نکاتی درباره طراحی UX موبایل که باید بدانید
برای اکثر ما، اسمارت فونها تبدیل به یکی از وسیلههای ضروری ژندگی روزمره شدهاند که از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر، تماشای تلویزیون، ثبت خاطرات، پرداخت قبوض و بسیاری موارد دیگر استفاده میکنیم. این بدان معنی است که طراحان UX وقتی مشغول طراحی رابطهای کاربری هستند باید تمرکز خود را روی تلفنهای همراه بالا ببرند. اما طراحان برای طراحی UX موبایل چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟ در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را باهم بررسی کنیم.
۱. طراحی برای استفاده از یک دست
بیشتر افرادی که از موبایل استفاده میکنند کاربرانی هستند که فقط از یک دست خود استفاده میکنند. شاید از نظر کاربران این مورد مسئله مهمی نباشد اما اگر در طراحی UX موبایل مواردی در نظر گرفته نشود ممکن است برای کاربران آزاردهنده باشد.
تصویر زیر قابلیت دسترسی مناطق مختلف را در یک موبایل با اندازه متوسط نشان میدهد. مناطق آبی در دسترس ترین و مناطق قرمزتر کمترین دسترسی را دارند. این مشکل با صفحه نمایشهای بزرگتر برجسته میشود، زیرا انگشت شست ما دسترسی به مناطق فراتر را ندارد. پس در طراحی UX باید بیشتر اهداف مورد نظر خود را در منطقه قابل دسترس وسط صفحه قرار دهید. نویگیشن را نیز باید در قسمت پایین و بصورت ثابت طراحی کنید.
۲. طراحی برای کاربران چپ دست
شاید توجه کرده باشید که در مثال بالا، سمت چپ صفحه نمایش دسترسی کمتری دارد و این به این دلیل است که تصویر در واقع نقشه طراحی شده برای یک فرد راست دست را نشان میدهد. ۱۰-۱۲٪ کاربران چپ دست هستند. از آنجایی که امکان طراحی برای دو کاربر با دست غالب وجود ندارد باید در طراحی UX موبایل اهداف مهم و زمینهای را در وسط گوشی قرار دهید، که نه چپ و نه راست باشد.
۳. طراحی برای همه افراد از طریق دسترسی
دسترسی به قسمتهای مختلف گوشی بخش قابل توجهی است که باید در طراحی UX موبایل از سوی طراحان در نظر گرفته شود.
کنتراست رنگ
کنتراست رنگ نشان میدهد که کاربران چگونه میتوانند به راحتی بین دو عنصر ویژوال متفاوت تمایز قائل شوند. بهینه بودن کنتراست رنگ تضمین میکند که همه میتوانند بدون در نظر گرفتن برند دستگاه مورد استفاده ، اندازه فونت و.. ، رابط کاربری ما را به وضوح ببینند.
میزان کنتراست مناسب، بسته به اینکه در مورد آیکونها صحبت میکنیم یا در مورد متن متفاوت است. برای مثال وقتی صحبت از متن میشود، مقدار آن بسته به اندازه فونت متفاوت است. ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتواند کنتراست رنگ را برای ما بررسی کند، برخی از آنها مستقیماً با ابزارهای طراحی UI ادغام میشوند. بهینه سازی مقدار مناسب کنتراست رنگ این اطمینان را میدهد که همه میتوانند محتوای متنی موجود در صفحه را حتی افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند مشاهده کنند.
برخی از کاربران، به ویژه افرادی که دارای معلولیت حرکتی هستند، در تعامل با دستگاههای تکنولوژیکی با مشکل فیزیکی روبرو میشوند، به ویژه وقتی که صحبت از فعال سازی قابلیتهای مختلف میشود. به همین دلیل ، WCAG 2.0 و Google Web Fundamentals از حداقل اندازه ضربه به ترتیب ۴۴px² و ۴۸px² برای اطمینان از قابلیت کلیک مطلوب حمایت میکنند.
اهداف ضربه علاوه بر اندازه مناسب، نباید خیلی به هم نزدیک باشند. اگرچه این مسئله به ندرت مطرح میشود، اما در صورت بروز آن میتواند بسیار ناامید کننده باشد. نمونه ای از این موارد زمانی است که از لینکها در یک لیست استفاده میشود و فاصله خطوط بسیار کوچک است.
۴. بهینه سازی منظر را در نظر بگیرید
جهت گیری افقی بیشتر در دستگاههای تبلت رایج است. هنگام طراحی UX موبایل، مراقب المانهایی باشید که فضای عمودی زیادی را اشغال میکنند و در عوض المانهای مهم را به صورت جزئی یا کامل خارج از نمای دید قرار میدهند.
۵. تبلتها
مهمترین نکته در مورد تبلتها این است که دسترسی انگشت شست در اینجا به طور واضح با موبایل متفاوت است، مخصوصاً در جهت عمودی.
استفاده از تبلت بیشتر شبیه به موبایلهای دستی است. در حالی که کاربران گاهی اوقات از برنامههای تبلت و وب سایتها روی سطح صاف استفاده میکنند. این مورد معمولاً آخرین راه حل است، زیرا مربوط به طراحی دستی نیست. پس حتماً در طراحی UX موبایل اطمینان حاصل کنید که دستگاههای مختلفی برای آزمایش دارید و همیشه فریمهای لبه را مورد آزمایش قرار دهید. آزمایش های شبیه سازی شده میتوانند به شما کمک کنند اما بهتر است که از دستگاههای واقعی استفاده کنید.
۶. سخت افزار دستگاه
ویژگی مهم دیگر در مورد طراحی UX موبایل این است که قابلیتهای سخت افزاری با دسکتاپ متفاوت است. این به این دلیل است که گوشیهای موبایل دارای مجموعهای منحصر به فرد از چالشهای مربوط به قابلیتهای قابل استفاده هستند. به عنوان مثال ، تایپ کردن روی موبایل به طور طبیعی بسیار دشوارتر از یک کامپیوتر رومیزی است.بنابراین طراحان باید از این قابلیتها برای کمک به کاربران برای غلبه بر این چالشها استفاده کنند. موارد استفاده بیشتری از قابلیتهای موبایل وجود دارد مانند قابلیت GPS، قابلیت کد QR ، عملکرد دوربین و.. همه اینها در طیف گستردهای از موارد استفاده بسیار مفید هستند، اما در مواردی مانند استفاده از صفحه کلید، برای موبایل مناسب نیستند.
نتیجه گیری
همانطور که در مطالب بالا خواندید مواردی مهمی در طراحی UX موبایل وجود دارد که طراحان باید به آنها بیشتر توجه داشته باشند و بهتر است که برای رسیدن به نتایج مطلوب این ایدهها را با نظرات خود ترکیب کنند. به طور کلی اگر به فعالیت در این حوزه علاقهمند هستید میتوانید با شرکت در دورههای آموزش طراحی رابط کاربری با xd بیاموزید که چگونه ایدههای خود برای طراحی یک وب سایت و یا اپلیکیشن در xd به کار بگیرید، پروتوتایپها را در بخشهای مختلف آماده کنید، پیش نمایشی را از اپلیکیشن یا وب سایت خود ارائه دهید و در نهایت به سراغ مباحث مختلف UX بروید و مهارت خود را در آن افزایش دهید. از دیگر مواردی که در این دوره خواهید آموخت عبارتند از:
- آشنایی با مفاهیم UI و UX و توضیح فرآیند اسکچ و پروتوتایپینگ تا اجرا و توسعه محصول
- طراحی چند نمونه صفحات اپلیکیشن های تحت موبایل
- معرفی پلاگین ها و منابع مورد استفاده در طراحی رابط کاربری
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید