افکتهای Channel در افترافکت
حتماً برای شما هم پیش آمده که هر بار که از افترافکت استفاده میکنید با ابزار و افکتهای جدیدی از افترافکت روبرو میشوید. از آنجایی که افترافکت نرم افزاری پرقدرت است، یادگیری آن نیز برای مبتدیان کمی سخت به نظر میرسد. به همین منظور در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با افکتهای Channel در افترافکت آشنا کنیم. برای یادگیری این افکتها و ابعاد مختلف آن ادامه نطلب را دنبال کنید.
در این صفحه میخوانید:
افکت Arithmetic
این افکت یکی از افکتهای Channel در افترافکت است که عملیات ساده ریاضی مختلفی را روی کانالهای قرمز، سبز و آبی یک تصویر انجام میدهد که برخی از آنها عبارتند از:
Operator
عملیاتی که بین مقدار تعیین شده برای هر کانال و مقدار موجود آن کانال برای هر پیکسل در تصویر انجام میشود:
And، Or، و Xor
نشان دهنده اپلای کردن عملیات منطقی از نوع بیتی
And، Subtract، Multiply و Difference
نشان دهنده اپلای کردن توابع پایه ریاضی
Max
با استفاده از Max میتوانید مقدار کانال پیکسل را بیشتر از مقدار مشخص شده و مقدار اصلی آن تنظیم کنید.
Min
با استفاده از Min نیز میتوانید مقدار کانال پیکسل را روی مقدار کمتر از مقدار مشخص شده و مقدار اصلی آن تنظیم کنید.
Block Above
اگر مقدار اصلی پیکسل، بیشتر از مقدار مشخص شده باشد، با استفاده از Block Above میتوانید مقدار کانال پیکسل را روی صفر قرار دهید. در غیر این صورت، باید مقدار اصلی را رها کنید.
Block Below
اگر مقدار پیکسل، کمتر از مقدار تعیین شده باشد، با استفاده از Block Below میتوانید مقدار کانال پیکسل را روی صفر قرار دهید. در غیر این صورت، باید مقدار اصلی را رها کنید.
Slice
اگر مقدار اصلی پیکسل بالاتر از مقدار تعیین شده باشد، باید با Slice مقدار کانال پیکسل را روی ۱.۰ تنظیم کنید. در غیر اینصورت مقدار را صفر قرار دهید. دقت داشته باشید که در هر دو مورد، مقادیر سایر کانالهای رنگی روی ۱.۰ تنظیم شده است.
Screen
این گزینه مکمل مقادیر کانال را ضرب میکند و سپس مکمل نتیجه را میگیرد. رنگ نتیجه نیز هرگز تیرهتر از هر دو رنگ ورودی نیست.
Clip Result Values
این گزینه از ایجاد همه رنگها در محدوده معتبر جلوگیری میکند. اگر این گزینه انتخاب نشده باشد، ممکن است برخی از مقادیر رنگ دور هم جمع شوند.
افکت Blend
افکت Blend یکی دیگر از افکتهای Channel در افترافکت است که دو لایه را با استفاده از یکی از پنج حالت زیر باهم ترکیب میکند. با استفاده از Blend Mode میتوانید لایهها را راحتتر و سریعتر ترکیب کنید، اما نمیتوانید Blend Mode را متحرک کنید. مزیت استفاده از افکت Blend این است که می توانید آن را متحرک کنید.
Blend With Layer
لایهای که باید با آن ترکیب شود (لایه secondary یا control layer) است.
نکته/
برای استفاده از یک لایه به عنوان control layer برای افکت Blend، و عدم نمایش لایهها در بقیه ترکیب، Video Switch را برای لایه کنترل گزینه لغو را انتخاب کنید.
Blending Mode:
- Color Only بر اساس رنگ پیکسل مربوطه در تصویر ثانویه ، هر پیکسل را در تصویر اصلی رنگ آمیزی میکند.
- Tint Only شبیه Color Only است اما پیکسلها را در تصویر اصلی تنها در صورتی رنگ میزند که قبلاً رنگ شده باشند.
- Darken فقط پیکسلها را در تصویر اصلی تیرهتر از پیکسل مربوطه در تصویر ثانویه میکند.
- Lighten فقط پیکسلها را در تصویر اصلی روشنتر از پیکسل مربوطه در تصویر ثانویه روشن میکند.
- Crossfade باعث میشود تصویر اصلی محو شود، در حالیکه تصویر ثانویه محو میشود.
نکته/
میتوانید بدون ایجاد افکت، با متحرک کردن ویژگی Opacity یک لایه روی لایه دیگر، یک crossfade ایجاد کنید. با این حال ، اگر لایه جلویی دارای قسمتهای شفاف باشد (که اجازه می دهد لایه دیگر حتی در شفافیت کامل ظاهر شود)، این روش تغییری ایجاد نمیکند. حالت Crossfade یک crossfade مناسب بین دو لایه ایجاد میکند، حتی اگر هر دو دارای مناطق شفاف باشند.
Blend with original
این گزینه شفافیت افکتها را تنظیم میکند. نتیجه افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود و نتیجه افکت در بالا ترکیب میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید ، تأثیر آن روی لایه کمتر تأثیر میگذارد. برای مثال، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید، افکت هیچ نتیجه قابل مشاهدهای روی لایه ندارد. اگر این مقدار را روی ۰٪ تنظیم کنید، تصویر اصلی نشان داده نمیشود.
If Layer Sizes Differ
این گزینه نیز نحوه تعیین موقعیت لایه Control را مشخص میکند. تنظیمات کیفی لایه تنها در صورت انتخاب Stretch To Fit و اندازههای مختلف لایه، روی Blend تأثیر میگذارد.
افکت Calculation
افکت Calculation، کانالهای یک لایه را با کانالهای لایه دوم ترکیب میکند.
Input channel
کانالی برای استخراج و استفاده به عنوان ورودی در عملیات ترکیب است. RGBA همه کانالها را به طور عادی نمایش میدهد. رنگ خاکستری تمام مقادیر کانال رنگ را برای یک پیکسل به مقدار روشنایی پیکسل اصلی تبدیل میکند. رنگ قرمز، سبز یا آبی تمام مقادیر کانال رنگی برای یک پیکسل را به مقدار کانال رنگی انتخاب شده برای پیکسل اصلی تبدیل میکند. آلفا نیز همه کانالها را به مقدار کانال آلفا برای پیکسل اصلی تبدیل میکند.
Invert Input
این گزینه لایهها را معکوس میکند (مقدار کانالها را از ۱.۰ کم میکند) قبل از اینکه افکت اطلاعات کانال مشخص شده را استخراج کند.
Second layer
لایه کنترلی که محاسبات با آن لایه اصلی را ترکیب میکند.
Second layer channel
کانالی که باید با کانالهای ورودی ترکیب شود.
Second layer opacity
این گزینه تاری لایه دوم را تنظیم میکند. از تنظیم ۰٪ برای لایه دوم استفاده کنید تا روی خروجی تأثیر نگذارد.
Invert second layer
قبل از اینکه افکت اطلاعات کانال مشخص شده را استخراج کند ، لایه دوم را برعکس میکند (مقدار کانالها را از ۱.۰ کم می کند).
Stretch second layer to fit
لایه دوم را قبل از مخلوط شدن به ابعاد لایه اصلی سوق میدهد. گزینه لغو را انتخاب کنید تا لایه دوم روی لایه اصلی متمرکز شود.
Preserve transparency
این گزینه اطمینان حاصل میکند که کانال آلفا لایه اصلی، اصلاح نشده است.
افکت Channel Combiner
این افکت از افکتهای Channel در افترافکت، مقدار کانال را برای یک لایه extract، display و adjust میکند. این GPU برای عملکرد سریعتر شتاب می گیرد.
نکته/
با انتخاب کانال از منوی From و انتخاب Lightness Only از منوی To ، می توانید از این افکت برای مشاهده هر کانالی به عنوان تصویر مقیاس خاکستری استفاده کنید.
Use 2nd Layer
برای بازیابی مقادیر از Source Layer، که میتواند هر لایهای در ترکیب باشد.
From
این گزینه نشان میدهد که کدام مقادیر باید به عنوان ورودی استفاده شوند. چندین مورد اول در منو ترکیبی چند کاناله از گزینه های ورودی و خروجی هستند، بنابراین نیازی به تعیین مقدار To ندارید.
- Saturation Multipulated از مقدار saturation ضرب در مقدار روشنایی استفاده میکند ، جایی که روشنایی حداقل فاصله تا سیاه یا سفید است. برای مثال، پیکسل آبی تیره یا روشن دارای ارزش کمتری نسبت به پیکسل آبی روشن یا خالص است. این گزینه متداول ترین نمای مقدار saturation پیکسل را نشان میدهد.
- Min RGB از کمترین مقدار در بین مقادیر کانال قرمز ، سبز و آبی استفاده میکند.
- Max RGB از بالاترین مقدار در بین مقادیر کانال قرمز ، سبز و آبی استفاده می کند.
To
کانالهایی که باید مقادیر را به آنها اعمال کرد از طریق To انجام میشود. Red Only، Green Only و Blue Only را انتخاب کنید تا مقدار را فقط برای یک کانال اعمال کنید و سایر کانال های رنگی را روی صفر قرار دهید. Alpha Only را انتخاب کنید تا مقدار را روی کانال آلفا اعمال کنید و کانالهای رنگی را روی ۱.۰ تنظیم کنید. وقتی Hue Only را انتخاب می کنید ، مقدار رنگ اعمال شده با ۵۰٪ روشنایی و ۱۰۰٪ اشباع ترکیب میشود. وقتی که Lightness Only را انتخاب میکنید، مقدار روشنایی اعمال شده با ۰٪ Saturation ترکیب می شود، که پس از آن دیگر هیچ تأثیری روی رنگ نمیگذارد. وقتی Saturation Only را انتخاب می کنید ، مقادیر saruration اعمال شده با ۰٪ رنگ و ۵۰٪ روشنایی ترکیب می شوند.
Invert
مقادیر کانال خروجی را معکوس (از ۱.۰ کاهش می دهد) میکند.
Solid Alpha
مقدار کانال آلفا را روی ۱.۰ (تاری کامل) در سراسر لایه ایجاد می کند.
افکت Compound Arithmetic
افکت Compond arithmetic از لحاظ ریاضی لایهای را که به آن اعمال شده است با یک control layer ترکیب می کند. این افکت از افکتهای Channel در افترافکت فقط برای ایجاد سازگاری با پروژه هایی است که در نسخه های قبلی افتر افکت ایجاد شدهاند و از این افکت استفاده میکنند. استفاده از Blending mode معمولاً موثرتر از استفاده از افکت Compound Arithmetic است.
Second Source Layer
لایه مورد استفاده برای لایه فعلی در عملیات داده شده است.
Operator
عملیات انجام بین دو لایه است.
Operator on channels
کانالهایی هستند که افکت روی آنها اعمال میشود.
Overflow Behavior
نشان میدهد که افکتها مقادیر خارج از محدوده مقیاس خاکستری ۰-۲۵۵ چگونه تغییر میدهند.
Clip
این گزینه نشان میدهد که مقادیر بالای ۲۵۵ به ۲۵۵ رسم شده است. و مقادیر زیر ۰ به ۰ ترسیم شدهاند.
Wrap
با استفاده از این گزینه مقادیر بالای ۲۵۵ و زیر ۰ در محدوده ۰-۲۵۵ جمع می شوند. برای مثال، مقدار ۲۵۸ تا ۲ ، مقدار ۲۵۶ تا ۰ و مقدار ‑۳ تا ۲۵۳ wrap میشوند.
Scale
حداکثر و حداقل مقادیر به ۲۵۵ و ۰ تغییر مییابد و مقادیر میانی گسترده یا فشرده میشوند تا در این محدوده قرار بگیرند.
Stretch Second Source To Fit
لایه دوم را با اندازه (عرض و ارتفاع) لایه فعلی مقیاس بندی میکند. اگر این گزینه انتخاب نشود، لایه دوم در اندازه فعلی منبع خود قرار میگیرد و با گوشه سمت چپ بالای لایه منبع تراز میشود.
Blend With Original
این گزینه نیز شفافیت افکت را نشان میدهد. با استفاده از آن نتیجه افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود و نتیجه افکت در بالا ترکیب میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید ، روی لایه کمتر تأثیر می گذارد. برای مثال، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید ، افکت هیچ نتیجه قابل مشاهده ای روی لایه ندارد. اما اگر این مقدار را روی ۰٪ تنظیم کنید، تصویر اصلی نشان داده نمیشود.
افکت Invert
افکت Invert که از افکتهای Channel در افترافکت است اطلاعات رنگی یک تصویر را معکوس میکند. و برای عملکرد سریعتر، GPU شتاب میگیرد.
Channel
این گزینه نشان میدهد که افکت، کدام کانال یا کانالها را وارونه کند. هر کدام از این گزینهها در یک فضای رنگی خاص عمل میکند و یا کل تصویر را در آن فضای رنگی و یا فقط یک کانال را وارونه میکند.
RGB/Red/Green/Blue
RGB هر سه کانال رنگ اضافی را وارونه میکند. قرمز ، سبز ،و آبی هر کدام یک کانال رنگی را وارونه میکنند.
HLS/Hue/Lightness/Saturation
HLS هر سه کانال رنگی محاسبه شده را وارونه می کند. در صوذتی که Hue، Lightness و Saturation هر کدام یک کانال رنگی را وارونه میکنند.
Alpha
کانال آلفا تصویر را وارونه میکند. دقت داشته باشید که کانال آلفا یک کانال رنگی نیست؛ و فقط saturation را مشخص میکند.
Blend With Original
این گزینه در این افکت نیز شفافیت را نشان میدهد. نتیجه افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود و نتیجه آن در بالا ترکیب میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید ، تأثیر آن روز لایه کمتر تأثیر می گذارد. برای مثال ، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید ، افکت هیچ نتیجه قابل مشاهدهای روی لایه ندارد. اگر این مقدار را روی ۰٪ تنظیم کنید ، تصویر اصلی نشان داده نمی شود.
افکت Invert از شتاب GPU برای رندر سریعتر استفاده میکند.
افکت Minimax
افکت Minimax حداقل یا حداکثر مقداری را در کانالهای پیکسل در شعاع مشخص شده اختصاص میدهد. این GPU در افکتهای Channel در افترافکت برای عملکرد سریعتر استفاده میشود.
از این افکت می توان برای بزرگنمایی یا کاهش ماتی تصویر استفاده کرد. برای مثال، یک ناحیه سفید رنگ که توسط سیاه احاطه شده است، با استفاده از Minimum و شعاع ۱ ، یک پیکسل را در هر طرف کوچک میکند.
نکته/
تنظیم کیفیت لایه روی Minimax تأثیر نمیگذارد.
Operation
Minimum به هر کانال از پیکسل حداقل مقداری را برای کانال مشخص شده در شعاع مشخص اختصاص میدهد. اما Maximum به هر کانال از پیکسل حداکثر مقدار را اختصاص میدهد.
Direction
این گزینه محوری است که در طول آن مقدارها را اسکن میکند. Horizontal و Vertical فرقی ندارد،همه جهتها را اسکن میکند.
افکت Remove Color Matting
افکت Remove Color Matting حاشیههای رنگی (هالهها) را از لایههایی با کانالهای رنگی که از قبل ضرب شده حذف میکند. Halos بیشتر زمانی رخ میدهد که ناحیهای از بخشی از saturation جزئی رنگ پس زمینه اصلی را حفظ کرده و در زمینهای با رنگ پس زمینه متفاوت ترکیب شود. از این افکت به همراه افکتهایی که باعث ایجاد شفافیت میشود – مانند افکتهای کلیدی – برای دستیابی به کنترل بیشتر روی ظاهر مناطق با saturation جزئی استفاده کنید.
برای تعیین رنگ پس زمینه جدید از Background Color استفاده کنید. برای اجازه دادن به اینکه این افکت بتواند برای ایجاد مقادیر رنگی خارج از محدوده ۰.۰-۱.۰ هنگام کار با رنگ ۳۲-bpc ، علامت گزینه Clip HDR Values را بردارید.
افکت Remove Color Matting قبلاً با عنوان Unmultiply شناخته میشد. نام قبلی این افکت به این واقعیت اشاره میکند که این افکت با استفاده از کانالهای رنگی چند ضلعی عمل میکند که باعث حذف رنگ پس زمینه با استفاده از کانالهای رنگی لایه در مناطقی با شفافیت جزئی میشود. این عملکرد با Knoll Unmult و سایر افکتهایی که یک کانال آلفا را از کانالهای رنگی در یک تصویر ترکیب میکند متفاوت است.
افکت Set Channels
افکت Set Channels کانالها را از control layer (لایههای منبع) به کانالهای قرمز، سبز، آبی و آلفا که از effect layer هستند، کپی میکند.
افکت Set Matte
Set Matte از افکتهای Channel در افترافکت که جایگزین alpha channel (مات) است، یک لایه با یک کانال از لایه دیگر بالای آن را برای ایجاد نتایج مات متحرک میکند. افکت Set Matte فقط برای ایجاد سازگاری با پروژههای ایجاد شده است که در نسخههای قبلی افترافکت است و از افکت Set Matte استفاده میکنند.
گاهی اوقات، ایجاد traveling matte با استفاده از track matte به جای استفاده از افکت Set Matte آسانتر و سریعتر است. اما با این حال، استفاده از افکت Set Matte مزایایی نسبت به تعریف یک لایه به عنوان لایه track matte دارد. لایهای که به عنوان مات با افکت Set Matte استفاده میشود، بر خلاف لایه track matte ، که باید به ترتیب روی هم چیده شدن لایهها،فقط لایه بالایی مات شود، میتواند در هر قسمتی از لایه بندی را مات کند. همچنین، میتوان از یک لایه به عنوان مات برای چندین لایه با استفاده از Set Matte استفاده کرد.
Matte From Layer Take
این گزینه لایهای است که به عنوان مات جایگزین استفاده میشود.
Use For Matte
کانالی است که برای مات استفاده میشود.
Inver Matte
این گزینه نیز مقادیر saturation مات را معکوس میکند.
Stretch Matte To Fit
لایه انتخاب شده را با اندازه لایه فعلی مقیاس میکند. اگر Stretch Matte To Fit از حالت انتخاب خارج شود، لایه تعیین شده به عنوان مات در لایه اول متمرکز میشود.
Composite Matte With Original
این گزینه لایه مات جدید را به جای جایگزینی آن با لایه فعلی ترکیب میکند. افکت ماتی که بوجود میآید اجازه می دهد تا تصویر تنها در جایی نشان داده شود که مات فعلی و مات جدید هر دو کمی تاری دارند.
Matte Layer Premultiply
این گزینه لایه مات جدید را با لایه فعلی از پیش تقویت میکند.
افکت Shift Channels
افکتهای Shift Channels کانالهای قرمز، سبز، آبی و آلفا را در تصویر با مقادیر سایر کانالها جایگزین میکند.
Take Channel From
این گزینت کانالی است که به عنوان منبع استفاده میشود.
افکت Solid Composite
این افکت راهی سریع برای ایجاد یک composite از یک رنگ جامد جدید در پشت لایه اصلی منبع را ارائه میدهد.
Source opacity
این گزینه مقدار تاری لایه منبع را نشان میدهد.
Color
نشاندهنده رنگ solid است.
Opacity
نشاندهنده تاری solid است.
Blending Mode
این حالت برای ترکیب لایه و رنگ جامد استفاده میشود.
جمع بندی
همانطور که خواندید در این مقاله تمامی کانالهای Channel را در افترافکت و نحوه عملکرد آنها را به طور کامل بررسی کردیم. برای آشنایی با دیگر ویژگیهای افترافکت و ابزارهای آن پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش جامع افترافکت شرکت کنید. در نهایت امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید