کانال سه بعدی در پنل Effect Controls انتخاب کنید. سپس روی پیکسل در پنل Composition یا Layer panel با استفاده از ابزار Selection کلیک کنید.
White point, Black Point
مقداری که به رنگ سفید یا سیاه ترسیم شده است.
۳D Channel
کانال استخراج از تصویر ۳D
Z-Depth
نشان دهنده فاصله یک پیکسل سایهدار از دوربین است و رنگ سفید در آن بیشترین فاصله را نشان میدهد. پیکسلهای سیاه نیز به دوربین نزدیکترین فاصله را دارند. افکتهایی مانند افکت Lens Blur میتوانند از این اطلاعات برای ایجاد افکتهای عمق میدان استفاده کنند. توجه داشته باشید که وقتی مستقیماً از کانال به عنوان luma matte استفاده میکنید، تصویر مه آلود میشود.
توجه :
برای داشتن بهترین نتیجه، تنظیمات White Point و Black Point افکت را با تنظیمات دور و نزدیک دوربین خود در اپلیکیشینی که تصویر سه بعدی ایجاد کرده است، مطابقت دهید.
با پارامترهای Anti-Alias کار کنید
پارامتر Anti-alias در افکتهای ۳D Channel در افترافکت به شما امکان میدهد انتخاب کنید که آیا خروجی دارای افکت anti-alias باشد یا خیر. مقدار Depth passes در این پارامتر، برای صاف کردن لبههای مات که برای ترکیب عمق یا اصلاح رنگ استفاده میشود مفید است. وقتی از Depth of Field یا افکتهای دیگری که مهم هستند در آنها اجسام و لبههایشان در یک فاصله قرار داشته باشند استفاده میکنید، این گزینه را غیرفعال کنید. لبه افکت anti-alias روی مقدار رنگ خاکستری پیکسلهای لبه تصویر تأثیر میگذارند. این اتفاق میتواند روی عمق ظاهری لبه تأثیر بگذارد و باعث شود که افکت ایجاد شده به صورت matte مصنوعی به نظر برسد.
Clamp Output
این پارامتر در حالت رنگی ۳۲ پیکسل موجود است و خروجی مقیاس خاکستری اثر را به مقادیر بین ۰ تا ۱.۰ متصل میکند. این پارامتر به طور پیش فرض روشن است.
Invert Depth Map
خروجی خاکستری از افکت را معکوس میکند.
Object ID
در اپلیکیشنهای سه بعدی میتوان به هر شی، یک ID جداگانه اختصاص داد. بنابراین میتوانید از نقشه ایجاد شده با استفاده از این کانال برای اعمال افکتهای انتخابی روی اشیاء خاص در یک صحنه سه بعدی استفاده کنید.
Texture UV
این کانال شامل مختصات نگاشت Texture جسم شما است که به کانالهای قرمز و سبز ترسیم شده است و میتواند برای بررسی نقشههای UV یا به عنوان ورودی برای افکت Displacement Map استفاده شود.
Surface Normals
این کانال وکتور جهت هر نقطه در سطح یک جسم را به کانالهای RGB ترسیم میکند. پلاگینهای Third-party میتوانند از این کانال به عنوان پایهای برای نورپردازی داینامیک و رندر استفاده کنند.
Coverage
رفتار این کانال برای برنامههای مختلف سه بعدی متفاوت است. برای علامت گذاری مناطق نزدیک به لبهها و خطوط اجسام استفاده میشود تا اطلاعاتی در مورد عملکرد anti-alias و overlap آنها ارائه دهد.
Background RGB
این کانال شامل تمام مقادیر پیکسل RGB از بکگراند بدون هیچ گونه شیء است و بیشتر برای ذخیره افکتهای محیطی داینامیک و منحصر به فرد در اپلیکیشنهای سه بعدی مانند آسمان یا بکگراندهای ایجاد شده از procedural texture استفاده میشود.
Unclamped RGB
این کانال شامل رنگهای اپلیکیشن سه بعدی است که قبل از اعمال اکسپوژر و تنظیمات گاما به رندر اپلیکیشن ۳D ارائه شده است.
Material ID
در اپلیکیشنهای سه بعدی میتوان به هر متریال یک ID جداگانه اختصاص داد. میتوانید از نقشهای که با استفاده از این کانال تهیه شده است استفاده کنید تا افکتها را به صورت انتخابی روی متریالهای خاصی در یک صحنه سه بعدی اعمال کنید.
افکت Depth Matte
این افکت که جزو افکتهای ۳D Channel در افترافکت است اطلاعات عمق را در یک تصویر سه بعدی میخواند و تصویر را در هرجایی در امتداد محور z برش میدهد. برای مثال، میتوانید بکگراند را در یک صحنه سه بعدی حذف کنید، یا اشیاء را در یک صحنه سه بعدی اضافه کنید.
توجه :
برای قرار دادن یک لایه در یک صحنه سه بعدی ، افکت Depth Matte را به لایهای که دارای صحنه سه بعدی است اعمال کنید ، ویژگی Depth را در عمقی که میخواهید لایه جدید را وارد کنید تنظیم کنید، سپس لایه صحنه ۳D را کپی کنید و Invert for the 3D را انتخاب کنید. لایه صحنه را در بالا قرار دهید و لایه جدید را بین دو لایه از صحنه سه بعدی به ترتیب قرارگیری لایهها در پنل Timeline قرار دهید.
Depth
مقدار محور z که در آن تصویر را برش می دهیم. همه چیز با مقدار عمق کمتر از آن مات میشود.
توجه :
برای تعیین عمق یک شی ، روی آن در پنل Composition یا Layer panel با استفاده از ابزار Selection در حالی که افکت انتخاب شده است، کلیک کنید.
Feather
مقدار feather لبههای مات را نشان میدهد.
Invert
با انتخاب Invert همه چیز با عمق بیشتر از مقدار Depth مات میشود.
افکت Depth Of Field
افکت عمق میدان یا همان Depth of field که از مجموعه افکتهای ۳D Channel در افترافکت است، دوربینی را که در یک عمق (صفحه کانونی) و در یک صحنه سه بعدی فوکوس میکند، شبیه سازی کرده و اشیاء را در اعماق دیگر تار میکند.
Focal plane
این قابلیت فاصله در امتداد محور z صفحه کانونی از دوربین است.
توجه :
برای نشان دادن عمق یک شی در پنل Info، روی شیء موجود در پنل Composition یا Layer panel با استفاده از ابزار Selection در حالی که افکت انتخاب شده است، کلیک کنید.
Maximum Radius
این ویژگی نشان میدهد که چقدر تاری روی اجسام خارج از صفحه کانونی اعمال میشود.
Focal Plane Thickness
این مورد تعیین میکند که عمق فوکوس در دو طرف صفحه کانونی چیست.
Focal Bias
هرچه مقدار این ویژگی بالاتر باشد، با افزایش فاصله از صفحه کانونی، عناصر سریعتر از مرکز خارج میشوند.
افکت Fog 3D
افکت Fog 3D در تصاویر، مه را شبیه سازی میکند، طوری در تصویر اضافه میشود که انگار یک محیط پراکنده در هوا وجود دارد که باعث میشود اجسام با فاصله گرفتن بیشتر از محور Z ، پراکندهتر به نظر برسند.
توجه :
مانند سایر افکتهای ۳D Channel در افترافکت، افکت Fog 3D نیز به اطلاعات عمق از فایل سکانس تصاویر رندر شده در اپلیکیشنهای سه بعدی بستگی دارد.
Fog Start Depth
جایی که در امتداد محور z پراکندگی مه یا fog آغاز میشود.
توجه :
برای تعیین عمق یک شی، روی آن در پنل Composition یا Layer panel با استفاده از ابزار Selection در حالی که افکت انتخاب شده است، کلیک کنید.
Fog End Depth
جایی که در امتداد محور z انتشار مه به حداکثر خود میرسد.
Scattering Density
این افکت تعیین میکند که پراکندگی چگونه سریع اتفاق میافتد. هرچه مقدار این افکت بیشتر باشد، مه از محل شروع متراکمتر ظاهر میشود.
Foggy Background
پس زمینه مه آلود به طور پیش فرض ایجاد میشود. برای ایجاد شفافیت در پشت صحنه سه بعدی و ترکیب با لایه بالایی، گزینه Select را بردارید.
Gradient Layer
یک لایه مقیاس خاکستری برای استفاده به عنوان یک لایه کنترل، مقادیر روشنایی آن برای تراکم مه اعمال میشود. برای مثال، از افکت Turbulent Noise برای ایجاد یک لایه کنترل چرخشی برای مه جوی استفاده کنید و مطمئن شوید که ابعاد لایه گرادیان حداقل به اندازه ابعاد لایه صحنه سه بعدی باشد.
Layer Contribution
این ویژگی مسخص میکند که لایه شیب چقدر روی چگالی مه تاثیر میگذارد.
