افکت های Utility در افترافکت
اگر مقاله های قبلی خانه فتوشاپ را دنبال کرده باشید، می دانید که طی یک آموزش سریالی، به معرفی تمامی افکت های افترافکت پرداخته ایم. در این مقاله می خواهیم افکت های Utility در افترافکت را معرفی کنیم که در بسیاری از پروژه های جلوه های ویژه و موشن گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. پس با ما همراه باشید.
در این صفحه میخوانید:
اعمال کردن افکت Color LUT
اعمال کردن افکت Color LUT به یک لایه رنگ های لایه را بر اساس یک جدول جستجوی رنگ یا همان LUT، تغییر میدهد. LUTها اغلب برای اصلاح رنگ دستی یا تغییرات مدیریت رنگ هم مورد استفاده قرار می گیرند.
نکته: به طور کلی در افترافکت، مدیریت رنگ از طریق یک فرایند استاندارد با استفاده از پروفایل های ICC انجام میشود، نه LUTها.
این افکت هم با سیستم رنگی ۸-bpc و ۱۶-bpc کار میکند و هم سیستم رنگی ۳۲ بیتی. وقتی که افکت را اعمال می کنید، به شما یک پیغام نشان داده میشود که باید فایل LUT مدنظر خود را در فرمت .۳dl یا .cube انتخاب کنید. شما همچنین میتوانید با کلیک روی گزینه Choose LUT در تنظیمات افکت های Utility در افترافکت، یک نمونه از LUT لود شده بگیرید.
افکت اعمال رنگ LUT میتواند از فایل .۳dl با مقادیر floating – point یا کیوردهای مش / تری دی مش مقدار دهی شود؛ یا با آن دسته از تنظیمات ذخیره در سیستم اسکرچ ASSIMILATE. فایل های Overrage IRIDAS با پسوند .cube، فایل های IRIDAS پسوند .look و فایل های cineSpace با پسوند .csp هم پذیرفته شده هستند.
یک LUT یا جدول جستجوی رنگ ، میتواند با سیستم سه بعدی بصری سازی شود (یک مکعب سه بعدی). به طوری که هر محور تغییرات رنگ محدوده ای از تمام مقادیر برای یک کانال رنگی را نشان میدهد. نقاط کنار هر محور تغییرات رنگی برای هر کانال رنگ را نمایش میدهد. افترافکت میتواند LUTهای سه بعدی که هر سه محورها را با طول یکسان دارند را بخواند و استفاده کند؛ این محورها هرکدام شامل ۶۴ پوینت یا کمتر هستند. برای مثال افترافکت میتواند یک LUT سه بعدی ۱۷×۱۷×۱۷ را بخواند و استفاده کند.
نکته: شما میتوانید در پلاگین Color Finesse با استفاده از مسیر File گزینه Export Menu جدول جستجوی رنگ یا LUT بسازید (به طور مثال در Autodesk>Smoke (3dl)).
افکت Convereter Cineon از افکت های Utility در افترافکت
افکت Cineon Converter درجه بالایی از کنترل را روی رنگ های فریم های Cineon در اختیار شما می گذارد. اما در بیشتر شرایط شما با رنگ های موجود در یک Cineon را با استفاده از ویژگی های مدیریت رنگ تبدیل کنید.
این افکت هم با سیستم های ۸، ۱۶ و ۳۲ بیتی رنگ کار میکند.
برای استفاده از افکت Cineon Converter، یک فایل Cineon را ایمپورت کنید و همه تنظیمات آن را در حالت پیشفرض قرار دهید. افترافکت رنگ ها را یا در حالت ۸bpc نگه می دارد یا آنها را به ۱۶bpc یا ۳۲bpc گسترش میدهد. بسته به حالتی که در آن کار میکنید. بعد از آن میتوانید افکت Cineon Converter را به فایل اعمال کنید و رنگها را در حالتی که نتیجه را هم در پنل Composition میبینید، تنظیم نمایید.
شما میتوانید کی فریم ها یا اکسپرشن هایی را مشخص کنید تا بتوانید به مرور زمان تغییراتی در Tone ایجاد کنید. از دستگیرههای Ease و کی فریمها استفاده کنید تا تغییرات رنگی نامنظم را هم به دقت تنظیم نمایید. از سایر افکتهای اصلاح رنگ هم میتوانید برای چنین کارهایی استفاده کنید.
۱۰ بیت داده موجود در هر کانال Cineon برای هر پیکسل کار را برای بهبود تون رنگ یک محدوده مهم سادهتر میکند در حالی که بالانس تون رنگ کلی را نیز حفظ میکند. با انتخاب دقیق محدوده، شما میتوانید یک تصویر بسیار نزدیک و وفادار به تصویر اولیه داشته باشید.
نکته: هر مانیتوری مشخصات نمایشی خاص خودش را دارد که روی دید شما از رنگ ها اثر خواهد گذاشت. برای گرفتن بهترین نتیجه وقتی که روی متعادل کردن تون ها کار میکنید، از پنل info در افترافکت استفاده کنید تا بتوانید مقادیر رنگی واقعی پیکسل ها را ببینید.
Conversion Type
این گزینه در افکت های Utility در افترافکت مشخص میکند که فایل Cineon چگونه تبدیل شده است. گزینه Log To Linear یک لایه غیر Cineon لگارتیمی ۸-bpc را به چیزی که به عنوان دنبال Cineon در نظر گرفته اید تبدیل میکند. Linear To Log یک لایه شامل پروکسی خطی ۸ بیتی از یک فایل Cineon را به یک فایل لگاریتمی ۸-bpc تبدیل میکند. تا مشخصات نمایشی آن با فایل اصلی Cineon یکسان باقی بماند. گزینه Log To Log یک فایل Cineon لگاریتمیک ۱۰-bpc یا ۸-bpc را تشخیص میدهد و به یک پروکسی لگاریتمیک ۸-bpc تبدیل میکند.
۱۰ Bit Black Point
نکته سیاه (کمترین چگالی) برای تبدیل یک لایه Cineon لگاریتیمیک ۱۰-bpc.
Internal Black Point
نقطه سیاهی که برای لایه ها در افترافکت استفاده میشود.
۱۰ Bit white point
نقطه سفید (بیشتر چگالی) برای تبدیل یک لایه Cineon لگاریتمیک ۱۰-bpc.
Internal White Point
نقطه سفیدی که برای لایه ها در افترافکت مورد استفاده قرار می گیرد.
Gamma
کم یا زیاد کردن گاما برای روشن یا تیره کردن رنگ های میانه.
Highlight Rolloff
مقدار گزینه Rolloff در افکت های Utility در افترافکت، برای اصلاح نقاط هایلایت روشن است. اگر تنظیم کردن نقاط روشن باعث شد که سایر نقاط تیره به نظر برسند، از گزینه Highlight Rolloff استفاده کنید تا این نقاط را نیز روشن کنید. اگر نقاط هایلایت به صورت حفره های سفیدی درآمدند، این مقدار را تا حدی افزایش دهید که جزئیات دیده شوند. یک تصویر با کنتراست بالا ممکن است مقدار Rolloff بالاتری نیاز داشته باشد.
افکت Color Profile Converter از افکت های Utility در افترافکت
افکت تبدیل کننده پروفایل رنگ، یک لایه از یک فضای رنگی را به یک پروفایل خروجی و ورودی خاص تبدیل میکند. البته در بیشتر مواقع به جای اینکه به صورت دستی از افکت تبدیل کننده پروفایل رنگ استفاده کنید، شما باید از ویژگی مدیریت رنگ خودکار بهره ببرید تا بتوانید یک فضای رنگ را به فضای رنگ دیگری تبدیل کنید.
نکته: به طور کلی یا باید با ویژگی های مدیریت رنگ کار کنید یا از تبدیل کننده پروفایل رنگ استفاده کنید. هر دو باهم نمی شود.
پروفایلی که انتخاب میکنید در پروژه Embed میشود. به همین خاطر حتی اگر پروژه را به کامپیوتر دیگری منتقل کنید که همان پروفایل را ندارد، باز هم میتوانید از آن استفاده کنید. وقتی یک فضای رنگی را به فضای رنگی دیگری تبدیل میکنید، میتوانید مشخص کنید که افترافکت چگونه از طریف انتخاب نوع رندرگیری، این تبدیل رنگ را انجام دهد. همچنین میتوانید تعیین کنید که پروفایل ورودی یا خروجی خطی بشود یا نه.
این افکت با سیستم های رنگی ۸، ۱۶ و ۳۲ بیتی کار میکند.
نکات تکمیلی
برای تبدیل پروفایل رنگ یک لایه، یک پروفایل رنگی از منوی Input Profile انتخاب کنید. گزینه Project Working Space را انتخاب کنید تا از پروفایل های مشخص شده در تنظیمات پروژه استفاده نمایید. (از منوی File گزینه Project Settings). برای خطی کردن پروفایل ورودی، گزینه Linearize Input Profile را بزنید. سپس یک پروفایل خروجی از منوی Output Profile انتخاب نمایید. برای خطی کردن خروجی، گزینه Linearize Output را بزنید. در منوی Intent، یکی از گزینه های رندرگیری را انتخاب نمایید.
گزینه های Rendering بخش Intent، مشخص میکنند که رنگ منبع چگونه هماهنگ شود. برای مثال، رنگ هایی که در محدود Gamut می افتند ممکن است بدون تغییر باقی بمانند یا ممکن است با محدوده رنگی تصویر اصلی هماهنگ شوند.
نتیجه انتخاب گزینه rendering بستگی به تصویر و محتوای گرافیکی آن دارد و همچنین فضای رنگی مشخص شده در پروفایل. بعضی از پروفایل ها نتایج کاملاً یکسانی برای گزینه های رندرگیری مختلف به شما میدهند.
وقتی یک گزینه رندرگیری را مشخص میکنید میتوانید انتخاب کنید که از فشرده سازی نقطه مشکی استفاده کنید یا نه. فشرده سازی نقطه مشکی این اطمینان را میدهد که جزئیات تیره تصویر (سایه ها) حفظ شود. اینکار با شبیه سازی محدوده داینامیکی از دستگاه خروجی اتفاق می افتد. گزینه های رندرگیری زیر در افکت تبدیل پروفایل رنگی از افکت های Utility در افترافکت، وجود دارند که بسته به نیاز میتوانید آنها را انتخاب کنید.
Perceptual
رابطه بصری بین رنگ ها را حفظ میکند تا بتواند تا جای ممکن به چشم انسان طبیعی به نظر بیاید. گرچه ممکن است مقادیر رنگی کمی تغییر کنند. این گزینه برای تصاویری که رنگ های خارج از Gamut زیادی دارند مناسب است.
Saturation
رنگ های واضحی در تصویر ایجاد میکند تا دقت رنگ را بالا ببرد. این گزینه رندرگیری برای تصاویری مانند لوگوهای گرافیکی مناسب است که در آنها رنگ های روشن با اشباع بالا بسیار مهمتر است رابطه دقیق بین رنگ هاست.
Relative Colorimetric
رنگ های هایلایت شدید فضای رنگی اصلی را با رنگ های هایلایت شدید فضای رنگی مقصد مقایسه میکند و تمام رنگ ها را بر اساس آن تغییر میدهد. رنگ های خارج از Gamut به نزدیک ترین رنگ قابل ساخت مجدد در فضای رنگی مقصد تبدیل میشوند. این گزینه رندرگیری رنگ های اصلی بیشتری در تصویر را به نسبت گزینه اول، حفظ میکند. به صورت پیش فرض هم افترافکت از همین گزینه استفاده میکند.
Absolute Colorimetric
رنگ هایی که در مقصد در محدوده gamut قرار می گیرند را دست نخورده باقی می گذارد. رنگ های خارج از gamut هم حذف میشوند. هیچ تغییری در رنگ های نقطه سفید مقصد انجام نمی شود. کار این گزینه حفظ دقت رنگ تا حد حفظ شدن روابط بین رنگ ها است.
نکته: اگر یک پروژه افترافکت ۷ را باز میکنید که از صحنه های DPX و پروفایل رنگی DPX Theater در افکت تبدیل پروفایل رنگی استفاده میکند، افترافکت CS5 به صورت خودکار این پروفایل ها را به پروفایل های معادل جدید تبدیل نخواهد کرد. به جای آن، پروفایل ها به عنوان Embed در نظر گرفته میشوند. شما میتوانید به صورت دستی پروفایل های جدید را در افترافکت CS5 تبدیل کنید. گرچه اگر پروفایل های مشابهی به فوتیج اعمال شده باشند یا در Proof Colors در افترافکت ۷ انتخاب شده باشند، به صورت خودکار در پروفایل جدید افترافکت Cs5 اعمال خواهند شد. (گزینه Proof Colos با گزینه Output Simulation جایگزین شده است.
افکت Grow Bounds
افکت Grow Bands سایر لایه را برای افکتی که مستقیماً بعد از آن استفاده میشود بزرگ میکند. این افکت بیشتر برای لایه هایی که Colapse Transformations دارند یا گزینه Continuously Rasterize آنها فعال شده است، مفید است. به این دلیل که برای رندرگیری از یک بافر با سایز کامپوزیشن شما استفاده میکنند. برای مثال اگر به یک لایه متنی افکت Drop Shadow داده باشید که بخشی از آن از فریم کامپوزیشن شما بیرون رفته باشد، سایه برش می خورد. چرا که تنها بخشی از متن که در داخل فریم اصلی است سایه را نشان میدهد. اعمال کردن افکت Grow Bounds قبل از افکت Drop Shadow این امکان را میدهد که از برش خوردن سایه جلوگیری شود. تعداد پیکسل هایی که مشخص میکند ارتفاع و عرض بافر لایه را افزایش میدهد.
نکته: شما از این افکت زمانی که با رنگ های ۳۲-bpc کار میکنید نیازی ندارید؛ چرا که این افکت ها به صورت خودکار با سایز لایه آپدیت میشوند.
این افکت هم با فضای رنگی ۸، ۱۶ و ۳۲ بیتی کار میکند.
افکت HDR Compander
افکت HDR Compander از افکت های Utility در افترافکت، به شما راهی برای کار با ابزارهایی میدهد که از محدوده رنگی با داینامیک بالا پشتیبانی نمی کنند. مانند افکت های ۸ یا ۱۶ bpc؛
این افکت ابتدا مقادیر هایلایت در تصویر HDR را ذخیره میکند تا با فضای رنگی با داینامیک پایین هماهنگ شود. سپس مقادیر را به محدوده ۳۲ بیتی رنگ گسترش میدهد. از افکت HDR Compander یکبار برای لایه ای که بالای افکت های با داینامیک پایین قرار دارند استفاده کنید و یکبار برای آنهایی که زیر لایه افکت با محدوده داینامیک پایین.
چرا که اولین نمونه از افکت HDR Compander وظیفه فشرده سازی محدوده ای از مقادیر را از طریق نمونه گیری دارد و در این حین ممکن است دقت آن از دست برود. به همین خاطر فقط زمانی از HDR Compander افکت استفاده کنید که این ریسک را پذیرفتهاید که کمی دقت فدای محدوده داینامیک بالا شود.
این افکت هم با رنگ های ۸-bpc، ۱۶-bpc و ۳۲-bpc کار میکند.
طریقه اعمال کردن افکت HDR Compander
- ابتدا افکت HDR Compander را به یک پروژه ۳۲-bpc اعمال کنید.
- حالت Compress Range را انتخاب کنید.
- مقدار گزینه Gain را روی بالاترین حد خود قرار دهید. این بالاترین مقدار رنگ سفید در تصویر را میبایست نشان دهد. البته Gain را خیلی زیاد نکنید. هرچه مقدار بیشتر ۱۶-bpc برای هایلایت ها به کار ببرید، رنگ های میانه بیشتری فشرده میشوند. (یعنی عمده پیکسل ها). که در نتیجه داده های زیادی در این پروسه از بین خواهند رفت.
- گاما را مشخص کنید. گاما روی نحوه توزیع مقادیر در محدوده تاثیر می گذارد. این امکان را میدهد در یک ناحیه رنگی خاص، دقیق تر عمل شود.
- هر مقداری که برای افکت های با داینامیک پایین برای لایه خود در نظر گرفته اید را اعمال کنید.
- یک نمونه دیگر از افکت HDR Compander را به لایه اعمال کرده و مطمئن شوید که نمونه دومی بعد از افکت ۸-bpc یا ۱۶-bpc است که اعمال کردهاید.
- گزینه Expand Range را برای مقدار Mode مشخص کنید.
- گزینه گاما و Gain را همان مقداری قرار دهید که در مرحله ۳ برای اولین لایه افکت اعمال نمودید.
HDR Highlight Compression آخرین افکت از افکت های Utility در افترافکت
افکت فشرده سازی هایلایت HDR مقادیر رنگ در یک تصویر با داینامیک بالا را فشرده سازی میکند تا در محدوده یک رنگ با داینامیک پایین قرار بگیرد. مقدایر فشرده سازی را با تنظیم گزینه Amount در افکت مشخص کنید. اگر مقدار Amount 100 درصد باشد، مقادیر رنگی آنقدر فشرده میشوند که هیچ پیکسلی بیرون از محدوده ۰ تا ۱ کانالی نداشته باشد. تنظیمات Amount کمتر از ۱۰۰ درصد این امکان را میدهد که افکت جزئیاتی را در محدوده قابل دیدن از هایلایت ها و Shadowها حفظ کند.
امیدواریم که از آموزش جامع که به معرفی تمامی افکت های Utility در افترافکت پرداخت، لذت برده باشید. اگر هنوز کار با نرم افزار فوق العاده افترافکت را آغاز نکردهاید و به دنبال یک دوره جامع و پروژه محور برای یادگیری این نرم افزار هستید، روی تصویر زیر کلیک کنید. ما بهترین آموزش افترافکت را به صورت ویدیویی برای شما عزیزان آماده کردهایم.
اگر به دوره های تدوین و انیمیشن علاقه مندید، پیشنهاد میکنم اینجا کلیک کنید
درباره سپیده خسروآبادی
از بچگی به هنر و گرافیک علاقه داشتم. تو دانشگاه رشته تکنولوژی نرم افزار رو انتخاب کردم و کم کم به سمت گرافیک کامپیوتری کشیده شدم. حالا سالهاست که نرم افزارهای محبوب این حوزه رو تدریس میکنم و درباره گرافیک مینویسم. با کلیک روی دکمه زیر میتونید نوشته های من رو دنبال کنید.
نوشته های بیشتر از سپیده خسروآبادی
دیدگاهتان را بنویسید