افکت های Transition در افترافکت
در این مقاله از سری آموزشهای خانه فتوشاپ با ما همراه باشید تا به بررسی افکت های Transition در افترافکت بپردازیم. افکتهای ترنزیشن به تنهایی میتوانند کارتان را حرفهایتر و جذابتر جلوه دهند.
در این صفحه میخوانید:
با افکت های Transition در افترافکت بیشتر آشنا شوید
افکت Transition در افترافکت وظیفه انتقال تصاویر را برعهده دارد. تمامی افکتهای Transition به جز افکت Iris Wipe، دارای ویژگی Transition Completion هستند. وقتی که این ویژگی روی مقدار ۱۰۰٪ تنظیم شده باشد، انتقال به صورت کامل صورت میگیرد و لایههای زیرین را نشان داده میدهد. بدین ترتیب لایهای که افکت روی آن اعمال میشود کاملا شفاف است. معمولاً بهتر است این ویژگی را از مقدار ۰٪ روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید که همزمان انتقال انجام شود.
افکت Block Dissolve
افکت Block Dissolve از سری تنظیمات افکت Transition در افترافکت باعث میشود یک لایه در بلوکهای تصادفی ناپدید شود. عرض و ارتفاع بلوکها، میتواند بر حسب پیکسل تنظیم شود. اگر این افکت را روی کیفیت Draft تنظیم کنید، بلوکها با دقتی برحسب پیکسل روی هم قرار میگیرند و لبههای مشخصی دارند. اما اگر آن را روی کیفیت Best قرار دهید، بلوکها را میتوان با دقتی کمتر از پیکسل تنظیم کرد و بدیت ترتیب لبههای آن نرمتر خواهد بود.
افکت Card Wipe
این افکت گروهی از کارتها را در نمایش عکسها تاثیر دارند شبیهسازی میکند و سپس برای نمایش عکسهای بعدی آنها را آماده میکند. Card Wipe در واقع کنترل شما را روی تعداد ردیفها و ستونهای کارتها، جهت چرخش و جهت انتقال فراهم میکند. همچنین میتوانید با استفاده از این افکت میزان Random و Jitter را کنترل کنید تا افکت واقعیتر به نظر برسد. با این تغییرات میتوانید افکتهای Venetian Blind و Chinese را ایجاد کنید.
کنترلهای Basic
Transition Width
تنظیم این گزینه باعث میشود که عرض ناحیهای که به طور فعال در تصویر اصلی وجود دارد به تصویر جدید تغییر پیدا کند.
Back Layer
Back Layer لایهای است که به صورت بخشهایی در پشت کارتها ظاهر میشود. اگر لایه دارای افکت یا ماسک باشد، باید ابتدا لایه را از قبل transition کنید.
Row & Columns
این گزینه تعداد سطرها و ستونها را مشخص میکند. با استفاده از Independent هم میتوانید هر دو اسلایدر Row & Columns را فعال کنید. ولی با Columns Follows Rows فقط میتوانید اسلایدر Row را فعال کنید. در نهایت نیز اگر این گزینه را انتخاب کنید، تعداد ستون ها همیشه با تعداد ردیفها یکسان میشود.
Rows
تعداد ردیفها را تا ۱۰۰۰ نشان میدهد.
Columns
این گزینه تعداد ستونها را تا ۱۰۰۰ نشان میدهد، مگر اینکه ستونها دنبال ردیفها انتخاب شوند.
نکته:
سطرها و ستونها همیشه به طور مساوی در سراسر یک لایه توزیع میشوند؛ بنابراین کاشیهای مستطیلی شکل غیرعادی در لبههای یک لایه ظاهر نمیشوند (مگر اینکه از کانال آلفا استفاده کنید).
Flip Axis
این گزینه محوری است که هر کارت به دور آن میچرخد.
Flip Direction
جهتی است که کارت ها به دور محورهای خود میچرخند.
Flip Order
این گزینه از افکت های Transition در افترافکت جهتی را نشان میدهد که Transition در آن رخ میدهد. میتوانید از یک گرادیان برای تعریف Custom order استفاده کنید. کارتها ابتدا در جایی که گرادیان سیاه است و آخرین جایی که گرادیان سفید است، برمیگردند.
Gradient Layer
این لایه برای استفاده در Flip Order استفاده میشود. شما هم میتوانید از هر لایهای در transition استفاده کنید.
Timing Randomness
این گزینه زمان افکت را به صورت رندوم تنظیم میکند. اگر این کنترل را روی عدد ۰ تنظیم کنید، کارت ها به ترتیب بر میگردند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، ترتیب چرخش کارتها صادفیتر میشود.
Camera System
با استفاده از این افکت میتوانید موقعیتهای نور را برای ارائه تصاویر سهبعدی آماده کنید.
کنترل های موقعیت دوربین
چرخش در محور X، چرخش در محور Y، چرخش در محور Z (X Rotation, Y Rotation, Z Rotation)
از این گزینه برای چرخش دوربین در محورهای مختلف استفاده میشود. از کنترل های این گزینه برای دیدن از بالا، بغل، پشت و هر زاویه دیگری که میخواهید استفاده کنید.
موقعیت X و Y (X, Y Position)
جایی که دوربین در فضای دو بعدی قرار دارد.
موقعیت Z (Z Position)
جایی که دوربین در محور Z قرار می گیرد. عددهای کمتر دوربین را به Cardها نزدیک میکند و هرچه مقدار این گزینه را بیشتر کنید از آنها دور میشود.
فاصله کانونی (Focal Length)
فاصله بین دوربین تا تصویر. عدد کوچکتر، بزرگنمایی بیشتر را به همراه دارد.
تغییر ترتیب دوربین ها (Transform Order)
ترتیبی که دوربین ها دور سه محور خود می چرخند. فرقی نمیکند دوربین قبل یا بعد از زمانی بچرخد که از سایر کنترل های Camera position استفاده کردهاید.
کنترل های نقاط گوشه (Corner Pins controls)
Corner pinning یک سیستم کنترل دوربین جایگزین است. از این گزینه میتوانید برای ترکیب نتیجه افکت های یک صحنه در سطحی صاف استفاده کنید که طبق فریم تصویر تنظیم شده است.
گوشه چپ بالا، گوشه راست بالا، گوشه پایین چپ و گوشه پایین راست (Upper Left Corner, Upper Right Corner, Lower Left Corner, Lower Right Corner)
هر گوشه از لایه را به کجا متصل کنیم.
فاصله کانونی خودکار (Auto Focal Length)
در طی یک انیمیشن، پرسپکتیو افکت را کنترل میکند. اگر فاصله کانونی خودکار، انتخاب نباشد، فاصله کانونی که انتخاب میکنید برای پیدا کردن موقعیت دوربین و جهت قرارگیری آن استفاده میشود که گوشه های لایه را در گوشه های Pinها قرار میدهد. اگر فاصله کانونی خودکار انتخاب شود، فاصله کانونی برای یکی کردن گوشه های در حال استفاده لازم خواهد بود. در غیر این صورت، مقدار صحیح را از فریم های نزدیک نمونه برداری خواهد کرد.
فاصله کانونی (Focal Length)
اگر نتیجه ای که میخواهید به دست نیامد، مابقی تنظیمات را بازنویسی میکند. اگر فاصله کانونی انتخاب شده مطابق با فاصله کانونی که اگر پین ها در آن تنظیمات واقعاً قرار می گرفتند، نبود، تصویر کمی غیر طبیعی به نظر می رسد. مثلاً به طرز عجیبی اریب میشود. اما اگر فاصله کانونی که سعی در تنظیم آن دارید را می دانید، این گزینه ساده ترین روش برای به دست آوردن نتیجه صحیح است.
کنترل های Jitter (Jitter controls)
اضافه کردن jitter باعث میشود که تغییرات طبیعی تر به نظر برسند. Jitter میتواند روی قبل، در حین و بعد از تغییرات کارت ها اعمال شود. اگر میخواهید که jitter فقط حین ترنزیشن اتفاق بیفتد، با مقدار صفر شروع کنید، متحرک سازی را تا اندازه دلخواه در حین ترنزیشن بالا ببرید و دوباره به صفر برگردانید تا یک ترنزیشن کامل داشته باشید.
موقعیت Jitter (Position Jitter)
مقدار و سرعت jitter در محورهای x، Y و Z را مشخص میکند. همچنین اندازه ای که وارد میکنید، مقدار حرکت در این سه محور را نشان میدهد.
چرخش Jitter (Rotation Jitter)
دقیقاً همانند قبلی با این تفاوت که تغییرات روی چرخش jitter انجام میشود. ۹۰ درجه به معنای چرخش ۹۰ درجه ای کارت ها در هر جهت است. گزینه speed هم سرعت این چرخش را مشخص میکند.
افکت گرادیانت وایپ (Gradient Wipe effect)
افکت گرادیانت وارپ پیکسل های یک لایه را ترنسپرنت میکند. آن هم بر اساس میزان روشنایی پیکسل های معادل در لایه ای دیگر به نام Gradient layer. پیکسل های تیره در لایه گرادیانت باعث میشود پیکسل های متناظرش با یک مقدار پایین ترنزیشن، شفاف شوند. برای مثال یک لایه گرادیانت خاکسری ساده که از رنگ سیاه در سمت چپ به رنگ سفید در سمت راست می رود، باعث میشود که در لایه زیری، از سمت چپ به راست ترنزیشن شفاف سازی به مرور انجام شود.
این افکت با سیستم ۸-bpc و ۱۶-bpc کار میکند.
لایه گرادیانت میتواند یک تصویر ثابت یا متحرک باشد. لایه گرادیانت میبایست در همان کمپوزیسیونی باشد که لایه ای که میخواهید گرادیانت وایپ روی آن اعمال شود.
میتوانید لایه های گرادیانت را به روش های مختلفی بسازید، مثلاً با استفاده از افکت Ramp یا ساختن آن در فتوشاپ یا ایلاستریتور.
تغییر نرم (Transition Softness)
اگر این مقدار صفر باشد پیکسل های لایه که افکت روی آن اعمال شده، یا به طور کامل دیده میشوند یا کاملاً شفاف خواهند شد. اگر این مقدار بیشتر از صفر باشد، پیکسل ها نیمه ترنسپرنت خواهد بود.
موقعیت گرادیانت (Gradient Placement)
چگونه پیکسل های لایه گرادیانت با پیکسل های لایه ای که افکت روی آن اعمال شده، map میشوند. که سه حالت دارد:
گرادیانت کاشی (Tile Gradient)
کپی های کاشی مانندی از لایه گرادیانت استفاده میکند.
مرکز قرار دادن گرادیانت (Center Gradient)
یک نمونه از لایه گرادیانت را در مرکز لایه می گذارد.
کشیدن گرادیانت برای اندازه شدن (Stretch Gradient To Fit)
لایه گرادیانت را به صورت عمودی یا افقی می کشد تا اندازه کل فضای لایه شود.
برعکس کردن گرادیانت (Invert Gradient)
تاثیر لایه گرادیانت را برعکس میکند. پیکسل های روشن در لایه گرادیانت ترنسپرنسی ایجاد میکنند و نقاط تیره، به معنای نمایش صد در صدی خواهند بود.
افکت Iris Wipe (Iris Wipe effect)
یکی از افکت های Transition در افترافکت که یک ترنزیشن شعاعی ایجاد میکند که لایه زیری را نمایش میدهد. بین عدد ۶ تا ۳۲ میتوانید مقدار این گزینه را تغییر دهید تا مشخص کنید که زاویه داخلی افکت چقدر باشد. اگر گزینه inner Radius تیک داشته باشد، میتوانید مشخص کنید که مقدار هر دو گزینه Inner Radius و Outer Radius چقدر باشد. البته افکت Iris اگر گزینه های Outer Radius، Inner Radius و یا هر دو صفر باشند، دیده نمی شود. و اگر هر دو گزینه باهم برابر باشند، این افکت ترنزیشن در افترافکت، در گردترین حالت اجرا میشود.
این افکت با سیستم رنگی ۸-bpc و ۱۶-bpc کار میکند. در افترافکت CS6 یا قدیمی تر، با رنگ ۳۲ بیتی هم کار میکند.
افکت وایپ خطی (Linear Wipe effect)
افکت وایپ خطی، به صورت یک خط با زاویه ای مشخص در یک لایه ایجاد میشود. در کیفیت Draft، گوشه های افکت وایپ پله پله میشود اما Best quality این اتفاق نمی افتد و لبه ها نرم می مانند.
زاویه وایپ (Wipe Angle)
جهتی که وایپ شروع به اجرا میکند. برای مثال عدد ۹۰ درجه یعنی افکت از چپ به راست اجرا شود.
افکت وایپ شعاعی (Radial Wipe effect)
افکت وایپ شعاعی با استفاده از نمایشی شبیه به یک دایره دور نقطه ای مشخص، لایه زیرین را نشان میدهد. در کیفیت Best quality لبه های شکل پله پله نخواهد شد.
زاویه شروع (Start Angle)
زاویه ای که افکت از آن آغاز میشود. با عدد صفر درجه، وایپ از بالا شروع میشود.
Wipe
مشخص میکند که این افکت ترنزیشن در افترافکت در جهت عقربه های ساعت اتفاق بیفتد یا خلاف آن.
این افکت هم با سیستم رنگی ۸ بیتی و هم ۱۶ بیتی کار میکند.
افکت Venetian Blinds
این افکت با استفاده از خطوط موازی یکی در میان در جهت و با عرض مشخصی، لایه زیرین را نمایش میدهد. در کیفیت Draft خطوط افکت با دقت پیکسلی متحرک میشوند.
در پایان
امیدواریم با مطالعه این راهنما بتوانید از این به بعد افکت های Transition در افترافکت خلاقانهتری را به ویدئوهایتان اضافه کنید. لازم به ذکر است که ادامه این راهنما را به زودی در همین صفحه خواهید دید که در آن به افکتهای ترنزیشن بیشتری میپردازیم.
اما اگر روی برنامه افترافکت در حد حرفهای تسلط ندارید، پیشنهاد میدهیم که از دوره آموزش جامع افتر افکت استفاده کنید. در این دوره این برنامه را از صفر تا صد آموزش خواهید دید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفرمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
کدام فرمت ویدیویی بهتر است؟ کاربردهای فرمتها و رزولوشنهای مختلف
فرمت MKV در پریمیر چگونه باز می شود؟
آموزش رایگان پریمیر در ۱۰ دقیقه
آموزش ساخت پورتفولیو با افترافکت
چرا باید از موشن گرافیک در طراحی های خود استفاده کنیم؟
۵ اصل ساخت انیمیشن حیوانات
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزش تولید محتوا با موبایل
آموزش تولید محتوای رسانه ای مذهبی – هیئت یار ۴
آموزش پریمیر ۲۰۲۱ مقدماتی تا پیشرفته
آموزش جامع ساخت تیزر تبلیغاتی مدرن
آموزش طراحی استوری موشن مذهبی
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام
ممنون از آموزش های کامل و خوبتون .
بسیار جامع و کامل توضیح داده شده ، با ذکر مثال ، واقعا جای قدردانی داره.
با سلام و سپاس از دیدگاه پر انرژی شما کاربر گرامی..