عمق برای ترکیبات سه بعدی عبور میکند
گذر عمق یا depth pass اطلاعات سیاه و سفید است که با فاصله ارتباط دارد. برای مثال، اگر صحنهای دارید که مملو از مه سیاه و اشیاء سفید است، اجسامی که از دوربین دورتر هستند رنگ تیره تری نسبت به موارد نزدیکتر خواهند داشت.دشما میتوانید با استفاده از افکتهای ۳D Channel در افترافکت از ترکیب تو در تو که حاوی لایه های سه بعدی است، عمق Z را اکسترکت کنید. همچنین میتوانید از این روش برای اعمال افکت ۳D depth روی لایه composition، مانند تاری عمق میدان، یا ایجاد یک افکت مات برای ترکیب عمق یا اصلاح رنگ استفاده کنید.
depth pass با رندرهای ترکیبی Classic 3D یا CINEMA 4D کار میکند.
Extract depth pass
برای استخراج گذر عمق، از پنل Effects ، افکت ۳D Channel Extract را روی یک لایه ترکیبی تو در تو اعمال کنید. و به موارد زیر توجه کنید:
- پارامتر ۳D Channel وقتیکه ۳D Channel Extract روی یک لایه ترکیب تو در تو اعمال میشود، غیرفعال میگردد.
- از ویژگیهای Black Point و White Point برای تنظیم شروع و پایان محدوده عمق استفاده کنید. ابتدا و انتها بر حسب پیکسل از موقعیت دوربین اندازه گیری میشود.
- مقادیر پیش فرض Black Point و White Point به ترتیب ۵۰۰۰.۰ و ۰.۰ است. اگر صحنه ۳D شما بیشتر از ۵۰۰۰ پیکسل از دوربین فاصله دارد، باید مقدار Black Point را افزایش دهید.
- وقتی پروژه روی ۳۲ bpc تنظیم میشود، خروجی عمق برای همان محدودهای که برای ۸ یا ۱۶ bpc بسته میشود ، ۰-۱ میشود.
برای اکسترکت depth pass از افکت EXtractoR استفاده کنید
شما میتوانید از افکت EXtractoR برای اکسترکت یک پاس عمقی از یک ترکیب تو در تو استفاده کنید، اما لبههای anti-aliased در یک بکگراند شفاف میتوانند با یک حاشیه نمایان شوند.
برای مشاهده لبهها، مراحل زیر را انجام دهید:
- از پنل Effects ، افکت Shift Channels را روی ترکیب تو در تو اعمال کنید و پارامتر Take Alpha From را روی Full On قرار دهید.
- یا Channel View را از طریق گزینهای که در پایین پنل Composition است به Straight RGB تغییر دهید.
افکت ID Matte
بسیاری از اپلیکیشنهای سه بعدی، هر عنصر را در یک صحنه با ID شی منحصر به فرد لیبل میزنند. افکت ID Matte از این اطلاعات برای ایجاد افکت ماتی استفاده میکند که همه چیز را در صحنه به جز عنصر مورد نظر شما حذف می کند.
Aux. Channel
عناصر را بر اساس Object ID یا Material ID جدا کنید.
ID Selection
مقدار ID برای یک شی را نشان میدهد.
توجه :
برای تعیین ID یک شی ، نوع ID را از Aux انتخاب کنید. منوی Channel را در پنل Effect Controls وارد کنید و در حالی که افکت انتخاب شده است ، با استفاده از ابزار Selection روی شیء موجود در پنل Composition یا Layer panel کلیک کنید. اگر Object ID برای Aux انتخاب شده باشد. Channel، ID Selection به طور خودکار برای شیئی که روی آن کلیک میکنید به ID شیء بروز میشود.
Feather
مقدار feather در لبههای مات را نشان میدهد.
Invert
انتخاب را برعکس میکند. Invert را انتخاب کنید تا شیء مشخص شده توسط ID Selection مات شود.
از Coverage استفاده کنید
با حذف رنگهای ذخیره شده در پشت شی از پیکسلها، در امتداد لبه مات، یک cleaner matte ایجاد میشود. این گزینه تنها در صورتی کار میکند که تصویر سه بعدی حاوی یک coverage channel باشد که اطلاعات مربوط به رنگهای پشت اجسام را ذخیره میکند.
نتیجه گیری
افکتهای ۳D Channel در افترافکت کارایی و امکاناتی را در اختیار شما قرار میدهد که روز به روز در حال گسترش و توسعه است و میتواند برای فیلم سازان، گرافیستهای کامپیوتری و به طور کلی صنعت فیلم سازی بسیار مفید و کارآمد باشد. با توحه به کارآمدی این نرم افزار شما عزیزان میتوانید برای یادگیری بخشهای دیگر افترافکت در دورههای آموزش جامع افترافکت و پریمیر از مجموعه پکیجهای خانه فتوشاپ شرکت کنید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید