ایده پردازی UX | نکات و ابزارهایی برای طراحی اصولی و درست
برای ایده پردازی UX چه کنیم؟ چه روش هایی برای ایده پردازی UX وجود دارند؟ آیا برای هر طراحی ای نیاز به یک ایده خلاقانه وجود دارد؟ هر طراحی شاهکاری با یک ایده فوق العاده شروع میشود. اما ایده های فوق العاده زیادی وجود دارند که به یک شاهکار بدل نمی شوند. به چشم کاربران، این ایده های رد شده، هیچ وقت دیده نخواهند شد.
اما تمام شکست ها، اشتباهات و اشکالات میتوانند به عنوان تجربه ای برای طراحی های بعدی مفید باشند. در تصویر زیر نموداری را می بینید که با عنوان «دو لوزی» در بین طراحان شناخته شده است. ایده یابی و طوفان فکری یکی از مراحلی است که در این نمودار دیده میشود.
در فاز ایده پردازی در مراحل طراحی، شما روی تولید ایده تمرکز میکنید. از نظر ذهنی این مرحله ای است که شما باید آزادانه در مفاهیم بگردید. ایده پردازی هم سوخت و هم منبع موردنیاز برای ساخت پروتوتایپ ها را فراهم میکند و راه حل های خلاقانه ای به شما نشان میدهد.
در این مرحله است که خلاقیت و نوآوری شما به راه حل هایی برای کاربران می انجامد در این مقاله بعضی نکات، ترفندها و ابزارها را به شما معرفی می کنیم که برای ایده پردازی UX به کارتان میآید و میتواند ساختاری اصولی و درست برای محصول شما ایجاد کند.
در این صفحه میخوانید:
چرا ایده پردازی UX اهمیت دارد؟
ما هر روز چندین بار فرایند ایده پردازی را طی می کنیم. و شاید حتی متوجه آن هم نشویم. اما برای هدفمند انجام دادن آن باید آموزش هایی ببینیم. فرایند ایده پردازی به طراحان اجازه میدهد تا همان اول کار با اولین ایده ای که به ذهن شان رسید کار را تمام نکنند. بلکه عمیق تر شوند و به سراغ مفاهیمی فکر شده بروند.
ایده پردازی به خصوص به شما کمک میکند تا بتوانید سوالات درست را بپرسید. چرا چنین محصولی طراحی می کنیم؟ این محصول برای چه کسانی طراحی میشود؟ آیا این ویژگی ها ضروری هستند؟ برای ساخت یک تجربه کاربری عالی چه باید کرد؟ تمام این سوالات در فرایند ایده پردازی به کار شما میآیند. به شما این امکان را میدهند که بتوانید اولویت های خود را با اهداف پیش رو همراستا کنید.
چگونه ایده پردازی UX را آغاز کنیم؟
تمام ایده ها را روی میز بریزید، خوب یا بد. و سپس از بین آنها ایده ای را انتخاب کنید.
مهم است که تمام ایده های بد را هم بیرون بریزید و جا برای ایده های خوب باز کنید. به این معنا که همه چیز را بررسی کردهاید و می دانید مسیرهای اشتباه و درست کدام ها هستند.
مفاهیمی جدیدی پیدا میکنید که شاید قبل از آن حتی به آنها فکر هم نکرده اید.
اگر در یک محیط همکاری یا اشتراکی کار کنید این حالت بسیار پیش میآید. چرا که بهترین ایده پردازی ها زمانی اتفاق می افتد که کار تیمی میکنید و با افراد مختلف، طوفان فکری به راه می اندازید.
بیرون از کادر فکر کنید!
در این فاز واقعاً باید قدرت تخیل خود را گسترش دهید. تنها در این شرایط است که میتوانید خلاقیت داشته باشید، به ایده ها انتقاد کنید و مهارت های تفکر مفهومی را توسعه دهید. فرقی نمی کند در گروه و تیم فعالیت میکنید یا به تنهایی میخواهید ایده پردازی UX را پیش ببرید. محدود به مرزها نشوید.
در طولانی مدت، در زمان و پول صرفه جویی کنید
با طراحی کاربر محور و خلاقانه ای که در اثر فرایند ایده پردازی به آن می رسید می توانید سریعتر به مشکلات رسیدگی کرده و در هزینه ها صرفه جویی نمایید.
نکات مهم در ایده پردازی UX
۱. تعصبات و باورهای پیشین خود را به چالش بکشید
در آزمایشات علمی به شما گفته میشود که تمام پیشفرض های خود را فراموش کنید تا ببینید این آزمایش چه نتیجه ای را به شما نشان میدهد و بدون قضاوت قبلی حقیقت را متوجه شوید. همین حالت برای طراحی تجربه کاربری نیز صدق میکند. به چالش کردن پیشفرض ها در فرایند طراحی این امکان را به شما میدهد که خلاق باشید و از تصویرسازی و تخیل خود برای زیر سوال بردن شرایط موجود استفاده کیند.
به طور کلی هنر طراحی برای تغییر دنیا ایجاد شده است. چیزی که سالها قبل پذیرفته شده بوده شاید حالا دیگر به کار نیاید. پس مهم است که همیشه سوال کنید و همان اول بی دلیل در برابر ایده های جدید مقاومت نکنید. به چالش کشیدن تعصبات و پیش فرض ها وقتی در یک تفکری گیر کردهاید یا وقتی ایده کم دارید میتواند بسیار موثر واقع شود. برای اینکار سه مرحله زیر را دنبال کنید:
لیستی از باورها و پیشفرض های خود تهیه کنید
ممکن است کمی به نظرتان بیهوده برسد اما نوشتن افکار و پیشفرض ها درباره یک موضوع میتواند در نحوه ارتباط برقرار کردن شما در یک تیم بسیار تاثیرگذار باشد. به علاوه باعث میشود خودتان هم با افکارتان مواجه شوید. بعضی از مثال های پیشفرض های ذهنی که در یک جلسه ایده پردازی UX ممکن است مطرح شوند عبارتند از:
- کاربر به ویژگی های X نیاز دارد.
- در مدت زمان داده شده و بودجه تعیین شده امکان ندارد بتوانیم ویژگی X را در محصول قرار دهیم.
- تنها را ممکن استفاده از سبک طراحی X است.
- این رویکرد جدید میتواند نرخ تبدیل را بالاتر ببرد.
آنها را به چالش بکشید
حالا وقت آن می رسد که این جملات و پیشفرض ها را به چالش بکشید. حتی میتوانید کمی عمیق تر شوید و ببینید که آن فرد چرا چنین باوری دارد و اینگونه فکر میکند. میتوانید با به چالش کشیدن پیش فرض ها متوجه شوید که آیا آنها درست هستند یا نه.
آنها را به واقعیت بدل کنید
یکی از روش های رایج برای دسته بندی پیش فرض ها بعد از به چالش کشیدن آنها این است که یک متد مشخص مانند چیزی که در تصویر زیر می بینیم به کار ببرید.
با این روش میتوانید یک منبع قابل تعریف و قابل اعتماد برای ادامه راه خود در تیم داشته باشید. این نمودار ساده به شما کمک میکند که متوجه شوید هرکدام از اعضای گروه نسبت به یک پیشفرض ذهنی چه موضع و تفکری دارد.
۲. جریان های کاربر را بپذیرید
جریان های کاربری معمولاً در فاز ایده پردازی ایجاد میشوند آن هم بعد از زمانی که تحقیقات کاربر انجام شد. آنها بخش مهمی از ساختار اصلی را میسازند که محصول شما بر اساس آن طراحی خواهد شد. وقتی داده های مورد نیاز را از آزمایشات کاربر جمع آوری کردید، جریان های کاربری به شما کمک میکنند تا متوجه شوید که طراحی شما باید در چه ابعادی باشد، کجا و چگونه نمایش داده شود و چه اجزایی داشته باشد.
جریان های کاربری از چند منظر میتوانند در فاز ایده پردازی مفید واقع شوند:
باعث میشوند همه چیز قابل درک شوند
گاهی اوقات چیزی که در ذهن خود فکر می کنیم برای ما منطقی و قابل درک است. اما توضیح دادن آن به دیگران به هیچ وجه آسان نیست. با رسم نقشه راه کاربر یا جریان های کاربری میتوانید به طور کلی توضیح دهید که ایده شما چیست.
برای شما ساختار ایجاد میکنند
وقتی طراحی را شروع میکنید ممکن است همه چیز کمی چالش برانگیز به نظر برسد. اینکه بتوانید خطوط راهنمایی داشته باشید که قبل از شروع طراحی به شما کمک کند تا ساختارهای مورد نظر را در بیاورید، یک مرحله مهم به شمار می رود.
باعث میشود همکاران شما با موضوع ارتباط برقرار کرده و کاربران را درک کنند
برای آن دسته از همکارانی که به طور مستقیم در پروژه شرکت ندارند، ممکن است درک پروژه کمی سخت باشد. با استفاده از جریان های کاربری و رسم نقشه راه کاربر میتوانید آنها را هم در پروژه شریک کنید و تجربه کاربری را با آنها به اشتراک بگذارید.
بهترین ابزارها برای طراحی جریان های کاربری
۳. الهام بگیرید
همه ما طراحان احتمالاً روزهایی داشته ایم که برای پیدا کردن یک ایده خلاقانه ساعت ها به مانیتور خیره شده ایم. در این شرایط است که منابع مناسب برای الهام گرفتن به کار شما میآید. کافیست چند طرح خلاقانه ببینید و موتور خلاقیت شما هم روشن شود. شاید بهترین سایتهایی که برای ایده یابی میتوانید به آنها سر بزنید ۴ سایتی باشد که در ادامه می بینید:
- Dribble
- UI Garage
- Muzli
۴. با نسخه های پروتوتایپ کار را شروع کنید
نسخه های ساده پروتوتایپ اولیه محصولات شما میتوانند ارزان باشند و سریع آماده شوند. قرار نیست از همان اول طراحی یک محصول کامل بسازید و به مشتری نشان دهید. گاهی یک وایرفریم ساده میتواند ایده کلی شما از طراحی رابط کاربری یک سایت یا تجربه کاربری یک اپلیکیشن را به مشتری تفهیم کند. برای اینکار هم میتوانید از اپلیکیشن ها و سرویس های آنلاین و آفلاین استفاده کنید هم یک کاغذ و قلم ساده!
۵. از تغییر یا شروع دوباره نترسید
بعضی اوقات طراحان روی یک ایده خاص پافشاری بسیاری میکنند. چراکه می ترسند با تغییر یک ویژگی مجبور شوند کم کم کل طراحی را دور بریزند و از اول ایده پردازی UX یا طراحی رابط کاربری را انجام دهند. خبر خوب این است که این فرایند طبیعی است! نیازی نیست بترسید. حتی اگر لازم شد همه کارها را از اول انجام دهید، انجام دهید! تجربه نشان داده که طرح های بعدی شما پخته تر و کامل تر از پروتوتایپ های اولیه است و به مراتب سریع تر به نتیجه می رسد.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم نکات مهم درباره ایده پردازی UX را پوشش دهیم. آنچه به طور خلاصه در این مطلب آورده شده این بود که:
- تعصبات و پیشفرض های خود را به چالش بکشید
- جریان های کاربری و نقشه راه مشتری را بپذیرید
- الهام بگیرید و از نسخه های ساده و پروتوتایپ شروع کنید
- از تغییر دادن ایده یا شروع مجدد ایده پردازی نترسید.
با اینکه در این مطلب صرفاً به این ۵ نکته درباره ایده پردازی UX پرداخته شد اما منابع بسیاری دیگری هم هستند که میتوانند در زمینه ایده یابی و افزایش خلاقیت به شما کمک کنند. کافیست در مجله خانه فتوشاپ بگردید و مقالات مرتبط را مطالعه نمایید. از همراهی شما خوشحالیم.
درباره سپیده خسروآبادی
از بچگی به هنر و گرافیک علاقه داشتم. تو دانشگاه رشته تکنولوژی نرم افزار رو انتخاب کردم و کم کم به سمت گرافیک کامپیوتری کشیده شدم. حالا سالهاست که نرم افزارهای محبوب این حوزه رو تدریس میکنم و درباره گرافیک مینویسم. با کلیک روی دکمه زیر میتونید نوشته های من رو دنبال کنید.
نوشته های بیشتر از سپیده خسروآبادی
دیدگاهتان را بنویسید