آموزش ایده پردازی در گرافیک دیزاین در ۵ قدم
بیشتر طراحان از طریق ایده پردازی طرحهای جدیدی را تولید میکنند. به عنوان بخشی از فرآیند تفکر برای طراحی، جلسات ایده پردازی به شما کمک میکنند تا تصورات خود را به چالش بکشید و خارج از چارچوب فکر کنید. در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ توضیح خواهیم داد که ایده پردازی چیست و چگونه میتوانید برای جلسات ایده پردازی آماده شوید. در آخر هم برخی از مهم ترین تکنیکهای ایده پردازی در گرافیک دیزاین را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
۱. ایده پردازی چیست؟
ایده پردازی مرحله سوم فرآیند تفکر در طراحی است. قبل از اینکه ایده پردازی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، اجازه دهید به طور خلاصه پنج مرحله تفکر طراحی را مرور کنیم: همدلی، تعریف مسئله، ایده پردازی، مدل سازی نمونه اولیه و آزمایش.
به یاد داشته باشید، تفکر طراحی یک فرآیند کاملاً از پیش تعیین شده نیست. اما با این حال، بینشها و نتایج حاصل از شناخت کاربران و بیان مشکل، ایده پردازی سازندهای را به وجود میآورد.
در اولین مرحله ایده پردازی در گرافیک دیزاین، تا آنجا که ممکن است ایدهها را بررسی کرده تا به آنها برسید. برخی از این ایده ها راه حلهایی برای چالش طراحی شما خواهند بود. در این مرحله، تمرکز بر کمیت ایدهها بیشتر از کیفیت اهمیت دارند. هدف اصلی برگزاری جلسه ایدهپردازی، کشف راههای جدید و خارج از چارچوب فکر کردن است.
۲. چرا مرحله ایده پردازی مهم است؟
مرحله ایده پردازی نشاندهنده یک مرحله کلیدی از یادگیری در مورد کاربران و مشکلات تا ارائه راهحل است. جلسه ایده پردازی اگر به درستی انجام شوند، جایی هستند که نوآوری در آنها رشد میکند. ایده پردازی در وادار کردن ما به زیر سوال بردن چیزهای بدیهی، به چالش کشیدن هنجارها و ارائه ایدههای جدید بسیار مهم است.
زیرا با به زیر سوال بردن همین بدیهیات است که ما پیشرفت بزرگی میکنیم. به عنوان یک طراح، مرحله ایدهپردازی «فضای امن» شماست که در آن ایدههای بدیع و شاید غیرمتعارف ارائه میکنید. مهم نیست که آیا این ایدهها قابل قبول هستند یا خیر. آنچه مهم است این است که شما فراتر از راه حلهای موجود قدم بردارید.
علاوه بر این جلسات ایده پردازی به شما کمک میکنند تا روی کاربران خود برای جمع آوری دیدگاهها و خلاقیت های منحصر به فرد تمرکز کنید. و در نهایت، به روشی دست پیداکنید که هرگز فکرش را نمیکردید.
۳. چگونه برای جلسات ایده پردازی آماده شویم؟
اگر در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک جلسه ایده پردازی هستید، مهم است که لحن مناسبی داشته باشید. قبل از اینکه به تکنیک های ایده پردازی در گرافیک دیزاین بپردازیم، بیایید در نظر بگیریم که چگونه میتوانید برای یک جلسه ایده پردازی موفق آماده شوید.
تغییر منظره را معرفی کنید
اگر میخواهید تفکری خارج از چارچوب داشته باشید، مهم است که خود و تیمتان را به معنای واقعی کلمه خارج از چارچوب قرار دهید. ممکن است جزییات جزئی به نظر برسد، اما فضای فیزیکی که در آن جلسه ایده پردازی خود را برگزار میکنید میتواند تاثیر زیادی روی این موضوع داشته باشد. از اتاق و میز کارتان، دور شوید و جلسه خود را در مکانی کاملاً جدید برگزار کنید. یک محیط جدید محرکهای جدیدی را معرفی می کند که به نوبه خود میتواند به راه اندازی روشهای جدید تفکر کمک کند.
یک محیط آرام ایجاد کنید
ثابت شده است که هم حواس پرتی و هم حالت آرام ذهنی باعث میشود که تفکر خلاق جریان پیدا کند. بهترین جلسات ایده پردازی، جلساتی هستند که شرکت کنندگان در آن احساس راحتی کنند. مرحله ایدهپردازی باید یک فضای امن باشد. سعی کنید فضایی را آماده کنید که گروه را گرد هم بیاورند، تنش را از بین ببرید تا در نهایت بتوانند باهم صمیمیتر شوند.
از آنچه در اختیار دارید استفاده کنید تا فرآیند خلاقیت در مسیر درست هدایت شود. و اینجاست که مراحل یک و دو فرآیند تفکر طراحی یعنی همدلی و تعریف به کارتان میآید.
در آمادهسازی برای ایدهپردازی، میتوانید فهرستی از سؤالات «چگونه میتوانیم» مرتبط با بیان مشکل خود ایجاد کنید. روش «چگونه میتوانیم» بیانیه مشکل شما را به بخشهای عملی تقسیم میکند و آن را بهعنوان یک فرصت به جای یک مانع در نظر میگیرد. اما چطور؟
عبارت “چگونه می توانیم …” را در نظر بگیرید. این جمله نشان میدهد که یک راه حل ممکن وجود دارد، اما هیچ اشاره ای به اینکه آن راه حل ممکن است چیست، نمیکند. بنابراین شما یک نقطه کانونی کافی برای هدایت ایدههای خود خواهید داشت.
۴. تکنیک های ایده پردازی کلیدی
حالا که همه چیز را برای جلسه ایده پردازی آماده کرده اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که انتخاب کنید از کدام تکنیک ایده پردازی استفاده کنید. در ادامه برخی از رایج ترین تکنیکهای ایده پردازی که مورد استفاده طراحان مطرح است آورده شده است:
قیاس
طبق تعریف، منظور از قیاس «فرآیند انتقال اطلاعات از موضوعی خاص به موضوعی دیگر است». قیاس مقایسهای بین دو چیز فراهم میکند و به عنوان وسیله ای برای توضیح یا روشن شدن موضوع عمل میکند. در واقع تکنیک قیاس موقعیت یا چالش شما را با چیزی که با آن آشنا هستید مقایسه میکند، و به شما امکان میدهد با دید جدیدی به مسئله نگاه کنید و راهحلهای ممکن را در نظر بگیرید.
طوفان بدن
تکنیک طوفان بدن شما را وادار میکند که موقعیتی را به صورت فیزیکی تجربه کنید تا جرقه ایدههای جدیدی در ذهنتان زده شود. اگر در تلاش برای نزدیک شدن به مشکل هستید، طوفان بدن راهی عالی برای ایجاد همدلی واقعی کاربر است. بدین صورت که شما یک تجربه فیزیکی شبیه به مشکلی که در تلاش برای حل آن هستید، با استفاده از افراد، وسایل یا یک نمونه اولیه دیجیتال ایجاد می کنید. بر اساس تعاملات خود با این محیط و واکنشهایی که نسبت به آن دارید، ارائه ایدهها آسانتر میشود.
طوفان فکری
طوفان فکری یکی از قدیمیترین ترفندها در تولید ایدههای جدید به صورت گروهی است. در یک جلسه طوفان فکری، به امید یافتن راه حلی ترکیبی، ایده های خود را به صورت شفاهی از یکدیگر منعکس میکنید.
ذهن نویسی
این تکنیک برای ایده پردازی در گرافیک دیزاین به عنوان جایگزینی برای طوفان فکری است. شرکتکنندگان بهجای به اشتراک گذاشتن شفاهی ایدهها، ایدههای خود را قبل از انتقال به دیگران یادداشت میکنند. نفر بعدی این ایدهها را میخواند و ایدههای خودش را اضافه میکند. بنابراین این روند تا زمانی ادامه پیدا میکند که ایدههای هر فرد یک چرخش کامل انجام دهد. سپس همه ایده ها جمع آوری شده و برای بحث در مقابل گروه قرار میگیرند.
راه رفتن فکری
این تکنیک نسخهای پویاتر از نوشتن ذهنی است. خود طراحان به جای رد و بدل تکههای کاغذ در اتاق، بین «ایستگاههای ایدهپردازی» مختلف حرکت میکنند. درست مانند تکنیک قبل، آنها ایدههای خود را قبل از رفتن به ایده بعدی اضافه میکنند.
مفروضات چالش برانگیز
همانطور که می دانیم، پیش فرضهای چالش برانگیز برای شکستن الگوهای فکری مرسوم و ارائه ایده های جدید بسیار مهم است. یکی از تکنیکهای ایده پردازی در گرافیک دیزاین این است که به تعدادی از فرضیات مربوط به چالش طراحی دست پیدا کنید. به عنوان یک گروه، سپس از طریق این مفروضات بررسی خواهید کرد و در مورد اینکه آیا آنها واقعاً درست هستند یا صرفاً وجود دارند، بحث خواهید کرد. در آزمایش این فرضیات، میتوانید مشخص کنید که چه ویژگیهایی واقعاً ضروری هستند یا کدام راهحلها میتوانند به جای آن استفاده شوند.
بازی طوفان فکری
بازی طوفان فکری، یک تکنیک محبوب برای ایده پردازی و حل مسئله است. بازیسازی روشهای ایدهپردازی کلاسیک، عنصر دیگری از تعامل فکری را اضافه میکند و به از بین بردن برخی از «قوانین» عادی زندگی روزمره کمک میکند.
نقشه برداری ذهن
نقشه ذهنی که توسط “تونی بوزان” در سال ۱۹۷۲ ابداع شد، یک تکنیک ایدهپردازی بصری است که شما را تشویق میکند بین مجموعههای مختلفی از ایدهها یا اطلاعات ارتباط برقرار کنید. شما با نوشتن یک کلمه کلیدی در وسط صفحه شروع میکنید. روی همان تکه کاغذ، این کلمه را با همه ایدههایی که به ذهنتان میرسد احاطه میکنید. در نهایت، به این فکر میکنید که چگونه این ایدهها را بهم وصل کنید. سپس ارتباطهای گفته شده را با خطوط و منحنیها به تصویر میکشند که منجر به یک نقشه بصری میشود.
تفکر معکوس
تفکر معکوس می تواند یک راه سرگرم کننده برای تلنگری در ارائه ایدههای جدید باشد. برای مثال سوال “چگونه میتوانیم دوره های آنلاین خود را بیشتر در دسترس قرار دهیم؟” میتواند به “چگونه میتوانیم گذراندن دورههای آنلاین را برای کاربران تا حد ممکن دشوار کنیم؟” تبدیل شود. راهحلهایی که برای چالش معکوس و ایده پردازی در گرافیک دیزاین ارائه میکنید میتوانند به شما کمک کنند تا عکس آن را تصور کنید و شما را به راهحلی که واقعاً نیاز دارید نزدیکتر کند.
تکنیک استوری بورد
Storyboarding یک تکنیک عالی برای زنده کردن یک چالش طراحی و جستجو در مسیرهای مختلف به روش بصری است. با استفاده از تصاویر و نقل قول ها برای ترسیم یک تصویر واضح شروع کنید. از آنجا، میتوانید داستانها و نتایج مختلفی را ترسیم کنید و احساس کاربر را تجسم کنید. بدترین ایده ممکن
مشابه تفکر معکوس، تکنیک بدترین ایده ممکن برای آرام کردن گروه و حذف موانع تفکر خلاق است. حتی اگر جلسه ایده پردازی به عنوان یک محیط عاری از قضاوت اعلام شده باشد، ناگزیر فشار معینی برای یافتن راه حل مناسب وجود دارد. اما به دنبال بدترین ایده ممکن گشتن، این فشار را از بین میبرد.
وقتی تصمیم گرفتید از کدام تکنیک ایده پردازی استفاده کنید، به ماهیت مشکل طراحی خود و همچنین افرادی که در جلسه ایده پردازی شرکت میکنند فکر کنید. به یاد داشته باشید که مهم است تکنیکهایی را انتخاب کنید که برای گروه شما مناسب باشد.
۵. مرحله آخر
ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا ایدههایی را که میخواهید با آن پیش بروید مشخص و اصلاح کنید. بنابراین پس از تکمیل مرحله ایدهپردازی، به سراغ نمونهسازی اولیه و آزمایش کاربر خواهید رفت و آنجاست که ایدههای خود را آزمایش میکنید و مشکلاتی که وجود دارند پیدا میشوند.
نتیجه گیری
همانطور که گفتیم فرآیند تفکر و طراحی، از پیش تعیین شده نیست. مراحل نمونهسازی و آزمایش ممکن است ثابت کند که ایدههای شما غیرقابل قبول هستند و شما را دوباره به مرحله ایدهپردازی برگردانند. بنابراین به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به مرحله ایدهپردازی میرسد، فقط از آن لذت ببرید و از خارج از چارچوب فکر کردن نترسید.
پیشنهاد میکنیم که اگر مایل به ارتقای مهارتهای فنی خود در دنیای گرافیک دیزاین هستید، دانش خود را در حوزه کار با برنامههای ایلوستریتور و فتوشاپ تا سطح حرفهای افزایش دهید. یادگیری هر یک از این برنامهها را میتوانید با کلیک روی تصویر دوره مربوطه شروع کنید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید