سینمای دیجیتالمجله

قوانین انیمیشن سازی حرفه ای به سبک انیماتورهای دیزنی (قسمت دوم)

12 قانون بزرگ انیمیشن سازی برای انیماتور ها

سلام رفقا امیدوارم حالتون خوب باشه . من عرفانم و این قیمت دوم از آموزش ۱۲ قوانین انیمیشن سازی هستش . اگه هنوز قسمت اول ۱۲ قانون انیمیشن سازی رو نخوندی میتونی اول اون مقاله رو بخونی و بعد بیای و ادامش رو در این جا بخونی

12 قانون انیمیشن سازی شرکت دیزنی

تا اینجا چی  شده ؟

خب در سری قبلی ما تا قانون ۵ رو بررسی کردیم و مثال های تصویری و گفتاری براش زدیم . امیدوارم تا اینجا برات مفید واقع شده باشه .

اما در قسما دوم میرسیم به قسمت دوم این سری و ۷ قانون باقی مانده رو با هم بررسی می کنیم و به این قضیه و قصه پایان میدیم . گس با ما همراه باشید.

۱۲ قانون انیمیشن سازی شرکت دیزنی :

شرکت دیزنی میگه که

  • فشردگی و کشیدگی
  • پیش بینی
  • حرکت به جلو و فریم به فریم یا حالت به حالت
  • دنباله ها و هم پوشانی
  • خلاصه گویی
  • افزایش و کاهش سرعت
  • قوس
  • عمل و یا حرکت ثانویه
  • زمان بندی
  • اغراق
  • طراحی
  • گیرایی

قوانین انیمیشن سازی شرکت دیزنی

قانون شماره شش : افزایش و کاهش سرعت ( slow in and slow out )

یک توپ رو در نظر بگیرید که محکم به زمین کوبیده میشه . خب تو مرحله اول با سرعت بالایی به بالا میره . در یک نقطه کمی وای می ایستد و بعد سقوط میکنه . بیاین سرعت این توپ رو تو حالت های مختلف بررسی کنیم .

حالت اول : وقتی به زمین کوبیده میشه

در این حالت در ابتدا سرعت بیشتر حالت خودش هست و کم کم که به بالا میرسد سرعتش کم میشود

حالت دوم : وقتی در یک نقطه وای می ایستد

در این نقطه سرعتش صفر میشود

حالت سوم : وقتی سقوط میکند

در این حالت در ابتدا سرعت کم است و در نزدیکی زمین سرعت به بیشترین حالت خود میرسد ولی نکته اینجا است که مثل حالت اول نیست

قانون انیمیشن سازی slow in and slow out ) 

قانون شماره هفت : قوس (ARC )

خب فک میکنم از اسمش معلوم باشه که منظور داستان چیه.

بزار یه مثال برات بزنم و یک سوال ؟

فک کن روی زمین نشستی و میخوای بلند شی و بری یک لیوان آب بخوری  . اکیه ؟.

آیا قبل بلند شدن به اصطلاح خیز بر نمیداری ؟ یا خودتو جمع نمیکنی ؟ دقیقا مثل یک کانی که وقتی میخواد تیری رو پرتاب کنه کش میاد و بعد رها میشه .

یا بهتره بگم مثل یک فنر که جمع میشه و بعد میپره بالا ! ( حالا نیاز نیست تو بالا بپری .

قانون ARC در انیمیشن سازی شرکت دیزنی

قانون شماره هشت : حرکت ثانویه(action secondry)

فک کن تو میخوای عصبانی بشی و این عصبانیتت در چهرت نشون داده بشه .

حتما بخوانید!  چگونه برای حقوق یک طراح مثل یک حرفه ای مذاکره کنیم

خب یکم ابروهات بالا میاد ، سرخ میشی ، چشات گردد میشه ، با انگشتات بازی میکنی ، دستت رو مشت میکنی و لبات حرکت میکنه .

تمام این ها حرکت ها ثانویه که نشون میده تو عصبانی هستی در واقعرحرکت اصلی و حس اصلی تو عصبانیت هستش و تمام این ها این حس و حرکت رو تاکیید میکنه.

قانون action secondry در انیمیشن سازی

قانون شماره نهم: زمان بندی(timing)

زمان بندی  یعنی کارکتر تو دقیقا در هر فریم یا ثانیه یا دقیقه و یا ساعت چه حرکتی و اکتی داشته باشه . مثلا اگه تو ثانیه ۱۰ طبق داستان قراره بدوه پس این کارو باید براش انجام بدی.

و اگر ثانیه ۱۰ بشه ۱۱۱ کل خط داستانی ممکنه بهم بخوره ( مخصوصا در پروژ های جدی و سنگین ) . به قولی هر حرف ونکته مکانی دارد . این هم همین شکل است هر حرکت و حسی جایگاه مخصوص به خودش رو داره.

قانون زمان بندی در انیمیشن سازی

قانون شماره دهم : اغراق (exaggeration)

وقتی داری انیمیشن درست میکنه باید یادت باشه که با انسان های ۵۰ ساله سر وکار نداری ( البته که بعضی از همونام کارتون نگاه میکنند ) .

باید بدونی و درک کنی که با بچه و نوجوان و نو نهال سر وکار داری و مخاطب تو این افراد هستند.

افراد تو این سن دارای قوه تخل بالا و پر از رویا هستند که میتونن در کثری از ثانیه ساعت ها تو دنیای خیالی خودشون گشت بزنن و برای خودشون زندگی کنند .

ماهیت و رسالت انیمیشن هم همینه . یعنی سرگرم کردن ، رویا بافی  و بردن به دنیای رنگاررنگ خیال که واقع گرایی محض هیج جایگاهی در اینجا نداره.

exaggerationanimation در انیمینش سازی

قانون یازدهم و دوازدهم : طراحی جذاب و گیرا

قانون دوازده و یازده  از سری قوانین انیمیشن سازی هر دو در مورد طراحی بود . طراحی محیط و کارکتر های انیمیشن باید مناسب با خلق و خو ، روایت و حال هوای خود کارکتر طراحی شود .

رنگ ها باید در یک خانواده باشند یا نسبت به هم تناسب داشته باشند تا بتوانند یک تصویر یکپارچه و واحد رو تشکیل بدن و در عین حال جذاب هم باشند

سخن آخر

دوست دارم به قولی هر چه میخواهد دل تنگت بگو رو تو کامنتا ادا کنی و برام بنویسی بعد خوندنم  مطلب قوانین انیمیشن سازی چه ذهنیتی بهت دست داد

امیدوارم به دردت خورده باشه

آرزوی موفقیت عرفان

 

نمایش بیشتر

عرفان امانیان

سلام من عرفان امانیان هستم . علاقه مند به نقاشی دیجتال و طراحی کارکتر ، برنامه نویس بازی با موتور یونیتی و همچنین برنامه نویس اپ های موبایل با زبان ری اکت نیتوی. متخصص سئو و تولید محتوا

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن