منوی ادیت Edit در فتوشاپ

منوی Edit در فتوشاپ شامل فرامین اصلی و همینطور گزینه‌هایی برای ویرایش ویژگی‌های و بعضی از عناصر است. در این صفحه به توضیح تمام گزینه‌های منوی ادیت در فتوشاپ می‌پردازیم.

گزینۀ اول منوی ادیت در فتوشاپ: بازگشت | Undo 

کلیدهای میانبر: Ctrl+Z

عملکرد: با انتخاب این گزینه که جزو پرکاربردترین گزینه‌های منوی Edit در فتوشاپ است، در مراحلی که طی کرده‌اید، یک قدم به عقب برمی‌گردید. این مراحل می‌توانند شامل انتخاب یا عادم انتخاب یک ناحیه نیز باشند. بنابراین به عنوان مثال اگر ناحیه‌ای را انتخاب کرده و بعد انتخاب را لغو کنید، با انتخاب این گزینه همان ناحیه مجدداً به همان شکل انتخاب می‌شود.

انجام مجدد | Redo

کلیدهای میانبر: Shift+Ctrl+Z

عملکرد: اگر در مراحل انجام کار به عقب رفته باشید، با انتخاب این گزینه دوباره یک مرحله به جلو می‌روید. به عنوان مثال اگر رنگ یک بخش سبز را به قرمز تغییر داده باشید و بعد Undo کرده و رنگ آن قسمت را دوباره سبز کرده باشید، با انتخاب Redo آن قسمت دوباره قرمز رنگ می‌شود. 

تغییر وضعیت به آخرین حالت | toggle last state

کلیدهای میانبر: Alt+Ctrl+Z

عملکرد: با انتخاب این گزینه به حالت قبل سند برمی‌گردید. در واقع اگر کلیدهای Alt و Ctrl را نگه دارید و کلید Z را چندین بار فشار دهید، قبل و بعد آخرین تغییر روی کارتان را می‌بینید.

منوی Edit در فتوشاپ

محو شدن | Fade

کلیدهای میانبر: Shift+Ctrl+F

عملکرد: وقتی تغییری مثل انواع ادجاسمنت‌ها و فیلترها را روی کارتان اعمال می‌کنید، با انتخاب گزینۀ Fade پنجرۀ کوچکی باز می‌شود تا در صورت لزوم مقدار آن تغییر را کم یا زیاد کنید و یا Blend mode آن را تغییر دهید.

منوی Edit در فتوشاپ

برش | Cut

کلیدهای میانبر: Ctrl+X

عملکرد: این گزینه در حالتی فعال خواهد بود که عنصری را در سند انتخاب کرده باشید. در این صورت با انتخاب گزینۀ Cut آن عنصر از روی سند حذف شده و در کلیپ بورد نگه داشته می‌شود. تا زمانی که آن عنصر در کلیپ بورد وجود دارد، با فشردن کلیدهای Ctrl+V می‌توانید آن را Paste کنید.

کپی | Copy

کلیدهای میانبر: Ctrl+C

عملکرد: این گزینه هم زمانی فعال خواهد بود که قسمتی از کار انتخاب شده باشد. سپس با انتخاب این گزینه می‌توانید آن عنصر را کپی کنید و هر جای دیگر Paste کنید.

کپی در حالت ادغام شده | Copy Merged 

کلیدهای میانبر: Shift+Ctrl+C

عملکرد: این گزینه از  منوی Edit در فتوشاپ برای کپی گرفتن از چند عنصر محتلف در لایه‌های متفاوت است.

چسباندن | Paste

با انتخاب این گزینه، بخش‌هایی که قبلاً Cut یا کپی شده‌اند، روی لایه انتخابی (یا روی مکانی که کلیک شده است) Paste می‌شود.

چسباندن ویژه |  Paste Special

عملکرد: این گزینه شامل ۴ حالت برای Paste کردن قسمت‌هایی است که قبلاً cut یا Copy شده‌اند. گزینه اول برای Paste کردن عناصر  با حفظ تمام ویژگی‌های عنصر مبداً است. گزینه دوم برای Paste کردن بخش‌های انتخابی، سر جای عنصر اصلی (عنصر مبداً) است. برای استفاده از گزینه سوم ابتدا باید ناحیه‌‌ای انتخاب شود، سپس با انتخاب این گزینه، عناصر داخل آن ناحیه Paste می‌شوند. گزینه آخر نیز عناصر کپی شده را بیرون از ناحیه انتخابی Paste می‌کنند.
 

پاک کردن | Clear

عملکرد: با انتخاب این گزینه، پیکسل‌های ناحیه‌ای که انتخاب شده است، پاک می‌شوند.

جست و جو | Search

کلیدهای میانبر: Ctrl+F

عملکرد: با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توان در این پنجره یک عبارت را جست و جو کرد. فتوشاپ این عبارت را بین اعمال گوناگون در فتوشاپ، آموزش‌های خود فتوشاپ، منابع آنلاین و … جست و جو کرده و نتایج را نشان می‌دهد. بنابراین عبارتی که جست و جو می‌کنید، می‌تواند یک عمل خاص (مثل اعمال یک افکت روی عکس باشد) یا یک عنصر گرافیکی خاص و … .

منوی Edit در فتوشاپ

بررسی املا | Check Spelling

عملکرد: این گزینه منوی Edit در فتوشاپ، زمانی کاربرد خواهد داشت که فایل شامل متن باشد، با انتخاب این گزینه، املای کلمات چک می‌شود.

پیدا و جایگزین کردن متن | Find and Replace Text

عملکرد: این گزینه هم زمانی کاربرد خواهد داشت که اثر دارای متن باشد. در این صورت می‌توانید یک کلمه یا عبارت را جست و جو کرده و مشخص کنید که چه کلمه یا عبارتی جایگزین آن شود.

پر کردن | Fill

کلیدهای میانبر: Shift+F5

عملکرد: برای استفاده از این گزینه ابتدا باید یک لایه با بخشی از کار را انتخاب کرده باشید. سپس با انتخاب این گزینه پنجره کوچکی باز می‌شود که در آن می‌توانید انتخاب کنید که داخل قسمت انتخابی، با چه رنگی یا با چه چیزی (مثلاً پترن) پر شود. همچنین می‌توانید حالت Blend و Opacity رنگ یا الگوی انتخابی را هم تعیین کنید.

استروک | Stroke

عملکرد:با انتخاب این گزینه می‌توانید به عنصر انتخابی Stoke دهید و ویژگی‌های Storke مثل ضخامت، رنگ و … را انتخاب کنید.

منوی Edit در فتوشاپ

پر کردن هوشمندانه | Content-Aware Fill

عملکرد: این گزینه برای پر کردن ناحیه انتخابی به صورت هوشمندانه استو به این معنی که با انتخاب این گزینه، منطقه انتخابی با بافت اطراف آن طوری پر خواهد شد که نتیجه کار تا جای ممکن طبیعی باشد.

مقیاس‌بندی هوشمندانه | Content Aware Scale

کلیدهای میانبر: Alt+Ctrl+Shift+C

عملکرد: فرض کنید قسمتی از کار را با ابزارهای انتخابی مثل Lasso ،Magnetic و … انتخاب کرده‌اید. با انتخاب این گزینه ناحیه انتخابی مقایس‌بندی شده و یک چهارچوب برای آن نمایش داده می‌شود.

پاپت وارپ | Puppet Warp

عملکرد: با انتخاب این گزینه، شبکه‌ای روی کار پیاده می‌شود که با جا به جا کردن قسمت‌های مختلف این شبکه، می‌توان ظاهر کار را تغییر داد.

منوی Edit در فتوشاپ

تغییر ابعاد آزادانه| Free Transform 

کلیدهای میانبر: Ctrl+T

عملکرد: وقتی یک لایه یا عنصر را انتخاب کرده باشید و بعد این گزینه را انتخاب کنید، یک چهارچوب روی کار ظاهر می‌شود. با استفاده از نشانگرهای این چهارچوب می‌توانید به راحتی ابعاد آن قسمت را به شکل‌های مختلف تغییر داده یا آن را جا به جا کنید.

منوی Edit در فتوشاپ

تغییر ابعاد | Transform

عملکرد: این گزینه شامل گزینه‌های گوناگونی است که هر کدام برای تغییر اندازه، جهت و … قسمت انتخابی به یک شکل مشخص هستند. زمانی که یک لایه یا عنصر را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید این گزینه را برای تغییر ابعاد با جهت و ..  شکل در حالت‌های مختلف انتخاب کنید.

منوی Edit در فتوشاپ

تراز کردن خودکار لایه‌‌ها ا Auto-Align Layers

عملکرد: برای استفاده از این گزینه منوی Edit در فتوشاپ، ابتدا باید دو یا چند لایه را انتخاب کنید. سپس با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که در آ« می‌توانید نوع تراز کردن محتوای لایه‌های انتخابی نسبت به هم را انتخاب کنید.

ترکیب خودکار لایه‌ها | Auto-Blend Layers

عملکرد: با انتخاب این گزینه از منوی Edit در فتوشاپ، می‌توانید حالت ترکیب دو یا چند لایه انتخابی با هم را انتخاب کنید.

جایگزین کردن آسمان | Sky Replacement

عملکرد: فرض کنید تصویری دارید که مایلید آسمان آن را تغییر دهید. با استفاده از این گزینه که یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است، می‌توانید به راحتی آسمان جدید را جایگزین آسمان قبلی کنید.

تعریف براش جدید | Define Brush Preset

عملکرد: اگر قسمتی از کار را انتخاب کرده باشید و بعد این گزینه را انتخاب کنید، قسمت انتخابی به عنوان یک براش جدید تعریف شده و می‌توانید هر زمان دیگری نیز از آن استفاده کنید.

تعریف الگوی جدید | Define Patter

عملکرد: برای استفاده زا این گزینه ابتدا باید قسمتی را انتخاب کرده باشید. سپس با انتخاب این گزینه آن قسمت تبدیل به یک الگو یا پترن می‌شود که می‌توانید هر زمان دیگری از آن استفاده کنید.

تعریف شکل سفارشی | Define Custom Shape

عملکرد: اگر عنصر یا قسمت خاصی را انتخاب کرده باشید، با انتخاب این گزینه آن قسمت به عنوان یک شکل تعریف می‌شود. بنابراین هر زمان دیگری می‌توانید از این شکل جدید استفاده کنید.

پاکسازی | Purge

عملکرد: این گزینه برای پاکسازی قسمت‌های مختلف است که شامل چند گزینه می‌شود. به عنوان مثال با انتخاب گزینه Clipboard، عناصر یا پیکسل‌هایی که Copy یا Cut شده بودند از کلیپ بورد پاک می‌شوند.

تنظیمات PDF برای خروجی | Adobe PDF Presets 

عملکرد: با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید تنظیمات شخصی‌سازی خود را برای خروجی‌های با فرمت PDF مشخص کنید.

پریست‌ها | Presets

عملکرد: با انتخاب این گزینه می‌توانید پریست‌ها مختلف را انتخاب کرده و تنظیمات هر یک از آنها را شخصی‌سازی کنید. لازم به ذکر است که منظور از پریست‌ها مجموعه‌ها یا ایستگاه‌های از پیش تعیین‌شده‌ای هستند که می‌توانند شامل ابزارها، براش‌ها و … باشند.

منوی Edit در فتوشاپ

اتصالات از راه دور | Remote Connections

عملکرد: با انتخاب این گزینه از منوی Edit در فتوشاپ، تب Plugins در پنجره Preferences باز می‌شود. در این قسمت می‌توانید افزونه‌های فتوشاپ را مدیریت کنید.

تنظیمات رنگ‌ها | Color Settings

کلیدهای میانبر: Shift+Ctrl+K

عملکرد: با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید تنظمیات فنی و عمومی مربوط به رنگ‌ها را در فتوشاپ مشاهده کرده و در صورت نیاز تغییر دهید.

اختصاص پروفایل | Assign Profile

عملکرد: با انتخاب این گزینه، می‌توانید یک پروفایل رنگی را به اثری که درحال کار روی آن هستید، اختصاص دهید. 

تبدیل به پروفایل | Convert to Profile

عملکرد: با انتخاب این گزینه از مشخصات رنگی کار، یک پروفایل ساخته می‌شود.

کلیدهای میانبر | Keyboard Shortcuts

کلیدهای میانبر: Alt+Shift+Ctrl+K

عملکرد: با انتخاب این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید کلیدهای میانبر عملکردهای گوناگون را به دلخواه خود تغییر دهید. برای مثال اگر در قسمت “Shortcut For” گزینه Tools را انتخاب کنید، ابزارها باز می‌شوند تا بتوانید برای هر یک از آ«ها، کلیدهای میانبر دلخواه خود را انتخاب کنید.

منوها | Menus

کلیدهای میانبر: Alt+Shift+Ctrl+M

عملکرد: کاربرد اصلی این گزینه از منوی Edit در فتوشاپ مانند گزینه قبلی است. با نی تفاوت که با انتخاب این گزینه، پنجره‌ای که باز می‌شود صرفاً مختص تنظیم کلیدهای میانبر منوها است.

اولویت‌ها | Preferences

عملکرد: این گزینه شامل گزینه‌های زیرمجمعه زیادی می‌شود. ولی وظیفه اصلی این گزینه، انتخاب تنظیمات عمومی و کلی برای عملکردها و بخش‌های گوناگون است. پنجره Preferences نیز شامل تب‌ها مختلفی است که در هر تب تنظیمات مربوط به آن قابل تغییر است.

منوی Edit در فتوشاپ

دیدگاهتان را بنویسید