۱۲ اصل انیمیشن سازی به سبک دیزنی که باید بدانید
وقتی صحبت از دنیای بینظیر و جذاب انیمیشنسازی است، انیمیشنهای کمپانی دیزنی یکی از پیشگامان این عرصه محسوب میشود. جذابیت و کیفیت انیمیشنهای این محصول جدید از آن منتشر میشود، همه مشتاق تماشای آن هستند. اما راز این کیفیت چیست؟ ما به شما میگوییم: ۱۲ اصل انیمیشن سازی دیزنی. اگر شما هم مشتاقاید که بدانید این ۱۲ اصل چه هستند که میتوانند یک انیمیشن معمولی را به یک اثر برجسته تبدیل کنند، در این راهنما از خانه فتوشاپ کنار ما باشید.
۱۲ اصل انیمیشن سازی از کجا آمدهاند؟
۱۲ اصل انیمیشنسازی، اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط دو تا از اولین انیماتورهای دیزنی (“Ollie Johnston” و “Frank Thomas”) در کتاب ” The Illusion of Life: Disney Animation” مطرح شد. این کتاب کار انیماتورهای برجسته دیزنی را از دهه ۱۹۳۰ میلادی به بعد بررسی میکند و نهایتاً همه نکات این سالها را در قالب ۱۲ اصل جعبندی میکند.
این اصول به ابعاد مختلف انیمیشنسازی مربوط میشوند؛ اما بیشترین تأکید آنها بر شبیهسازی درست حرکات کاراکترها و اجسام است.
در ادامه سعی میکنیم این ۱۲ اصل انیمیشن سازی را به سادهترین شکل برایتان توضیح دهیم تا اگر شما هم به این حوزه علاقه دارید، بتوانید از این به بعد انیمیشنهای حرفهایتری را طراحی کنید. نگران نباشید؛ اگر شما هم این راهنما دنبال کنید، با ما همنظر خواهید شد که هر یک از این ۱۲ اصل، بسیار ساده هستند و پیادهسازی آنها اصلاً کار سختی نیست. پس بیایید شروع کنیم.
قانون اول: فشردگی و کشیدگی
قانون اول از ۱۲ اصل انیمیشن سازی میگوید که هر جسمی در انیمیشن، باید تحت تأثیر نیروی گرانش باشد. پس اگر مثلاً توپی به هوا پرتاب میشود، باید حالت کشیدگی داشته باشد. همینطور وقتی که برمیگردد و به زمین برخورد میکند، باید حالت فشردگی پیدا کند.
وقتی این اصل ساده را روی جسم در حال حرکت انیمیشن خود پیاده میکنید، در واقع دارید چند چیز را در انیمیشن خود خلق میکنید:
- گرانش
- وزن
- جرم
- انعطافپذیری
قانون دوم: پیشبینی
این قانون را با یک مثال ساده بیان میکنیم. وقتی یک بازیکن بیسبال میخواهد توپ را پرتاب کند، قبل از پرتاب دستهایش را جمع میکند یا به عقب میبرد؛ طوری که همه متوجه میشوند که این بازیکن میخواهد توپ را پرتاب کند.
حالا باید همین اصل را در حرکات انیمیشن پیاده کنید. یعنی مثلاً اگر قرار است کاراکتر بپرد، اول کمی زانوهایش را خم کند و دستهایش را به عقب ببرد و بعد بپرد. این کار باعث میشود مخاطب ناخودآگاه حرکت پیش رو را پیشبینی کند. بنابراین این حرکت در ذهنش طبیعیتر جلوه میکند.
قانون سوم: صحنهسازی
صحنهسازی چیزی شبیه به ترکیببندی در نقاشی است. منظور از صحنهسازی این است که بتوانید حرکت چشم و توجه بیننده را همانطور که خودتان میخواهید هدایت کنید. چطور این کار را کنیم؟ با حرکت دادن به عناصر مهمترین و حرکت ندادن به عناصر کماهمیتتر.
قانون چهارم: حرکت مستقیم و حالت به حالت
در یک کلام باید بگوییم که منظور این قانون این است که اول فریم ابتدایی و انتهایی را طراحی کنید؛ بعد فریمهای بین این دو رو بسازید. برای ساخت فریمهای بین آنها هم باید حرکت تدریجی را در نظر بگیرید.
ویدئوی زیر را نگاه کنید. اگر قرار است مثلاً مربع تبدیل به دایره شود، ناگهان دایره نمیشود؛ بلکه فریم به فریم و به صورت تدریجی تبدیل میشود.
قانون پنجم: دنبالهها و همپوشانیها
به تصویر متحرک زیر نگاه کنید. در این حرکت وقتی دختر میایستد، موهای او کمی دیرتر متوقف میشوند:
به طور کلی وقتی یک سوژه بعد از حرکت میایستد، قسمتهای مختلف این جسم، با سرعتهای مختلف متوقف میشوند (نه اینکه تمام سوژه ناگهان بایستد). همینطور وقتی یک کاراکتر میدود، بخشهای مختلف او با سرعتهای مختلف حرکت میکنند.
اگر میخواهید انیمیشنهایتان واقعبینانهتر باشند، این اصل از ۱۲ اصل انیمیشن سازی را فراموش نکنید.
قانون ششم: افزایش و کاهش سرعت
حرکت یک خودرو را تصور کنید. وقتی خودرو شروع به حرکت میکند، اول با سرعت کم شروع میکند، کم کم شتاب میگیرد و بعد سرعتش زیاد میشود (نه اینکه از همان لحظه صفر با سرعت زیاد شروع به حرکت کند). همینطور وقتی ترمز میکند، کم کم سرعتش کم میشود تا اینکه بالاخره بایستد. این اصل هم میگوید باید این افزایش و کاهش تدریجی را در حرکت اجسام رعایت کنید.
نکته:
اگر قرار است مثلاً یک توپ را طراحی کنید که با بالا پرتاب میشود، باید سه نکته را رعایت کنید. وقتی توپ پرتاب میشود، کم کم سرعتش زیاد میشود و وقتی دارد به نقطه اوج نزدیک میشود (جایی که قرار است بایستد و دوباره به سمت پایین بیاید) سرعتش کم و کمتر میشود. وقتی به نقطه اوج میرسد، سرعتش صفر میشود. در نهایت هم از این سرعت صفر به پایین حرکت میکند. در این حرکت هم دوباره کم کم سرعتش زیاد و زیادتر میشود، تا جایی که به بیشترین سرعت با زمین کوبیده میشود.
قانون هفتم: قوس
این مورد از ۱۲ اصل انیمیشن سازی هم به یکی دیگر از قوانین فیزیک میپردازد. اکثر اجسام موقع حرکت، از یک قوس یا مسیر پیروی میکنند. انیمیشنهای شما هم باید این قوس را منعکس کنند. مثلاً وقتی یک جسم به هوا پرتاب میشود، از یک قوس طبیعی پیروی میکند.
قانون هشتم: حرکت ثانویه
حرکات ثانویه، برای تأکید و بال و پر دادن به حرکت اولیه ساخته میشوند. مثلاً حرکت ظریف موهای یک کاراکتر موقع راه رفتن، حالت یک چهره بعدی از عکسالعمل اصلی و حرکات این چنینی میتوانند حرکت اصلی را هم بهتر برای بیننده جا بیندازند.
قانون نهم: زمانبندی
زمانبندی به دو مقوله کلی مربوط میشود: سرعت و وضعیت اجسام در هر فریم.
در مورد وضعیت اجسام، به تصویر زیر نگاه کنید. اگر هر یک از این فریمها حذف شوند، راه رفتن کاراکتر طبیعی نخواهد بود. در واقع باید مکان و وضعیت جسم را در هر لحظه درست طراحی کنید.
در مورد سرعت هم اگر یک جسم را سریعتر یا آهستهتر از سرعت طبیعی آن حرکت دهید، چندان قابل باور نخواهد بود. اما اگر بتوانید اصل زمانبندی را درست اجرا کنید، میتوانید حال و هوا و حرکات انیمیشن را بهتر مدیریت کنید.
در ویدئوی زیر میبینید که در حرکت بالایی، مکعب سریعتر از چیزی که انتظار داریم حرکت میکند؛ اما حرکت پایینی، قابل باورتر است.
قانون دهم: اغراق
بیشتر اوقات مخاطبین اصلی انیمیشنها کودکان هستند؛ کسانی که دائماً در تخیل و رویاهای خود به سر میبرند. اما حتی اگر هم مخاطب این انیمیشن شما بزرگسالان هستند، باز هم شما قرار است با انیمیشن خود قوه تخیل آنها را فعال کنید. بنابراین در اکثر مواقع، واقعگرایی محض، جایی در انیمیشنسازی ندارد.
قانون دهم از ۱۲ اصل انیمیشن سازی هم بر رسالت اصلی انیمیشنها (یعنی تخیل و خلاقیت) تأکید دارد. این قانون میگوید میتوانیم کمی اغراق را چاشنی انیمیشنهای خود کنیم تا آنها را پویاتر و جذابتر کنیم.
قانون یازدهم: طراحی اصولی و قدرتمند
به عنوان یک انیمیشنساز باید اصول طراحی را بدانید. این اصول شامل نحوه ترسیم اجسام در فضای سهبعدی، درک فرم و آناتومی انسان یا سایر اجسام، وزن، حجم و نور و سایه است. رعایت این اصول در انیمیشن، میتواند مرز باریک بین انیمیشن ساده و حرفهای باشد.
نکته: این انتخاب را هم دارید که در این اصول خلاقیت به خرج دهید و اصول خودتان را بسازید. اما در این صورت یادتان باشید که نباید اصول خودتان را به هم بزنید و باید آن را در سرتاسر انیمیشن رعایت کنید.
قانون دوازدهم: جذابیت
میتوان گفت قانون آخر از ۱۲ اصل انیمیشن سازی به سلیقه و خواست خودتان اعتماد میکند؛ چون در آن هیچ فرمول دقیق و ثابتی وجود ندارد. طبق این قانون همه چیز باید برای مخاطب جذاب باشد؛ حالا این جذاب بودن میتواند شامل مواردی این چنینی باشد:
- ساده و قابل فهم بودن عناصر
- کاراکترسازی درست
- ترکیببندی درست صحنهها
- و …
چطورمیتوانیم این قانون را هم در انیمیشنهای خود پیاده کنیم؟ فقط با تمرین کردن و مطالعه و مشاهده بیشتر نمونههای موفق دنیای انیمیشنسازی.
شما هم شروع کنید…
حالا که ۱۲ اصل انیمیشن سازی به سبک دیزنی را میدانید، اگر میخواهید صرفاً یک تماشاچی انیمیشن نباشید و پایتان را فراتر بگذارید و یک انیمیشنساز شوید، خانه فتوشاپ در این مسیر همراهتان خواهد بود.
به عنوان مثال در دوره زیر میتوانید انیمیشنسازی را در برنامه قدرتمند ویدیو اسکرایب یاد بگیرید.
درباره ریحانه نصیری
توی دانشگاه آیتی خوندم و به فضای وب و گرافیک خیلی علاقه دارم. به نظرم دنیای وب و گرافیک بیانتهاست و من تلاش میکنم سهمی توی نشون دادن بخشی از اون به شما داشتهباشم.
نوشته های بیشتر از ریحانه نصیری
دیدگاهتان را بنویسید