کار با کدک ها در پریمیر
یکی از چالش های خروجی گرفتن از نرم افزارهای تدوین، انتخاب صحیح کدک ویدیو است. در این آموزش ویدیویی رایگان کار با کدک ها در پریمیر را خواهیم دید و یاد می گیریم که چطور از موتورهای رندر استفاده کنیم. با خانه فتوشاپ همراه باشید.
در این صفحه میخوانید:
کدک (CODEC) چیست؟
قبل از اینکه به سراغ ویدیو بروید، بد نیست کمی درباره کدک ها بدانید. به طور کلی ساختار تشکیل دهنده یک فایل ویدیویی، کدک نامیده می شود. در واقع این کلمه از ترکیب دو لغت کدر (Coder) و دیکدر (Decoder) ساخته شده است. کدک ها داده ها را برای ذخیره سازی، کد گذاری و فشرده می کنند. و اگر نیاز به ویرایش را نمایش آنها باشد، داده ها را از حالت فشرده خارج می کنند.
کدک ها تنوع زیادی دارند. به همین خاطر ممکن است حتی یک ادیتور حرفه ای ویدیو هم در هنگام کار با کدک ها در پریمیر یا افترافکت یا هر نرم افزار تدوین دیگری، دچار سردرگمی شود. اما شناخت انواع کدک ها می تواند کمی از این سردرگمی بکاهد.
انواع کدک های رایج
کدک های بی اتلاف یا lossless: این نوع از کدک ها ویدیو ها را همانطوری که هستند فشرده می کنند. یعنی کمترین افت کیفیت را در این نوع کدک ها مشاهده می کنیم.
کدک های اتلاف پذیر یا lossy: برخلاف نوع قبلی، کدک های lossy ممکن است برای فشرده سازی بیشتر، برخی از اطلاعات را حذف کنند. این نوع کدک ها برای ارسال فایل از طریق ایمیل یا قرار دادن آن در سایت مناسب است.
کدک های دگرگون کننده یا transformative: در این نوع کدک، اطلاعات ابتدا به قسمت های مجزا و قابل مدیریت تبدیل می شوند. سپس عمل فشرده سازی روی آنها انجام می گیرد.
کدک های پیش بینی کننده یا predective: در طی عملیات فشرده سازی، داده های اصلی و داده های در حال فشرده سازی با هم مقایسه می شوند و فقط آن هایی حذف می شوند که غیر ضروری به نظر می رسند.
در نهایت تمام کدک ها به هدف کمتر کردن حجم فایل ها و فشرده سازی استفاده می شوند.
کدک ها در دوربین ها
یک ادیتور ممکن است با تعدادی کدک مختلف سر و کله بزند که در دوربین های مختلف وجود دارد. بسیاری از دوربین ها یا در H.264 یا همان AVC ضبط میکنند یا در H.265 که همان HEVC است. با این گزینه ها دوربین بهتر آن است که بتواند به صورت ۴:۲:۲ و ۱۰ بیت ضبط کند. با این وضعیت میتواند اطلاعات رنگی بیشتری را ذخیره کرده و از ظهور نوارهای رنگی در تصویر پیشگیری کند. خصوصاً اگر LOG ضبط میکنید. LOG و ۸ بیت با هم همخوانی ندارند. با اینکه دوربین های قدیمیتر ممکن است به صورت ۸ بیت ۴:۲:۰ فیلمبرداری کنند. معمولاً در دوربین ها گزینهای برای ضبط intra-frame یا inter-frame وجود دارد.
اگر دوربین شما با این کدک ها فیلمبرداری نمی کرد، احتمالاً یا ProRes است یا یکی از فرمت های RAW. به طور مثال دوربین هاای Arri میتوانند به صورت ARRIRAW یا یکی از فرمت های ProRes ضبط کنند. Blackmagic به صورت BRAW ضبط میکند و غیره. یکی از مزایای اصلی کدک RAW این است که اصلاح اشتباهات در حین فیلمبرداری در آن آسانتر است. برای مثال ایزو یا تعادل رنگی همون به صورت کامل در فایل ثبت نشده. اما مشکل آن سایز فایل بزرگ است.
درباره سپیده خسروآبادی
از بچگی به هنر و گرافیک علاقه داشتم. تو دانشگاه رشته تکنولوژی نرم افزار رو انتخاب کردم و کم کم به سمت گرافیک کامپیوتری کشیده شدم. حالا سالهاست که نرم افزارهای محبوب این حوزه رو تدریس میکنم و درباره گرافیک مینویسم. با کلیک روی دکمه زیر میتونید نوشته های من رو دنبال کنید.
نوشته های بیشتر از سپیده خسروآبادی
دیدگاهتان را بنویسید