افکتهای Distort در افترافکت
نرم افزار افترافکت شامل مجموعه وسیعی از افکتهای Distort برای تغییر شکل در تصاویر است که در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ قصد داریم به صورت جامع و وسیع شما را با افکت های Distort در افترافکت آشنا کنیم. پس ادامه مطلب را دنبال کنید.
در این صفحه میخوانید:
افکت Bezier Warp
افکت Bezier Warp که یکی از مجموعه افکت های Distort در افترافکت است با استفاده از منحنی بسته Bezier در امتداد مرز لایه، تصویری را تشکیل میدهد. این منحنی شامل چهار بخش است که هر بخش دارای سه نقطه (یک راس و دو نقطه مماس) است.
موقعیت رأسها و مماسها اندازه و شکل یک بخش منحنی را تعیین میکنند. کشیدن این نقاط، منحنیهایی که لبه تصویر را تشکیل میدهند تغییر شکل میدهد، بنابراین تصویر را Distort میکند. برای مثال، شما میتوانید از Bezier Warp برای تغییر شکل یک تصویر متناسب با تصویر دیگر استفاده کنید، مانند wrap کردن یک لیبل روی شیشه. Bezier Warp همچنین برای اصلاح انحرافاتی که در لنز رخ میدهد، مثل افکت Fisheye مفید است. علاوه بر این با استفاده از Bezier Warp از افکت های Distort در افترافکت، میتوانید تصویر را به سمت عقب خم کنید تا به ظاهری بدون distort دست پیدا کنید. با متحرک ساختن افکت و انتخاب یک فضای با کیفیت بالا، میتوانید افکتهای بصری را مانند یک دسر ژلهای لرزان ایجاد کنید.
افکت Bulge
این افکت تصویر را در یک نقطه مشخص distort میکند و باعث میشود بسته به گزینههایی که انتخاب میکنید، تصویر به سمت بیننده یا دور از آن هایلایت و یا برجسته شود.
Horizontal Radius و Vertical Radius
این گزینهها عرض و ارتفاع ناحیه distort شده، بر حسب پیکسل را نشان میدهند. همچنین می توانید مقادیر شعاع را با کشیدن هندلهای انتخابی در لایه تنظیم کنید.
Bulge Height
این گزینه نیزعمق ظاهری برجستگی تصویر را نشان میدهد. که مقادیر مثبت، Bulge را به سمت بیننده هل داده و مقادیر منفی، Bulge را از بیننده دور میکند.
Taper Radius
پهن بودن کنارههای Bulge را به کاربر نشان میدهد. اگر شعاع مخروطی را روی صفر تنظیم کنید Bulge بیش از اندازه ایجاد میشود.
Antialiasing
میزان صاف شدن لبه تصویر ( یا ترکیب رنگها باهم) توسط این گزینه در مرز Bulge انجام میشود. Anti-aliasing تنها زمانی اعمال میشود که کیفیت لایه روی Best تنظیم شده باشد.
Pin All Edges
از Bulge شدن لبههای لایه تصاویر جلوگیری میکند.
افکت Corner Pin
افکت Pin Corner نیز جزو یکی دیگر از افکت های Distort در افترافکت است که با تغییر موقعیت هر یک از چهار گوشه آن، تصویر را distort می کند. علاوه بر این از آن برای stretch، shrink، skewیا چرخش تصویر، شبیه سازی چشم انداز یا حرکتی که از لبه یک لایه اتفاق میافتد، مانند باز شدن درب، استفاده کنید. همچنین میتوانید از آن برای اتصال لایهای به منطقه مستطیلی متحرک که توسط motion tracker دنبال میشود، استفاده کنید. علاوه بر این میتوانید پینهای گوشه تصویر را در پنل Composition ، پنل Timeline یا پنل Effect Controls منتقل کنید.
افکت Displacement Map
این افکت با جابجایی پیکسلها به صورت افقی و عمودی بر اساس مقادیر رنگی پیکسلها در لایه کنترل مشخص شده توسط ویژگی Displacement Map Layer، یک لایه را distort میکند. بسته به لایه کنترل و گزینههایی که انتخاب میکنید ، نوع distort ایجاد شده توسط افکت Displacement Map میتواند بسیار متفاوت باشد.
جابجایی مقادیر رنگ از طریق displacement map که یکی از افکت های Distort در افترافکت است، تعیین میشود که مقدار آن بین ۰ تا ۲۵۵ متغیر است. هر مقدار به مقیاسی از ۱ تا ۱- تبدیل میشود. بدین ترتیب مقدار جابجایی، با ضرب مقدار تبدیل شده در حداکثر مقدار جابجایی که تعیین میکنید، محاسبه میشود. مقدار رنگ ۰ حداکثر جابجایی منفی (-۱- حداکثر جابجایی) را ایجاد می کند. مقدار رنگ ۲۵۵ نیز حداکثر جابجایی مثبت و مقدار رنگ ۱۲۸ هیچگونه جابجایی ایجاد نمیکند.
افکت از لایه کنترل مشخص شده بدون در نظر گرفتن هیچ گونه افکت یا ماسکی توسط Displacement Map Layer ایجاد میشود. اگر میخواهید از لایه کنترل با افکتهای آن استفاده کنید، سعی کنید آن را از قبل آماده کنید. اگر اندازه لایه کنترلی با لایهای که افکت روی آن اعمال می شود، یکی نباشد، بسته به تنظیماتی که صورت گرفته است رفتار این افکت میتواند centered، stretched یا tiled باشد.
Expand Output را انتخاب کنید تا نتایج افکت فراتر از مرزهای اصلی لایهای که در آن اعمال شده است، گسترش یابد. Wrap Pixels Around را انتخاب کنید تا پیکسلهای جابجا شده خارج از مرزهای لایه اصلی به طرف مقابل کپی شوند. طرف مقابل لایه؛ یعنی پیکسلهایی که از سمت راست رانده میشوند و در سمت چپ ظاهر میشوند و بلعکس.
افکت Liquify
افکت Liquify به شما امکان میدهد مناطق مختلفی را در تصاویر و در یک لایه push دهید ، pull کنید، بچرخانید، یا بزرگ و کوچک کنید. چندتا از ابزارهای Liquify وقتی که دکمه ماوس را نگه دارید یا درگ کنید، منطقه قلم براش را distort میکند. اعوجاج در مرکز ناحیه قلم براش متمرکز شده است و با نگه داشتن دکمه ماوس یا درگ کردن روی یک ناحیه، افکت افزایش پیدا کنید. علاوه بر این با استفاده از Mask Freeze Area میتوانید مساحت لایهای را که distort می کنید محدود کنید. از حالت Reconstruction برای کاهش یا لغو distort ایجاد شده استفاده کنید.
در واقع افکت Liquify از مجموعه افکت های Distort در افترافکت میتواند فراتر از مرزهای لایه مورد نظر گسترش یابد. این افزونه زمانی مفید است که لایه مورد نظر شما کوچکتر از ترکیب باشد.
ویژگیهای Mask
Freeze Area Mask
این گزینه مساحت تصویر را تعیین میکند که در آن کدورت و تنظیمات روی distort تأثیر میگذارد. مناطق خارج از ماسک دیستورت شده است. مناطق داخل mask با توجه به تنظیمات Mask Opacity و Mask Feather دیستورت میشوند.
Mask Opacity
این افکت از مجموعه افکت های Distort در افترافکت تعیین میکند که distort چگونه روی ناحیه داخل ماسک تأثیر می گذارد. اگر Opacity Mask روی ۱۰۰ تنظیم شده باشد، distort روی ناحیه داخل ماسک تأثیر نمیگذارد. اگر روی ۵۰٪ تنظیم شود، ناحیه داخل ماسک تحت تأثیر قرار میگیرد. اما اگر Mask Opacity را روی ۱۰۰٪ تنظیم کردهاید ، حتماً ماسک را پر کنید تا از ایجاد لبههای ناهموار روی ماسک جلوگیری شود.
Mask Feather
عرض feather برای ترکیب پیکسلها بین ناحیه ماسک دار و ناحیه بدون ماسک استفاده میشود.
ابزارها
Wrap
هنگام کشیده شدن، پیکسلها را به جلو هدایت میکند.
Turbulence
پیکسلها را به آرامی باهم ترکیب میکند. این تنظیم برای ایجاد آتش، ابرها، امواج و افکتهای مشابه آنها مفید است.
Twirl clockwise
با نگه داشتن دکمه ماوس یا کشیدن ، پیکسلها در جهت عقربههای ساعت میچرخد.
Twirl counterclockwise
با نگه داشتن دکمه ماوس یا کشیدن، پیکسلها را در جهت عقربههای ساعت میچرخاند.
Pucker
با نگه داشتن دکمه ماوس یا کشیدن، پیکسلها را به سمت مرکز ناحیه براش حرکت میدهد.
Bloat
با نگه داشتن دکمه یا کشیدن ماوس، پیکسلها را از مرکز ناحیه براش دور میکند.
Shift Pixels
پیکسلها را عمود بر جهت ضربه حرکت میدهد.
Reflection
پیکسل ها را در ناحیه قلم براش کپی میکند.
Clone
Distort و یا اعوجاج را از اطراف محل منبع به مکان فعلی ماوس کپی میکند. مکان منبع را با کلیک Alt (Windows) یا Option-click (Mac OS) نقطه منبع تنظیم کنید.
Reconstruction
Distortهای ایجاد شده را معکوس میکند یا آنها را به روشهای مختلف اعمال میکند.
با افکت Liquify تصویر را distort کنید
۱. لایه را انتخاب کرده و سپس Effect> Distort> Liquify را انتخاب کنید.
۲. در پنل Layer ، یک ماسک برای فریز کردن مناطق تصویر ایجاد کنید و سپس ویژگیهای ماسک را از افکت های Distort در افترافکت تنظیم کنید.
۳. در پنل Effect Controls موارد زیر را انجام دهید:
- ماسکی را که ایجاد کردهاید از منوی باز شده Freeze Area Mask انتخاب کنید.
- اندازه براش و مقدار فشار براش را مشخص کنید. فشار کم در براش باعث میشود تغییرات کندتر رخ دهند، بنابراین متوقف کردن آنها دقیقاً در زمان مناسب آسانتر است.
- برای کنترل میزان تکان خوردن ابزار Turbulence پیکسلها ، یک turbulent jitter را مشخص کنید.
- در زیر گزینه View Options گزینه View Mesh را انتخاب کنید.
- در صورت تمایل یک offset mesh برای اعمال اعوجاج تنظیم کنید.
- سپس برای تعیین میزان اعوجاج ، اسلایدر Distortion Percentage را بکشید.
۴. از ابزارها برای distort پیش نمایش تصویر استفاده کنید.
۵. همچنین از ابزار Reconstruction برای تغییر کامل یا جزئی اعوجاج یا تغییر تصویر به روشهای جدید استفاده کنید.
با افکت Liquify اعوجاج تصاویر را حذف کنید
از ابزار Reconstruction در افکت های Distort در افترافکت و حالتهای آن برای معکوس کردن اعوجاج یا انجام مجدد آنها به روشهای جدید استفاده کنید.
۱. برای انجام این کار ابزار Reconstruction را انتخاب کرده و سپس از منوی بازشو حالت Reconstruction Mode را انتخاب کنید:
Revert
مناطق فریز شده را به حالت قبلی خود تغییر میدهد.
Displace
نواحی فریز شده را بازسازی میکند تا با جابجایی در نقطه شروع بازسازی مطابقت داشته باشد. برای جابجایی همه آنها میتوانید از Displace استفاده کنید یا قسمتی از تصویر پیش نمایش را به مکان دیگری ببرید.
Amplitwist
نواحی فریز شده را بازسازی میکند تا با جابجایی، چرخش و مقیاس بندی کلی موجود در نقطه شروع مطابقت داشته باشد.
Affine
نواحی فریز شده را بازسازی میکند تا با همه distortهای موجود در نقطه شروع، از جمله جابجایی، چرخش، مقیاس بندی افقی؛ عمودی و کج مطابقت داشته باشد.
۲. در آخر برای بازیابی منطقه را درگ کنید. با این کار restoration سریعتر در مرکز براش انجام میشود.
افکت Magnify
این افکت که از مجموعه افکت های Distort در افترافکت است تمام یا قسمتی از تصویر را بزرگ میکند و میتواند مانند یک ذرهبین باشد که روی ناحیهای از تصویر قرار گرفته است، یا میتوانید از آن برای حفظ مقیاس کل تصویر به مراتب فراتر از ۱۰۰٪ با حفظ رزولوشن استفاده کنید.
Shape
شکل ناحیه بزرگ شده را نشان میدهد.
Center
نقطه مرکزی منطقه بزرگنمایی شده است
Magnification
درصدی که مقیاس ناحیه بزرگ شده را افزایش میدهد.
Link
نشان میدهد که چگونه تنظیم بزرگنمایی روی اندازه و لبه منطقه بزرگنمایی تأثیر دارد.
None
این گزینه نشان میدهد که اندازه و مرز منطقه بزرگنمایی شده به تنظیم بزرگنمایی بستگی ندارد.
Size
شعاع منطقه بزرگنمایی شده، بر حسب پیکسل است
Feather
مقدار feather مرز، در پیکسل را نشان میدهد.
Opacity
Opacity ناحیه بزرگنمایی شده، به عنوان درصدی از Opacity لایه اصلی نشان داده میشود.
Scaling
نوع مقیاس بندی مورد استفاده برای بزرگنمایی تصویر است.
Standard
این روش وضوح تصویر را حفظ میکند اما لبه دارای پیکسل بیشتری هستند.
Soft
این گزینه از الگوریتمهای spline استفاده میکند. اگر تصویر را بیش از ۱۰۰ scale مقیاس بندی کنید، Soft پیکسل شدن لبه را کاهش میدهد و کیفیت تصویر را حفظ میکند. Soft در مقادیر Magnify بزرگ کار خودش را به خوبی انجام میدهد.
Scatter
با بزرگ شدن تصویر پراکندگی یا نویز در تصویر ایجاد میکند.
Blending Mode
این حالت برای ترکیب ناحیه بزرگنمایی شده با لایه اصلی استفاده میشود. و گزینه None پیکسلهای شفاف را در اطراف منطقه بزرگنمایی شده نمایش میدهد.
Resize Layer
در صورت انتخابResize Layer، ناحیه بزرگنمایی شده میتواند فراتر از مرزهای لایه اصلی گسترش یابد.
افکت Mesh Warp
این افکت شبکهای که از افکت های Distort در افترافکت است از گریدهای Bezier را روی یک لایه اعمال میکند، که میتوانید آن را تنظیم کنید تا ناحیهای از تصویر را distort کند. هر گوشه یک تکه شامل یک راس و دو الی چهار مماس است (نقاطی که انحنای بخش خطی را که لبه گرید را تشکیل میدهد کنترل میکنند). تعداد مماسها بستگی به این دارد که راس در گوشهای، در لبهای و یا داخل گرید باشد. با حرکت دادن راسها و مماسها ، میتوانید شکل بخش خط منحنی را تنظیم کنید. هرچه گرید بهتر باشد، تنظیمات بیشتری را میتوانید در ناحیه تصویر در داخل patch انجام دهید.
افکت Mesh Warp معمولاً برای تغییر شکل نصف تصویر و انتقال آن به تصویر دیگر استفاده میشود.
نکته/ برای انتخاب راسهای بیشتر، روی آنها Shift کلیک کنید.
Row/Columns
حداکثر ۳۱ گرید را به صورت عمودی (ردیف) یا افقی (ستون) مشخص کنید. برای ایجاد دیستورت گستردهتر، از تکههای کمتری استفاده کنید. برای کنترل دقیقتر، نیز میتوانید از تعداد بیشتری استفاده کنید. رئوس و مماسها را بکشید تا شکل گرید تغییر کند. تصویر با توجه به تنظیم کشش و مرز ایجاد شده توسط patch مجاور، شکل شبکه را دنبال می کند.
Quality
مشخص میکند که تصویر چقدر از شکل تعریف شده توسط منحنی پیروی میکند. هرچه مقدار Quality بالاتر باشد، تصویر از نزدیک اشکال را دنبال میکند. به یاد داشته باشید که تنظیمات با Quality بالاتر به زمان رندر بیشتری نیاز دارند.
Distortion Mesh
با کلیک روی این گزینه، میتوانید Distortion را در طول زمان انیمیت کنید.
نکته/ دقت داشته باشید که هرpatch به مرزی برای دیستورت شدن تبدیل میشود. برای مثال، وقتی که یک patch را میکشید، ناحیه تصویر در patch کشیده شده و مساحت تصویر را در patch مجاور بهم میریزد. به عبارت دیگر، شما نمیتوانید یک تصویر را از قسمت patch خود بیرون بیاورید.
افکت Mirror
این افکت تصویر را در امتداد یک خط تقسیم میکند و یک طرف را به طرف دیگر منعکس میکند و از کاربردیترین افکت های Distort در افترافکت محسوب میشود.
Reflection Center
موقعیت خطی که بازتاب در آن رخ میدهد.
Reflection Angle
زاویه خطی که بازتاب در آن رخ میدهد. زاویه ۰ درجه سمت چپ را به سمت راست منعکس میکند. زاویه ۹۰ درجه قسمت بالا را به پایین منعکس میکند.
افکت Offset
این افکت تصویر را در یک لایه قرار میدهد. اطلاعات ویژوالی که از یک طرف تصویر push off میشوند در طرف مقابل ظاهر میشوند. یکی دیگر از کاربردهای این افکت از افکت های Distort در افترافکت ایجاد حلقه است.
Shift Center To
نشاندهنده موقعیت جدید نقطه مرکزی در تصویر اصلی.
Blend With Original
این گزینه شفافیت افکت را تنظیم میکند. نتیجه افکت با تصویر اصلی blend میشود و نتیجه افکت در بالا composite میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید، تأثیر آن روی لایه کمتر تأثیر میگذارد. برای مثال، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید ، افکت هیچ نتیجه قابل مشاهدهای روی لایه ندارد. اگر این مقدار را روی ۰ تنظیم کنید، تصویر اصلی نشان داده نمیشود.
افکت Optics Compensation
برای اضافه کردن یا حذف دیستورت لنز دوربین، از افکت Optics Compensation از مجموعه افکت های Distort در افترافکت استفاده کنید. المانهایی که با دیستورت ناهماهنگ لنز ترکیب شدهاند باعث ایجاد ناهنجاری در حرکت افکت میشوند. برای مثال، ممکن است اشکال ایجاد شده در یک صحنه distort شده با منطقه صحنه مطابقت نداشته باشند زیرا اجسام خطی از دیستورت صحنه پیروی نمیکنند.
Field Of View (FOV)
FOV نسبت به اندازه لایه منبع و جهت گیری FOV انتخاب شده است. هیچ قانون کلی تعیین نمیکند که مقدار FOV برای لنزهای مختلف اعمال شود. بزرگنمایی FOV را کاهش میدهد و کوچکنمایی آن را افزایش میدهد. در نتیجه، اگر فیلم شامل دارای مقادیر بزرگنمایی متفاوت باشد، باید مقدار FOV را متحرک کنید.
Reverse Lens Distortion
این گزینه تغییر شکل لنز را معکوس میکند. برای مثال، برای حذف دیستورت لنزهای wide-angle ، Field Of View را روی ۴۰.۰ تنظیم کرده و Reverse Lens Distortion را انتخاب کنید. انتخاب Reverse Lens Distortion، کنترل Resize را فعال میکند.
FOV Orientation
این گزینه محوری است که مقدار Field of View بر اساس آن استوار است. این تنظیم هنگام تطبیق عناصر تولید شده با رایانه با زاویه دید ارائه شده مفید است.
View Center
این گزینه نقطه مرکزی متناوب را مشخص میکند. این تنظیم هنگام استفاده از لنزهای سفارشی که در مرکز قرار ندارند مفید است. امابا این حال، معمولاً این کنترل باید دست نخورده باقی بماند.
Optimal Pixels
اطلاعات پیکسلی را تا حد ممکن از طریق دیستورت حفظ میکند. هنگام انتخاب، مقادیر FOV دیگر برگشت پذیر نیستند.
Resize
وقتی که دیستورت اعمال شده، لایه را فراتر از مرزهای خود کش میدهد، لایه را نیز تغییر اندازه میدهد. برای استفاده از این کنترل، ابتدا Reverse Lens Distortion را انتخاب کرده و سپس گزینهای را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که خاموش کردن آن اندازه لایه را تغییر نمیدهد. MAX 2X اندازه لایه را حداکثر تا دو برابر عرض و ارتفاع اصلی تغییر میدهد. MAX 4X اندازه لایه را حداکثر تا چهار برابر عرض و ارتفاع اصلی تغییر میدهد. Unlimited Size لایه را تا آنجا که کشیده شده است تغییر میدهد. این گزینه ممکن است به مقدار حافظه زیادی نیاز داشته باشد.
Lens Distortion را با Optic Compensation اضافه کرده و مطابقت دهید:
برای مطابقت با مقادیر FOV ، لایهها باید یک اندازه باشند. با این حال، اگر Resize را انتخاب کنید، میتوانید Optics Compensation را دوباره اعمال کنید و distort را با استفاده از همان مقدار (معکوس) معکوس کنید. سپس میتوانید افکت دیگری را از افکتهای Distort در افترافکت بین دو مورد Optics Compensation اعمال کنید.
اگر با استفاده از Optics Compensation یک لایه را تغییر اندازه دهید و سپس آن را به یک ترکیب بزرگتر تبدیل کنید ، نمیتوانید دیستورت را با استفاده از همان مقدار معکوس کنید تا زمانی که لایه ازپیش ترکیب شده را بزرگ کرده و لایه گسترش یافته را در خود جای دهید.
۱. لایه با distortion را انتخاب کرده و Effect> Distort> Optics Compensation را انتخاب کنید.
۲. در پنل Effect Controls ، FOV را تنظیم کنید تا یک لبه یا خط دیستورت شده مستقیم ظاهر شود. پس حتماً به مقدار FOV توجه کنید.
۳. لایه گرافیکی کامپیوتری را که میخواهید دیستورت شود انتخاب کنید و با استفاده از مقدار FOV از مرحله ۲ ، Optics Compensation را روی آن اعمال کنید.
۴. Reverse Lens Distortion را انتخاب کنید.
۵. Optics Compensation Remove را از لایه فیلم حذف کنید.
افکت Polar Coordinates
این افکت یک لایه را با انتقال هر پیکسل در سیستم مختصات (x ، y) لایه، به موقعیت مربوطه در سیستم Polar Coordinates یا معکوس دیستورت میکند. علاوه بر این باعث ایجاد دیستورت غیرعادی و شگفت انگیز میشود که بسته به تصویر و کنترلهایی که انتخاب میکنید میتواند بسیار متفاوت باشد. این افکت های Distort در افترافکت سیستم مختصات استاندارد نقاط را با اندازه گیری فاصله افقی (محور x) و فاصله عمودی (محور y) از مبدا مشخص میکند.
Interpolation
این گزینه میزان اعوجاج را مشخص میکند که در ۰% هیچ دیستورتی رخ نمیدهد.
Rect To Polar
پیکسلها را با استفاده از مختصات (x ، y)، و از هر پیکسل به عنوان (r،θ)، مختصات حرکت میدهد.
Polar To Rect
با استفاده از مختصات (r،θ)، و از هر پیکسل به عنوان مختصات (x ، y)، پیکسلها را جابجا میکند.
افکت Reshape
این افکت یک شکل را به شکلی دیگر در همان لایه تبدیل میکند و تصویر زیرین را با آن درگ میکند. تصویر جدید متناسب با شکل ناحیه دیستورت شده است. شما حداکثر سه ماسک ایجاد یا وارد میکنید تا ناحیه ای را که میخواهید تحریف کنید: source mask، destination mask و boundary mask
به طور پیش فرض، افترافکت بر اساس ترتیب ایجاد یا وارد کردن آنها، یک تابع به ماسکها اختصاص میدهد. همچنین میتوانید ماسکهای مختلف را مشخص کنید. برای هر ماسک از یک مسیر بسته استفاده کنید. هر سه ماسک باید روی لایهای باشند که روی آن افکت Reshape را اعمال میکنید، اگرچه میتوانید ماسکها را از لایه دیگری نیز کپی کنید.
Source Mask
ماسکی که حاوی ناحیه تصویری است که میخواهید تغییر شکل دهید. اگر مشخص نشده باشد، افترافکت از ماسک دوم ایجاد شده به عنوان ماسک منبع استفاده میکند. در پنلهای Composition و Layer ، یک طرح قرمز رنگ ، source mask را مشخص میکند.
Destination Mask
ماسکی که شکل تصویر نهایی را تعیین میکند. اگر مشخص نشده باشد، افترافکت از سومین ماسک ایجاد شده به عنوان ماسک مقصد استفاده میکند. در پنلهای Composition و Layer ، یک طرح زرد رنگ destination Mask را مشخص میکند.
Boundary Mask
این گزینه از افکت های Distort در افترافکت مشخص میکند که کدام قسمت از تصویر تغییر شکل داده است. هر چیزی اگر خارج از مرز مشخص نشده باشد، تغییر نمیکند. این افکت از اولین ماسک ایجاد شده به عنوان ماسک Boundary استفاده میکند. در پنللهای Composition و Layer ، یک طرح آبی رنگ، boundary mask را مشخص میکند.
Percent
میزان تغییر شکل را نشان میدهد. این مقدار برای ایجاد دیستورت جزئی مفید است که با گذشت زمان افزایش مییابد.
Elasticity
این گزینه مشخص میکند که تصویر چقدر از شکل تعریف شده توسط منحنی پیروی میکند. Stiff مانند لاستیک سرد عمل میکند و به تصویر اجازه میدهد کمترین مقدار را تحریف کند. Super Fluid مانند لاستیک داغ عمل میکند و باعث میشود تصویر به صورت سیال دیستورت شود. سایر تنظیمات نیز در بین آنها قرار میگیرد. تنظیمات fluid elasticity به زمان رندر بیشتری نیاز دارد. اگر تصویر نهایی منحنی را مطابق انتظار دنبال نمیکند، از دستورالعملهای زیر استفاده کنید:
- اگر ماسکهای مبدأ و مقصد از نظر شکل مشابه و دارای انحنای کم هستند (بخشهای منحنی کمی که جهت را بطور اساسی تغییر میدهند) از ماسکهای Stiff، Less Stiff، Below Normal استفاده کنید.
- اگر ماسکهای مبدأ و مقصد با هم متفاوت و دارای انحنای خفیف هستند، از حالت Normal ، Absolutely Normal یا Above Average استفاده کنید.
- اگر ماسکها بیشباهت هستند و دارای انحنای شدید هستند از Loose ، Liquid یا Super Fluid استفاده کنید.
Correspondence Pairs
این گزینه تعداد نقاط روی source mask را نشان میدهد که با نقاط روی destination mask مرتبط هستند یا به آنها mapped شده است. این نقاط در پنل Composition ظاهر می شوند و درون یابی دیستورت را در فضا کنترل میکنند. برای کنترل دقیق دیستورت ، میتوانید نقاط هر دو ماسک را add، delete یا move کنید.
نقاط Correspondence را با ابزار Selection جابجا میکنید و با ابزار Add Vertex و Delete Vertex اضافه و حذف می کنید که با نگه داشتن کلید Alt (Windows) یا Option (Mac OS) آنها را فعال میشوند. فقط زمانی میتوانید این نقاط را دستکاری کنید که نمونه افکت در پنل Effect Control انتخاب شده باشد. یک ماسک میتواند تعداد نامحدودی از نقاط Correspondence داشته باشد، اما هرچه تعداد این نقاط بیشتر باشد، زمان افکت بیشتر طول میکشد.
Interpolation Metod
این گزینه نیز مشخص میکند که چگونه افترافکت دیستورت هر ویدئو یا فریم متحرک را در فاصله بین keyframe یا در صورت عدم وجود keyframe تعیین میکند.
Discrete
نیازی به keyframe ندارد، زیرا دیستورت را در هر فریم محاسبه میکند. Discrete دقیقترین نتایج را تولید میکند اما به زمان بیشتری نیاز دارد.
نحوه استفاده از افکت Reshape
۱. لایه را در یک پنل Layer باز کنید.
۲. مبدا، مقصد و boundary mask را در لایه ایجاد یا وارد کنید.
نکته/ نام هر ماسک را مشخص کنید تا بتوانید آن را به راحتی در منوی Mask در پنل Effect Controls از افکت های Distort در افترافکت تشخیص دهید.
۳. در پنل Timeline ، برای هر ماسک ، گزینه None را از منوی Mode انتخاب کنید.
۴. ماسک مرزی را تعیین کنید تا ناحیه تصویر بدون تغییر باقی بماند. ماسک مرزی را تا آنجا که ممکن است از ماسکهای مبدا و مقصد دور نگه دارید تا از تا شدن جلوگیری شود.
۵. مقیاس و موقعیت source mask را روی تصویر قرار دهید.
۶. برای نشان دادن شکل نهایی، ماسک مقصد را مقیاس بندی و موقعیت گذاری کنید. اگر ماسکهای مبدا و مقصد تقریباً در یک مکان باشند ، دیستورت بهتر عمل می کند.
۷. پنل Composition یا Timeline را فعال کنید ، لایه را انتخاب کرده و سپس Effect> Distort> Reshape را انتخاب کنید.
۸. از منوهای Mask ، source ، destination و boundary mask را انتخاب کنید.
۹. Percent control را تنظیم کرده و گزینهای را برای Elasticity انتخاب کنید.
۱۰ در پنل Composition ، correspondence را روی ماسکها اضافه کنید، حذف کنید یا جابجا کنید تا دیستورت را کنترل کنید.
۱۱. یک Interpolation Method را انتخاب کرده و دیستورت را preview کنید. اگر Linear یا Smooth نتایج نامطلوبی ایجاد کرد ، keyframe بیشتری اضافه کنید. اگر discrete نتایج نامطلوب ایجاد میکند ، روش دیگری را انتخاب کنید.
افکت Ripple
این افکت ظاهر امواج را در یک لایه مشخص ایجاد میکند و در دایرای که وسط قرار دارد، از نقطه مرکزی دور میشود که بکی از مهمترین افکت های Distort در افترافکت است. این افکت مانند ریختن سنگ در حوضچه است. علاوه بر این میتوانید مشخص کنید که امواج به سمت نقطه مرکزی حرکت میکنند.
حرکت با سرعت ثابت با استفاده از کنترل سرعت Wave انجام میشود. این کنترل نیازی به فریم های کلیدی برای انیمیشن ندارد. با ایجاد keyframe برای کنترل Ripple Phase ، امواج را با سرعتهای مختلف متحرک کنید.
Radius
فاصلهای که امواج از نقطه مرکزی طی میکنند را کنترل میکند. مقدار شعاع درصدی از اندازه تصویر است. اگر مرکز موج دار مرکز لایه باشد و شعاع آن ۱۰۰ باشد ، امواج به سمت لبه تصویر حرکت میکنند. مقدار ۰ هیچ موجی ایجاد نمیکند. مانند امواج در آب ، امواج در لایههای کوچکتر وارد میشوند زیرا از مرکز دورتر میشوند.
نکته/ برای ایجاد تک موج، شعاع را روی ۱۰۰، عرض موج را در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ و ارتفاع موج را به دلخواه تنظیم کنید.
Center of Ripple
این گزینه مرکز افکت را مشخص می کند.
Type of Conversion
نحوه ایجاد امواج را مشخص میکند. Asymmetric باعث ایجاد موج های واقعیتر می شود. این موج شامل حرکت جانبی است و دیستورت بیشتری را ایجاد میکند. Symmetric حرکتی را ایجاد میکند که فقط از نقطه مرکزی به بیرون حرکت می کند. این امواج اعوجاج کمتری ایجاد میکنند.
Wave speed
سرعت حرکت امواج به سمت خارج را از نقطه مرکزی تنظیم میکند. وقتی سرعت موج را مشخص میکنید، امواج به طور خودکار با سرعت ثابت در محدوده زمانی متحرک میشوند. یک مقدار منفی باعث میشود موجها به سمت مرکز حرکت کنند و مقدار ۰ هیچ حرکتی ایجاد نمیکند. برای تغییر سرعت موج در طول زمان، این کنترل را روی ۰ تنظیم کنید ، و سپس یک keyframe برای ویژگی Ripple Phase لایه ایجاد کنید.
Wave Width
فاصله بین قلههای موج را بر حسب پیکسل مشخص می کند. مقادیر بالاتر موجهای بلندتری را ایجاد میکند و مقادیر پایین موجهای کوچک زیادی ایجاد میکند.
Wave Height
ارتفاع موج را مشخص میکند. امواج بلندتر اعوجاج بیشتری ایجاد میکنند.
Ripple Phase
نقطه ای را در امتداد شکل موج که در آن یک چرخه موج شروع می شود، مشخص میکند. مقدار پیش فرض ۰ درجه باعث میشود موج در وسط شیب، و رو به پایین شروع شود.مقدار ۹۰ درجه آن را در پایین ترین نقطه در گودال شروع میکند. مقدار ۱۸۰ درجه نیز آن را در وسط شیب رو به بالا شروع میکند و.. .
افکت Smear
با استفاده از افکت Smear که از افکت های Distort در افترافکت است، ناحیهای را درون یک تصویر تعریف میکنید و سپس آن ناحیه را به مکان جدیدی منتقل میکنید، قسمت اطراف تصویر را با آن کشیده میکنید. از ماسک ها برای تعریف منطقه ای که می خواهید دیستورت کنید استفاده کنید.
برای استفاده از Smear ، ابتدا دو ماسک ایجاد یا وارد کنید: source mask و boundary mask. شما میتوانید در افترافکت ماسکهایی روی لایه ایجاد کنید یا از ماسکهای ایجاد شده در Adobe Illustrator استفاده کنید. برای استفاده از ماسکی که در Illustrator ایجاد شده است، ماسک را کپی کرده و در افترافکت در یک لایه قرار دهید. ماسکها برای کار با smear باید بسته شوند. اگر ماسکی در یک افکت باز است، افترافکت هنگام انتخاب آن را میبندد. هر دو ماسک باید روی همان لایهای که فیلم Smear را روی آن قرار میدهید، باشند، اگرچه می توانید ماسکها را از لایه دیگری نیز کپی کنید.
وقتی source mask را در داخل تصویر حرکت میدهید ، smear بخشی از تصویر را در داخل ماسک مرزی کشش میدهد تا از لبههای ماسک منبع پیروی کند. ماسک مرزی سعی می کند از تصویر خارج از آن در برابر کشش محافظت کند. هم موقعیت اصلی ماسک منبع (تنظیم شده در پنل لایه) و هم موقعیت جابجایی ماسک منبع در پنل Composition نمایش داده می شود. طرح قرمز روشن نشان دهنده اولین موقعیت ماسک منبع است و طرح تاریک موقعیت جدید را نشان میدهد.
شما میتوانید، اندازه و چرخش ماسک منبع را هنگام حرکت به موقعیت افست خود متحرک کنید. همچنین میتوانید موقعیت اصلی ماسک منبع را در پنل Layer متحرک کنید.
پردازش میتواند تا چند دقیقه با تنظیمات خاصی طول بکشد. با نزدیک شدن ماسک منبع به ماسک مرزی، زمان محاسبه افزایش مییابد. وقتی روی control کلیک میکنید، پردازش قطع میشود.
Source Mask
این گزینه یک ماسک را به عنوان ماسک منبع مشخص میکند. به طور پیش فرض، این افکت از افکت های Distort در افترافکت دومین ماسکی را که ایجاد یا وارد میکنید به عنوان ماسک منبع برای لایه انتخاب می کند.
Boundary Mask
یک ماسک را به عنوان ماسک مرزی مشخص میکند.
Mask Offset
موقعیت مقصد ماسک منبع را مشخص میکند. Offset موقعیتی است که با مختصات x و y مشخص شده و در سمت راست دکمه Offset ظاهر میشود. برای تنظیم مکان offset، روی دکمه Offset و سپس روی تصویری در مکان مورد نظر کلیک کنید. برای تنظیم موقعیت offset به صورت عددی، مقدار جدیدی را برای هر محور تایپ کنید. وقتی نیازی به دقت ارائه شده توسط Mask Offset ندارید ، میتوانید Offset ماسک منبع را به سادگی در پانل Composition دراگ کنید..
نکته/ اگر ماسک منبع در حین حرکت نزدیک ماسک مرزی باشد، ممکن است موج ایجاد شود.
Rotation Mask
ماسک منبع را در اطراف نقطه مرکزی خود، بین ۰ تا ۳۶۰ درجه میچرخاند.
Scale Mask
ماسک منبع (در موقعیت offset) را نسبت به موقعیت اصلی خود بزرگتر یا کوچکتر میکند.
Percent
مشخص میکند که چند درصد از smear انجام میشود.
Elasticity
مشخص می کند که تصویر چقدر از شکل تعریف شده توسط منحنی پیروی میکند. Stiff کمترین اعوجاج را ایجاد میکند، در حالی که Super Fluid بیشترین اعوجاج را انجام میدهد. به طور کلی، در افکت های Distort در افترافکت از سخت ترین حالت ممکن استفاده کنید که تصاویر چند ضلعی ایجاد نشود.
Interpolation Method
روشی را برای interpolation که smear بین keyframe انجام میدهد، مشخص میکند. یک خط به دو یا چند فریم کلیدی نیاز دارد و یک interpolation مستقیم بین فریمهای کلیدی انجام میدهد.
نحوه استفاده از افکت Smear
۱. لایه را در یک پنل layer باز کنید.
۲. ماسکها را ایجاد یا بچسبانید تا به عنوان ماسک مرزی و ماسک منبع استفاده شود.
۳. ماسک مرزی را قرار دهید تا مساحت لایه ای را که نمیخواهید smear روی آن تأثیر بگذارد، مشخص کنید.
۴. ماسک منبع را روی ناحیهای که میخواهید حرکت دهید مقیاس بندی کنید و قرار دهید.
۵. پنل Composition را فعال کرده و Effect> Distort> Smear را انتخاب کنید.
۶. مقدار درصد را برای تعیین مقدار smear اعمال شده وارد کنید.
۷. در پنل Composition ، ماسک منبع را با کشیدن یا با استفاده از مقدار Mask Offset به موقعیت مقصد منتقل کنید.
۸. برای چرخاندن ماسک منبع از کنترل Mask Rotation و برای مقیاس بندی از کنترل Mask Scale استفاده کنید.
۹. در صورت لزوم ، اسلایدر percent را بکشید و تنظیمات مربوط به elasticity را انتخاب کنید.
افکت Spherize
این افکت از افکت های Distort در افترافکت با پیچاندن ناحیهای از تصویر روی یک کره، یک لایه را دیستورت میکند. تنظیم wrapping لایه روی افکت Spherize تأثیر میگذارد. بهترین کیفیت پیکسلهای جابجا شده را با دقت subpixel نمونه میگیرد. نمونههای با کیفیت را به نزدیکترین پیکسل کامل draft کنید.
افکت Transform
این افکت وظیفه تبدیل هندسی دو بعدی را به یک لایه برعهده دارد و ویژگیهای تبدیل موجود برای هر لایه در پنل Timeline را تکمیل میکند. خواص Anchor Point ، Position ، Rotation ، Scale و Opacity در افکت های Distort در افترافکت تقریباً مشابه خواص تبدیل لایه در پنل Timeline هستند.
نکته/ این افکت نسبت به لایه ورودی است. بنابراین، برای چرخاندن لایه در گوشه بالا سمت چپ ، لایه را در پنل Layer باز کنید ، از منوی Layer panel Transform را انتخاب کنید و سپس انکر پوینت و پوزیشن را به گوشه بالا سمت چپ منتقل کنید.
Skew
نشاندخنده مقدار خم شدن تصویر است.
Skew Axis
محوری که skew در آن ایجاد میشود.
افکت Turbulent Displace
این افکت از نویز فراکتال برای ایجاد دیستورت در تصویر استفاده میکند.
Displacement
نوع افکت مورد استفاده Turbulent Smoother ، Bulge Smoother و Twist Smoother هرکدام همان عملیات Turbulent ، Bulge و Twist را انجام میدهند ، با این تفاوت که گزینههای Smoother باعث ایجاد تابهای روانتر و زمان بیشتری برای ارائه میشود. Vertical Displacement فقط تصویر را به صورت عمودی تاب میدهد. Horizontal Displacement فقط تصویر را به صورت افقی تاب میدهد. Cross Displacement نیز تصویر را به صورت عمودی و افقی تاب میدهد.
Amount
مقادیر بالاتر باعث دیستورت بیشتر میشود.
Size
مقادیر بالاتر باعث ایجاد مناطق بزرگتر از دیستورت میشود.
Offset
قسمتی از شکل فراکتالی که برای ایجاد دیستورت استفاده میشود را تعیین میکند.
Complexity
سطح جزئیات را در turbulence تعیین میکند. مقادیر کمتر باعث دیستورت نرمتری میشود.
Evolution
متحرک سازی این تنظیم منجر به تغییر turbulence در طول زمان میشود.
Evolution Option
Evolution Options کنترلهایی را ارائه میدهد که افکت را برای یک چرخه کوتاه ارائه میدهد. از این کنترلها برای پیش نمایش عناصر turbulence در حلقهها استفاده کنید و در نتیجه سرعت رندر را افزایش دهید.
Cycle Evolution
یک حلقه ایجاد میکند که حالت Evolution را مجبور میکند به نقطه شروع خود بازگردد.
Cycle
تعداد دورهای تنظیمات تکامل که فراکتال قبل از تکرار می چرخد را نشان میدهد. مدت زمان بین فریمهای کلیدی Evolution زمان چرخههای Evolution را تعیین میکند.
Random Seed
مقداری را تعیین میکند که از آن نویز فراکتال تولید میشود. متحرک سازی این ویژگی منجر به چشمک زدن از مجموعهای از اشکال فراکتال به مجموعه دیگر (در همان نوع فراکتال) میشود، که معمولاً نتیجهای نیست که شما میخواهید.
Pinning
مشخص میکند که کدام لبهها باید پین شوند تا پیکسلهای آن لبهها جابجا نشوند.
Resize Layer
این گزینه از افکت های Distort در افترافکت تصویر دیستورت شده را قادر میسازد تا از محدوده اصلی لایه باز شود.
با استفاده از Turbulent Displace یک Seamless Loop ایجاد کنید
۱. برای کنترل Evolution ، تنها با استفاده از دور کامل ، دو فریم کلیدی تنظیم کنید.
۲. زمان را بین فریمهای کلیدی و تعداد دور Evolution تنظیم کنید تا زمانی که از ظاهر جابجایی راضی باشید.
Cycle Evolution .3 را انتخاب کنید.
۴. یک مقدار برای Cycle تعیین کنید که به طور مساوی بر تعداد دورهایی که برای Evolution تنظیم کردهاید تقسیم میشود.
۵. در پنل Timeline ، نشانگر زمان فعلی را، به زمانی که چرخه تکمیل می شود، منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر مقدار Cycle 2 است، فریمی را پیدا کنید که در آن مقدار Evolution 2 دور است.
۶. نشانگر زمان فعلی را یک فریم به عقب منتقل کنید تا از تکرار فریم درloop seamless جلوگیری شود.
۷. کلید براکت سمت راست (]) را فشار دهید تا لایه Out point به زمان فعلی کوتاه شود.
۸. این لایه را از قبل رندر کنید و آن را در پروژه وارد کنید.
۹. این مورد را برای فیلم قبلی در حلقه نیز تنظیم کنید.
افکت Twirl
این افکت با چرخاندن یک لایه در مرکز آن، یک تصویر را دیستورت میکند. تصویر در مرکز خود بیش از لبهها دیستورت میشود و باعث ایجاد گرداب در تنظیمات شدید می شود. از آنجا که دیستورت در این افکت قابل توجه است، افترافکت از تکنیکهای anti-aliasing ویژه برای تولید با کیفیتترین تصویر استفاده می کند. در نتیجه ، افکت Twirl میتواند باعث کند شدن افکت شود.
Angle
این گزینه نشان میدهد که چقدر میتوانید از افکت های Distort در افترافکت تصویر را بچرخاند. زوایای مثبت تصویر را در جهت عقربههای ساعت میچرخانند. زوایای منفی آن را خلاف جهت عقربههای ساعت میچرخانند. برای ایجاد گرداب، زاویه را متحرک کنید.
Twirl Radius
شعاع دور تا دور چرخش از مرکز را نشان میدهد. این مقدار درصدی از عرض یا ارتفاع لایه است. برای مثال، مقدار ۵۰ یک چرخش ایجاد می کند که تا لبههای لایه امتداد پیدا میکند.
افکت Warp
از این افکت برای دیستورت یا تغییر شکل لایهها استفاده کنید. سبکهای wrap بسیار شبیه به افکتهای Warp در Adobe Illustrator و Warp Text در Adobe Photoshop عمل می کنند.
افکت wave warp
این افکت ظاهر موجی را نشان میدهد که در سراسر یک تصویر حرکت میکند. میتوانید اشکال مختلف موجی، از جمله امواج مربع ، دایرهای و سینوسی ایجاد کنید. افکت Wave Warp از مجموعه افکت های Distort در افترافکت بصورت خودکار با سرعت ثابت در بازه زمانی متحرک میشود. برای تغییر سرعت، فریم های کلیدی یا عبارات را تنظیم کنید.
Wave Type
این گزینه شکل موج را نشان میدهد.
Wave Height
نشاندهنده فاصله در پیکسل، بین قلههای موج است.
Wave Width
این گزینه اندازه موج بر حسب پیکسل را محاسبه میکند و نشان دهد.
Direction
جهت حرکت موج در طول تصویر. برای مثال، مقدار ۲۲۵ درجه باعث میشود که امواج به صورت مورب از بالا سمت راست به چپ پایین حرکت کنند.
Wave Speed
سرعتی (برحسب چرخه در ثانیه) که امواج در آن حرکت میکنند. یک مقدار منفی، جهت موج را معکوس میکند و مقدار ۰ هیچ حرکتی ایجاد نمیکند. برای تغییر سرعت موج در طول زمان، این کنترل را روی ۰ تنظیم کنید، و سپس فریمها را برای ویژگی Phase تنظیم کنید.
phase
نقطهای در امتداد شکل موج که در آن یک چرخه موج شروع میشود. به برای مثال ، اندازه ۰ درجه موج را در وسط شیب، رو به پایین خود شروع میکند، و اندازه ۹۰ درجه آن را در پایینترین نقطه در ناحیه شروع میکند.
افکت Third-Party
این افکت در افترافکت و در این کتگوری شامل موارد زیر است:
- CC Bend It effect
- CC Bender effect
- CC Blobbylize effect
- CC Flo Motion effect
- CC Griddler effect
- CC Lens effect
- CC Page Turn effect
- CC Power Pin effect
- CC Ripple Pulse effect
- CC Slant effect
- CC Smear effect
- CC Split effect
- CC Split 2 effect
- CC Tiler effect
جمع بندی
در لیستی که از مجموعه افکت های Distort در افترافکت خواندید سعی کردیم تمامی ابزارها را به صورت جامع بررسی کنیم و امیدواریم که مفید بوده باشد. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید ممنونیم. در نهایت پیشنهاد میکنیم اگر قصد ورود به دنیای سینمای دیجیتال را دارید حتماً در دوره افترافکت ویژه بازارکار شرکت کنید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید