افکتهای Color Correction در افترافکت
نرم افزار افترافکت دارای ابزارها و افکتهای متعددی است که با استفاده از آنها میتوانید کیفیت ویدیوها و فیلمهای خود را به سرعت بهبود ببخشید. یک دسته از این افکتها نیز Color Correctionها هستند. به همین منظور در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ تصمیم داریم شما را با افکتهای Color Correction در افترافکت آشنا کنیم. پس ادامه مطلب را دنبال کنید.
در این صفحه میخوانید:
افکت Color Lumetri
افترافکت درجهبندی افکت Lumetri Color و ابزارهای color correction را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید فیلمتان را مستقیماً در تایم لاین درجه بندی کنید. برای دسترسی به این تنظیمات نیز کافیست به بخش Color Correct در منوی Effects و پنل Effects & Presets بروید. با استفاده از این ابزارها، میتوانید رنگ ، کنتراست و نور را در سکانسها تنظیم کنید. ادیت و درجهبندی رنگها این امکان را به شما میدهند که بتوانید آزادانه و بدون نیاز به اکسپورت یا لانچ کردن برنامه درجه بندیهای جداگانه را انجام دهید.
ضمناً این بخش از افترافکت قابلیت شخصی سازی داشته و میتوانید با استفاده از اسلایدرها و کنترلگرها، color correction یا ظاهر پیچیده Lumetri، را سادهتر کنید.
تنظیم رنگ انتخابی با استفاده از منحنی Color Correction
منحنیهای تنظیم رنگ این امکان را به کاربران میدهند که کنترلی دقیق روی محدوده رنگی خاص داشته باشید. از طریق پنل افکت Lumetri Color میتوانید به این منحنیها دسترسی داشته باشید. برای مثال، منحنیهای Hue vs Luma و Hue vs Hue به شما این امکان را میدهند که به سرعت روشنایی و hue (فام) هر رنگ را به طور دقیق در فیلمتان کنترل کنید.
فرض کنید یک بسته مداد رنگی با رنگهای قرمز، سبز و آبی روشن دارید و میخواهید با این رنگها آبی تیره بسازید. برای این کار میتوانید آبی روشن را انتخاب کرده و از طریق منحنی Hue versus Luma آن را به آبی تیره تغییر دهید. لازم به ذکر است که این تغییر، روی سایر رنگهای تصویر تأثیر نمیگذارد!
منحنی RGB
این منحنی به شما امکان میدهد محدوده luma و tonal را در سراسر کلیپ تنظیم کنید.
- منحنی اصلی، Luma را کنترل میکند. در ابتدا، منحنی اصلی به صورت یک خط مورب سفید مستقیم نشان داده میشود که ناحیه بالا سمت راست آن نشان دهنده هایلایتها و قسمت پایین سمت چپ سایهها را نشان میدهد.
- تنظیم منحنی اصلی، مقادیر هر سه کانال RGB را به طور همزمان تنظیم میکند. همچنین میتوانید مقدار تُنال را فقط برای کانالهای قرمز، سبز یا آبی به صورت انتخابی تنظیم کنید. همچنین برای تنظیم مناطق مختلف تُن، نقاط کنترل را مستقیماً به منحنی اضافه کنید.
- مستقیماً روی خط منحنی کلیک کرده و سپس نقطه کنترل را بکشید تا ناحیه تنال تنظیم شود. دقت داشته باشید که کشیدن یک نقطه کنترل به بالا یا پایین ناحیهای را که تنظیم میکنید روشن یا تیره میکند و کشیدن آن به چپ یا راست کنتراست را افزایش یا کاهش میدهد.
- برای حذف یک نقطه کنترل، Ctrl (در سیستم عامل ویندوز) یا Cmd (در سیستم عامل Mac) را نگه داشته و روی نقطهای که میخواهید حذف کنید کلیک کنید.
منحنیهای Saturation Hue
پنج منحنی Hue and saturation وجود دارد که کنترل کاملی را برای color correction فیلمها و تصاویر برای شما فراهم میکند که میتوانید رنگی را در فیلم خود انتخاب کرده و color ،hue و brightness را تنظیم کنید. همچنین می توانید میزان saturation را برای طیف وسیعی از روشنایی یا محدوده saturation در یک ویدئو تنظیم کنید.
Hue versus Hue- فام (hue) را در تصویر انتخاب کرده و آن را به hue دیگر تغییر دهید.
Hue versus Saturation- اشباع رنگ را در تصویر تغییر دهید.
Hue versus Luma- روشنایی رنگ را در تصویر تنظیم کنید.
Saturation versus Saturation – محدوده saturation را در saturation اولیه یک تصویر انتخاب و تنظیم کنید.
Luma versus Saturation – محدوده luma را انتخاب کرده و saturation آن را تنظیم کنید.
تنظیم منحنیهای Hue Saturation
۱. در پنل Timeline ، کلیپی که قرار است اصلاح شود را انتخاب کنید. سپس Effects> Color Correction> Lumetri Color را انتخاب کنید. همچنین میتوانید این گزینه را در پنل Effects & Presets در قسمت Color Correction مشاهده کنید.
۲. در پنل Effect Controls ، تحت افکت Lumetri Color ، گزینه Curves را بچرخانید. بدین ترتیب افترافکت دو گزینه را نمایش میدهد:
- منحنی RGB
- منحنیهای Hue Saturation
۳. Twirl منحنیهای Hue Saturation را باز کنید. همه منحنیهای رنگ در زیر این گزینه نمایش داده میشوند و میتوانید آنها را تنظیم کنید.
درجه بندی رنگ به صورت انتخابی
۱. برای مشاهده منحنی موردنظرتان روی eyedropper کلیک کنید.
۲. در پنل Composition، روی رنگی که می خواهید در کلیپ خود تنظیم کنید کلیک کنید. وقتی رنگی را با eyedropper (قطرهچکان) انتخاب میکنید ، سه نقطه به منحنی اضافه میشود. یک نقطه نشان دهنده رنگی است که شما انتخاب میکنید و دو نقطه دیگر انتخاب را در محدوده خاصی محدود میکند.
۳. نقاط را بکشید تا هر یک از منحنیهای رنگ را تنظیم کنید.
- وقتی رنگ دیگری را با eyedropper انتخاب میکنید، سه نقطه دیگر به نمودار اضافه میشود.
- همچنین میتوانید با کلیک روی منحنی، نقاط کنترل جدید ایجاد کنید. برای حذف یک نقطه نیز، از Cmnd-click (Mac) و alt-click (Win) استفاده کنید.
- روی هر نقطه دوبار کلیک کنید تا همه نقاط از نمودار پاک شوند.
- در حالی که نقطهای را روی نمودار انتخاب میکنید ، کلید Shift را فشار دهید تا یک نقطه کنترل در رنگ فعلی خود قفل شود.
- نقطه کنترل مرکزی را به بالا یا پایین بکشید تا مقدار خروجی محدوده انتخاب شده بالا یا پایین بیاید. برای مثال، میتوانید از منحنی Hue versus Saturation استفاده کنید تا محدوده سبز را انتخاب کنید، با کشیدن آن به سمت بالا، saturation طیف رنگهای سبز را در ویدئوی شما افزایش میدهد، در حالی که کشیدن آن به پایین Hue را کاهش میدهد.
- هنگام حرکت یک نقطه کنترل، یک نوار عمودی به شما کمک میکند تا نتیجه نهایی خود را ببینید. این قابلیت در منحنی Hue Versus Hue مفید است. برای مثال میخواهید رنگ نارنجی را که شبیه زرد کم رنگ است تنظیم کنید. برای انتخاب طیفی از رنگهای نارنجی میتوانید از منحنی Hue Versus Hue استفاده کنید. با انتخاب نقطه کنترل مرکزی، نشانگر عمودی به شما نشان میدهد که کشیدن آن به سمت پایین زرد کم رنگ را به نارنجی تغییر میدهد.
افکت Auto Color و Auto Contrast
افکت Auto color یکی از افکتهای Color Correction در افترافکت است که کنتراست و رنگ تصویر را پس از تجزیه و تحلیل سایهها، midtones و هایلایت تصویر را تنظیم میکند. افکت Auto Contrast نیز کنتراست کلی و ترکیب رنگها را تنظیم میکند. هر افکت روشنترین و تیرهترین پیکسلهای تصویر را به سفید و سیاه ترسیم میکند و سپس پیکسل های میانی را دوباره توزیع می کند. در نهایت نتیجه این است که هایلایت روشنتر و سایهها تیرهتر به نظر میرسند.
Temporal Smoothing
محدوده فریمهای مجاور، در کسری از ثانیه، نسبت به فریمهای اطرافش تجزیه و تحلیل میشود. اگر Temporal Smoothing صفر باشد ، هر فریم به طور مستقل و بدون در نظر گرفتن فریم های اطراف آنالیز میشود.Smoothing نیز میتواند منجر به اصلاحات صاف تر در طول زمان شود.
Scene Detect
در صورت انتخاب این گزینه، وقتی فریمهای اطراف برای هموارسازی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند ، فریمهای فراتر از تغییر صحنه نادیده گرفته میشوند.
Snap Natural Midtones (Auto Color only)
یک رنگ تقریباً خنثی متوسط را در کادر تشخیص داده و سپس مقادیر گاما را برای آن تنظیم میکند.
Blend With Original
این گزینه در واقع شفافیت تصاویر را تنظیم میکند. نتیجه افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید ، تأثیر آن بر لایه کمتر تأثیر میگذارد. برای مثال، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید ، افکت هیچ نتیجه قابل مشاهدهای روی لایه ندارد. اما اگر این مقدار را روی ۰ تنظیم کنید، تصویر اصلی نشان داده نمیشود.
افکت Auto Levels
این افکت روشنترین و تاریکترین مقادیر را در هر کانال رنگی در تصویر به سفید و سیاه تبدیل میکند و سپس مقادیر متوسط را دوباره توزیع میکند. در نتیجه، هایلایتها روشنتر و سایهها تیرهتر به نظر میرسند. از آنجا که Auto levels هر کانال رنگی را به صورت جداگانه تنظیم می کند، ممکن است قالبهای رنگی را حذف یا معرفی کند.
افکت Black & White
این افکت از مجموعه افکتهای Color Correction در افترافکت یک تصویر رنگی را به مقیاس خاکستری تبدیل می کند و کنترل نحوه تبدیل رنگ های فردی را فراهم می کند.
مقدار ویژگی را برای هر جزء رنگی کاهش یا افزایش دهید تا آن کانال رنگی به رنگ خاکستری تیره تر یا روشن تر تبدیل شود.
برای رنگ آمیزی تصویر با رنگ ، Tint را انتخاب کنید و روی نمونه رنگ یا eyedropper کلیک کنید تا رنگ مشخص شود.
افکت Brightness & Contrast
این افکت روشنایی و کنتراست یک لایه (نه کانال های مجزا) را تنظیم میکند. به یاد داشته باشید مقدار پیش فرض ۰.۰ نشان میدهد که تغییری ایجاد نشده است. استفاده از این افکت ساده ترین راه برای تنظیمات ساده در محدوده تنال تصویر است و همه مقادیر پیکسل در تصویر را به طور همزمان تنظیم میکند.
افکت Broadcast Colors
افکت Broadcast Colors از افکتهای Color Correction در افترافکت مقدار رنگ پیکسل را تغییر میدهد تا دامنه سیگنال را در محدوده مجاز برای پخش تلویزیونی نگه دارد.
از تنظیمات Key Out Unsafe و Key Out Safe برای نحوه ایمن سازی رنگ استفاده کنید تا تعیین کنید کدام قسمت از تصویر با افکت Broadcast Colors در تنظیمات فعلی تأثیر می گذارد.
Broadcast Locale
استاندارد پخش برای خروجی مورد نظر شما را نشان میدهد. NTSC (کمیته استاندارد ملی تلویزیون) استاندارد آمریکای شمالی است و در ژاپن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. PAL (Phase Alternating Line) نیز بیشتر در اروپای غربی و آمریکای جنوبی استفاده میشود.
Reduce Luminance
با حرکت دادن پیکسل به سمت سیاه، روشنایی آن را کاهش می دهد.
Reduce Saturation
رنگ پیکسل را به سمت خاکستری با روشنایی مشابه حرکت میدهد و باعث میشود پیکسل کمتر رنگارنگ شود. به همین دلیل سطح IRE ، کاهش اشباع تصویر را به میزان قابل توجهی نسبت به کاهش روشنایی تغییر میدهد.
Maximum Signal Amplitude (IRE)
حداکثر دامنه سیگنال در واحدهای IRE است. پیکسلهای با اندازه بالاتر از این مقدار تغییر میکنند. مقدار پیش فرض ۱۱۰ است. مقادیر کمتر تصویر را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهند.
افکت Change to Color
با استفاده از این افکت، رنگ تصویری را که انتخاب میکنید با استفاده از hue، brightness و saturation (HLS) به رنگ دیگری تغییر میدهد و رنگهای دیگر را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
From
با استفاده از آن مرکز طیف رنگی تغییر میکند.
To
رنگ مورد نیاز برای تغییر پیکسلها است. برای انیمیت کردن تغییر رنگ، فریمهای کلیدی را تنظیم کنید.
Change
نشان میدهد که این افکت روی کدام کانالها تأثیر میگذارد.
Change By
نشان میدهد نحوه تغییر رنگ چگونه بوده است. Setting To Color تغییر مستقیم پیکسلهای آسیب دیده را به رنگ مورد نظر انجام میدهد. Transforming To Color با استفاده از interpolation HLS ، مقادیر پیکسلهای آسیب دیده را به سمت رنگ مورد نظر تغییر میدهد. میزان تغییر برای هر پیکسل بستگی به میزان نزدیک بودن رنگ پیکسل به رنگ From دارد.
Tolerance
نشان میدهد چقدر رنگها میتوانند با رنگ From متفاوت باشند و همچنان مطابقت داشته باشند. این کنترل را گسترش دهید تا کشویی جداگانه برای مقادیر Hue ، Lightness و Saturation نمایان شود.
نکته/
از گزینه View Correction Matte از افکتهای Color Correction در افترافکت برای تشخیص بهتر پیکسلهایی که مطابقت دارند و تحت تأثیر قرار میگیرند استفاده کنید.
Softness
میزان استفاده از افکت برای اصلاح لبه تصاویر است. مقادیر بالاتر انتقال صاف تری را بین نواحی متاثر از تغییر رنگ و مناطق تحت تأثیر ایجاد میکند.
View Correction Matte
مقدار مات بودن مقیاس خاکستری را نشان میدهد. مناطق سفید بیشترین تغییرات را دارند و مناطق تیره کمترین تغییرات را دارند.
افکت Channel Mixer
این افکت با استفاده از ترکیبی از کانالهای رنگی فعلی ، یک کانال رنگی را تغییر میدهد. از این افکت برای ایجاد تنظیمات خلاق رنگی که به راحتی با سایر ابزارهای تنظیم رنگ انجام نمیشود استفاده کنید: با انتخاب high-quality از هر کانال رنگی، تصاویر مقیاس خاکستری با کیفیت بالا ایجاد کنید
Output Channel- Input Channel
درصد ارزش input channel برای افزودن به مقدار output channel است. برای مثال، تنظیم قرمز-سبز روی مقدار ۱۰ کانال قرمز برای هر پیکسل را ۱۰ درصد از مقدار کانال سبز برای آن پیکسل افزایش میدهد. تنظیمات آبی-سبز از ۱۰۰ و تنظیم آبی-آبی از ۰ ، مقادیر کانال آبی را با مقادیر کانال سبز جایگزین میکند.
Output channel-Const
این گزینه مقدار ثابت (به عنوان درصد) برای افزودن به مقدار output channel است. برای مثال، تنظیم ۱۰۰-Red-Const با افزودن ۱۰۰٪ قرمز، کانال قرمز را برای هر پیکسل saturate میکند.
Monochrome
از مقدار کانال خروجی قرمز برای کانالهای خروجی قرمز، سبز و آبی استفاده میکند و تصویری در مقیاس خاکستری ایجاد میکند.
افکت Color Balance
این افکت میزان رنگ قرمز، سبز و آبی را در سایهها ، تنهای میانی و هایلایتهای تصویر تغییر میدهد.
Preserve Luminosity در عین تغییر رنگ، روشنایی متوسط تصویر را حفظ میکند. این کنترل تعادل رنگی را در تصویر حفظ میکند.
افکت Color Balance (HLS)
این افکتهای Color Correction در افترافکت، رنگ، روشنایی و saturate تصویر را تغییر میدهد. این افکت فقط برای ایجاد سازگاری با پروژههایی است که در نسخههای قبلی افتر افکت ایجاد شدهاند و از افکت Color Balance (HLS) استفاده میکنند. برای پروژههای جدید ، از افکت Hue/Saturation استفاده کنید که همانند دستور Hue/Saturation در ادوبی فتوشاپ عمل می کند. با تنظیم Saturation روی -۱۰۰ میتوانید یک فیلم را به مقیاس خاکستری تبدیل کنید.
افکت Color Link
این افکت رنگ یک لایه را با مقدار پیکسل متوسط لایه دیگر رنگ میکند. و از آن برای پیدا کردن سریع رنگی که با رنگ لایه بکگراند مطابقت دارد مفید است.
Source Layer
این گزینه لایهای است که از آن، رنگها را نمونه برداری میکند. اگر None را انتخاب میکنید، لایهای که افکت روی آن اعمال میشود، با در نظر گرفتن هرگونه mask و سایر افکتهای اعمال شده روی لایه ، به عنوان Source Layer استفاده میشود. اگر نام لایه را از منو انتخاب کنید، از آن بدون ماسک و افکت استفاده میشود.
Sample
مشخص می کند که از چه مقادیری نمونه برداری شده و چه عملیاتی روی آنها انجام میشود.
Clip
این گزینه نشاندهنده درصد پیکسلهایی است که در مقادیر extreme channel نادیده گرفته میشوند. این برش برای کاهش تأثیر نویز یا سایر پیکسلهای غیر نمایشی مفید است.
Stencil Original Alpha
این افکت، یک stencil از کانال آلفا اصلی لایه را روی مقدار جدید قرار میدهد.
Opacity
نتیجه این افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود. هرچه این مقدار را کمتر تنظیم کنید، روی لایه کمتر تأثیر میگذارد.
Blending Mode
این افکت حالت ترکیبی مورد استفاده برای ترکیب نتیجه افکت با لایه اصلی است. هنگام میانگین گیری مقادیر کانال آلفا در لایه، این حالتهای ترکیبی در دسترس نیستند.
افکت Color Stabilizer
این افکت مقادیر رنگی از یک فریم اصلی یا محوری در یک، دو یا سه نقطه نمونه میگیرد. سپس رنگ سایر فریمها را طوری تنظیم میکند که مقادیر رنگ آن نقاط در طول مدت لایه ثابت بماند.
نکته/ از این افکت که یکی از بهترین افکتهای Color Correction در افترافکت است برای از بین بردن لرزش رایج در عکاسی تایم لپس و انیمیشن stop-frame استفاده میشود.
Set frame
این گزینه فریم محوری را تنظیم میکند. فریمی را که دارای محدوده روشنایی یا رنگی است و میخواهید باهم مطابقت داشته باشند را نمایش دهید و روی Set Frame کلیک کنید.
Brightness
Brightness با استفاده از یک نقطه نمونه (نقطه سیاه) stabilize میشود.
Levels
رنگ با استفاده از دو نقطه نمونه (نقطه سیاه و نقطه سفید) stabilize میشود.
Curves
رنگ با استفاده از هر سه نقطه نمونه (نقطه سیاه ، نقطه سفید و نقطه میانی) stabilize میشود.
Black point
این نقطه را روی یک منطقه تاریک قرار دهید تا stabilize شود.
Mid point
برای stabilize این نقطه را روی یک ناحیه میانی قرار دهید.
White point
این نقطه را روی یک منطقه روشن قرار دهید تا stabilize شود.
افکت Colorama
افکت Colorama یک اافکت همه کاره و قدرتمند برای تبدیل و متحرکسازی رنگها در یک تصویر است. با استفاده از جلوه Colorama ، می توانید یک تصویر را به طور ظریف رنگ کنید یا پالت رنگ آن را به طور اساسی تغییر دهید.
کنترلهای مرحله Input
Get phase From
این افکت attribubete رنگ برای استفاده به عنوان input است.Zero را برای استفاده از attribubete رنگ از لایه دیگر انتخاب کنید.
Add phase
لایه دوم به عنوان ورودی استفاده می شود. برای استفاده از این لایه به عنوان ورودی ، Zero for Get Phase From را انتخاب کنید. در غیر این صورت ، هم از لایه Add Phase و هم از لایه ای که افکت روی آن اعمال میشود استفاده میشود. علاوه بر این میتوانید لایه ای را که افکت روی آن اعمال میشود انتخاب کنید تا attribubete input دوم از همان لایه اضافه شود.
Wrap
مقادیر دو attribubete را برای هر پیکسل اضافه میکند. مقادیر بالای ۱۰۰ دوباره در چرخه پیچیده میشوند. برای مثال، مجموع ۱۲۵٪ به ۲۵٪ میرسد.
Clamp
مقادیر دو attribubete را برای هر پیکسل اضافه میکند. مقادیر بالای ۱۰۰٪ به ۱۰۰٪ بریده می شود.
Average
به طور متوسط مقادیر دو attribubete برای هر پیکسل از آنجا که میانگین دو مقدار که هر کدام در محدوده ۰ تا ۱۰۰ درصد هستند هرگز بیش از ۱۰۰ درصد نیست ، wrap و clamp توسط این عملیات هرگز ضروری نیست. بنابراین میانگین امن ترین گزینه برای خروجی قابل پیشبینی است.
Screen
لایه دوم را روی لایه اصلی نمایش می دهد. مناطق روشن تر در لایه دوم لایه اول را روشن میکند و مناطق تیرهتر در لایه دوم دور ریخته میشوند. حالت screen مخصوصاً برای ترکیب آتش، شعلههای لنز و سایر افکتهای نوری مفید است.
کنترلهای Output Cycle
استفاده از Preset Palette
پریست از پیش تنظیم شده output cycle برای adjustment task و color correction طراحی شدهاند.
Output Cycle
با تغییر رنگ و مکان مثلثها در outputcy le ، پالت رنگ output را سفارشی کنید. مثلثها محل چرخه رنگ را مشخص میکنند که در آن رنگ خاصی رخ میدهد. رنگ بین مثلثها به آرامی interpolate میشود ، مگر اینکه پالت Interpolate از حالت انتخاب خارج شود.
- برای تغییر محل یک مثلث، مثلث را بکشید. Shift-drag را بکشید تا مثلث را به ۴۵ درجه افزایش یابد. در بالای چرخ، مثلث به موقعیت شروع یا پایان و به اینکه از چپ یا راست بکشید، بستگی دارد.
- برای اضافه کردن مثلث، روی چرخ یا نزدیک آن کلیک کنید و یک رنگ را از بین color picker انتخاب کنید. برای رنگ انتهایی کمی در سمت چپ فلشهای بالا و برای رنگ شروع کمی به راست کلیک کنید.
- برای تکرار مثلث ، Ctrl-drag (Windows) یا Command-drag (Mac OS) مثلث را بکشید.
- برای حذف مثلث ، آن را از روی چرخ بکشید.
- برای تغییر شفافیت، یکی از مثلثهای روی چرخ رنگ را انتخاب کنید و سپس مثلث متصل را روی اسلایدر Opacity بکشید. اگر می خواهید اطلاعات opacity رویoutput شما تأثیر بگذارد، مطمئن شوید که Modify Alpha انتخاب شده است.
Modify controls
Modify control مشخص میکند که افکت Colorama از مجموعه افکتهای Color Correction در افترافکت کدام ویژگیها را تغییر میدهد. برای اصلاح دقیق تصاویر، ویژگی مشابه را برای مرحله ورودی و تغییر انتخاب کنید. برای مثال ، Hue را از هر دو منو انتخاب کنید تا به سادگی Hue را تنظیم کنید.
افکت Curves
افکت Curves محدوده تن و منحنی response tone تصویر را تنظیم میکند. افکت Levels نیز response tone را تنظیم میکند ، اما افکت Curves کنترل بیشتری به شما میدهد. با استفاده از افکت Levels ، تنظیمات را فقط با استفاده از سه کنترل (highlight،shadows، midtones) انجام میدهید. اما با افکت Curves ، میتوانید مقادیر ورودی را به صورت دلخواه با مقادیر خروجی با استفاده از منحنی تعریف شده توسط ۲۵۶ نقطه ترسیم کنید.
شما می توانید نقشه ها و منحنی های دلخواه را بارگیری و ذخیره کنید تا از آنها با افکت Curves استفاده کنید.
وقتی که افکت Curves را اعمال می کنید ، افترافکت یک نمودار را در پنل Effect Controls نمایش میدهد که از آن برای تعیین منحنی استفاده میکنید.
محور افقی نمودار نشان دهنده مقادیر روشنایی اصلی پیکسلها (سطوح ورودی) است.
محور عمودی نشان دهنده مقادیر روشنایی جدید (سطوح خروجی) است. در خط مورب پیش فرض ، همه پیکسل ها دارای مقادیر ورودی و خروجی یکسان هستند.
Curves مقادیر روشنایی را از ۰ تا ۲۵۵ (۸ بیت) یا ۳۲۷۶۸ (۱۶ بیت) ، و سایهها (۰) در سمت چپ نمایش میدهد.
برای تغییر اندازه نمودار، روی دکمههای تغییر اندازه مختلف در بالای نمودار کلیک کنید.
نحوه استفاده از افکت Curves
۱. به مسیر Effect> Color Correction> Curves بروید.
۲. اگر تصویر دارای بیش از یک کانال رنگی است، کانالی را که میخواهید تنظیم کنید از منوی Channel انتخاب کنید. RGB با استفاده از یک منحنی همه کانالها را تغییر میدهد.
همچنین میتوانید منحنی کانالهای رنگی را مستقیماً بدون استفاده از منوی Channel انتخاب و دستکاری کنید.
نکته/ برای تنظیم خودکار منحنیها در افکتهای curves، روی دکمه Auto در زیر منحنیها در پنل Control Effect کلیک کنید.
۳. از ابزار Bezier و ابزار Pencil برای تغییر یا ترسیم منحنی استفاده کنید. (برای فعال کردن یک ابزار، روی دکمه Bezier یا دکمه Pencil کلیک کنید.)
نکته/ برای صاف کردن منحنی، روی دکمه Smooth کلیک کنید. برای برگرداندن منحنی به یک خط ، روی دکمه Reset کلیک کنید.
و در نهایت نوع منحنی با آخرین ابزاری که برای اصلاح آن استفاده میشود تعیین میشود.
افکت Equalize
افکت Equalize مقادیر پیکسل یک تصویر را تغییر میدهد تا روشنایی یا توزیع اجزای رنگ سازگارتر انجام شود. این افکت مشابه دستور Equalize در فتوشاپ عمل میکند. پیکسلهایی با مقادیر ۰ آلفا (کاملاً شفاف) در نظر گرفته نمیشوند، بنابراین لایههای ماسکدار براساس ناحیهای که دارای ماسک هستند equalize میشوند.
افکت Exposure
از این افکت برای تنظیم تناژ در فیلم ، یا در یک کانال در یک زمان یا در همه کانالها به طور همزمان استفاده کنید. افکت exposure نتیجه تغییر تنظیم نوردهی (در f-stop) دوربین را که تصویر را گرفته است ، شبیهسازی می کند. در واقع این افکت با انجام محاسبات در یک فضای رنگی خطی و نه در فضای رنگی فعلی برای پروژه کار میکند. همچنین این افکت برای تنظیم تنال در تصاویر با محدوده دینامیک بالا (HDR) با رنگ ۳۲ پیکسل طراحی شده است، اما میتوانید با استفاده از این افکت روی تصاویر با ۸pc و ۱۶pcc کار کنید.
Exposure
شبیه سازی تنظیمات exposure روی دوربین که تصویر را ضبط میکند، تمام مقادیر شدت نور را در یک عدد ثابت ضرب می کند. واحدهای Exposure f-stop هستند.
Offset
سایهها و رنگ های میانی را با حداقل تغییر در نقاط هایلایت تیره یا روشن میکند.
Gamma Correction
- مقدار این گزینه برای افزودن یک تنظیم powe-curve اضافی به تصویراستفاده میشود.
- مقادیر بالاتر تصویر را سبکتر میکند.
- مقادیر کمتر تصویر را تیره تر میکند.
- مقادیر منفی در حدود صفر منعکس میشوند (یعنی منفی باقی میمانند اما همچنان به صورت مثبت ادجاست میشوند).
- مقدار پیش فرض ۱.۰ است که مطابق با هیچ گونه تنظیم اضافی نیست.
افکت Hue/Saturation
افکت Hue/Saturation رنگ، اشباع و روشنایی اجزای رنگی را در یک تصویر تنظیم میکند. این افکت بر اساس چرخه رنگ عمل میکند. تنظیم رنگ یا Hue، نشان دهنده حرکت در اطراف چرخ رنگ است. تنظیم saturation یا purity رنگ نشان دهنده حرکت در شعاع آن است. از کنترلر Colorize برای افزودن رنگ به تصویر مقیاس خاکستری تبدیل شده به RGB یا افزودن رنگ به تصویر RGB استفاده کنید.
Channel Range
تعریف کانال رنگی از منوی Channel Control انتخاب شده است. دو نوار رنگ نشان دهنده رنگها به ترتیب در چرخه رنگ است. نوار رنگ بالا، رنگ را قبل از تنظیم نشان میدهد. و نوار پایین نشان میدهد که چگونه تنظیم روی همه رنگها در حالتsaturation کامل تأثیر میگذارد. از اسلایدر adjustment برای ادیت طیفهای رنگی استفاده کنید.
Master Hue
این گزینه در افکتهای Color Correction در افترافکت رنگ کلی کانال انتخاب شده از منوی کنترل کانال را مشخص می کند. برای تغییر رنگ کلی از شماره گیری که نشان دهنده چرخه رنگ است استفاده کنید. مقدار زیر خطوط نشان داده شده در بالای صفحه ، تعداد درجههای چرخش به دور چرخ را از رنگ اصلی پیکسل منعکس میکند. مقدار مثبت نشان دهنده چرخش در جهت عقربههای ساعت و مقدار منفی نشان دهنده چرخش خلاف جهت عقربههای ساعت است. مقادیر بین -۱۸۰ تا +۱۸۰ متغیر است.
تنظیم رنگها را با استفاده از افکت Hue/Saturation
۱. Effect> Color Correction> Hue/Saturation را انتخاب کنید.
۲. از منوی Control Channel، رنگهایی را که باید تنظیم کنید انتخاب کنید:
- Master را انتخاب کنید تا همه رنگها به طور همزمان تنظیم شوند.
- محدوده رنگ از پریست را برای رنگی که میخواهید تنظیم کنید انتخاب کنید و سپس از اسلایدرهای آن محدوده رنگ استفاده کنید.
۳. برای Hue ، مقداری را تایپ کنید یا dial را بکشید.
۴. برای Saturation ، مقدار را تایپ کنید یا اسلایدر را بکشید. نسبت به مقادیر رنگ اولیه پیکسلهای انتخاب شده ، رنگ از مرکز یا دور چرخه رنگ دور میشود.
۵. برای Lightness ، مقدار را تایپ کنید یا اسلایدر را بکشید.
افکت Leave Color
افکت Leave Color تمام رنگها را در یک لایه به غیر از رنگهای مشابه با رنگ مشخص شده در Color to Leave غیرفعال میکند.
Amount to Decolor
نشان میدهد که چقدر رنگ حذف شود. ۱۰۰٪ causes باعث می شود که ناحیهای از تصویر که متفاوت از رنگ انتخاب شده به صورت سایه خاکستری ظاهر شود.
Tolerance
انعطاف پذیری عملیات تطبیق رنگ را نشان میدهد. مقدار ۰٪ همه پیکسلها را تغییر رنگ میدهد به جز پیکسل هایی که دقیقاً با Color To Leave مطابقت دارند. مقدار ۱۰۰٪ نیز باعث تغییر رنگ نمیشود.
Match Color
این گزینه تعیین میکند که آیا مقادیر RGB یا HSB مقایسه می شوند یا خیر. برای انجام تطبیق دقیقتر که معمولاً رنگ بیشتر تصویر را تغییر میدهد، استفاده از RGB را انتخاب کنید.
افکت Levels
از جمله افکتهای Color Correction در افترافکت است که طیف وسیعی از سطوح رنگ ورودی یا کانال آلفا را در محدوده جدیدی از سطوح خروجی ، با توزیع مقادیر توسط مقدار gamma، تغییر می دهد. عملکرد این افکت تقریباً مشابه تنظیم Levels در فتوشاپ است.
با انتخاب Alpha از منوی Channel ، میتوانید از افکت Levels برای تبدیل مناطق کاملاً مات یا کاملاً شفاف، مات به نیمه شفاف یا تبدیل مناطق نیمه شفاف به کاملاً مات یا کاملاً شفاف استفاده کنید. از آنجا که transparency بر اساس کانال آلفا monochrome است، کنترلهای این افکت به transparency کامل به عنوان سیاه و opacity کامل به عنوان سفید اشاره می کند.
برای تبدیل طیف وسیعی از مناطق نیمه شفاف به شفافیت کامل، از Output Black Level 0 و Input Black Level بیشتر از ۰ استفاده کنید.
از Output White Level ۱.۰ و Input White Levelکمتر از ۱.۰ استفاده کنید تا محدودهای از مناطق نیمه شفاف را کاملاً به مات تبدیل کنید.
برای تبدیل محدودهای کاملاً شفاف به نیمه شفاف از Output Black Level بیشتر از ۰ استفاده کنید.
از Output White Level کمتر از ۱.۰ برای تبدیل طیف وسیعی از مناطق کاملاً مات به نیمه شفاف استفاده کنید.
Histogram
تعداد پیکسلها را با هر مقدار روشنایی در تصویر نشان میدهد.
نکته/ روی هیستوگرام کلیک کنید تا بین نسخههای رنگی هیستوگرام برای همه کانالهای رنگی و فقط نمایش هیستوگرام برای کانال یا کانالهای انتخاب شده در channel menu جابجا شوید.
Input Black and Output Black
به پیکسل های موجود در تصویر ورودی با مقدار روشنایی برابر با مقدار سیاه ورودی ، مقدار output black به عنوان مقدار روشنایی جدید داده میشود. مقدار Input black با مثلث بالا سمت چپ در زیر هیستوگرام و مقدار output black با مثلث پایین سمت چپ در زیر هیستوگرام نشان داده شده میشود.
Input White and Output Black
به پیکسلهای تصویر ورودی با مقدار روشنایی برابر با مقدار input white ، مقدار output white به عنوان مقدار روشنایی جدید داده میشود. مقدار input white با مثلث بالا سمت راست در زیر هیستوگرام و مقدار output white با مثلث پایین سمت راست در زیر هیستوگرام نشان داده میشود.
Gamma
نشان دهنده توان منحنی که توزیع مقادیر روشنایی را در تصویر خروجی تعیین می کند. مقدار گاما با مثلث میانی زیر هیستوگرام نشان داده شده است.
افکت Levels ( Individual Controls)
این افکت مانند افکتهای Levels از مجموعه افکتهای Color Correction در افترافکت عمل میکند اما به شما امکان میدهد مقادیر رنگ individual را برای هر کانال تنظیم کنید. در نتیجه، میتوانید عبارات را به خصوصیات individual اضافه کنید یا یک ویژگی را مستقل از بقیه متحرک کنید. برای مشاهده هر کنترل به صورت جداگانه، روی پیکان در کنار channel color برای گسترش آن کلیک کنید.
افکت Photo Filter
این افکت از تکنیک قرار دادن فیلتر رنگی در جلوی لنز دوربین برای تنظیم تعادل رنگ و دمای رنگ نور منتقل شده از طریق لنز و در معرض نمایش گذاشتن فیلم تقلید میکند. میتوانید یک رنگ از پیش تعیین شده را برای اعمال تنظیم رنگ در تصویر انتخاب کنید، یا میتوانید یک رنگ سفارشی را با استفاده از color picker یا eyedropper مشخص کنید.
برای انجام کارهای زیر میتوانید از کنترلهای photo filter درافکتهای Color Correction در افترافکت استفاده کنید:
- برای استفاده از پیش تنظیم رنگ برای filter color، از منوی پاپ آپ Filter گزینهای را انتخاب کنید.
- برای انتخاب رنگ سفارشی برای color filter ، روی نمونه رنگ برای color control کلیک کنید تا با استفاده از color picker یک رنگ را انتخاب کنید، یا روی eyedropper کلیک کرده و سپس روی یک رنگ در هر نقطه روی صفحه کامپیوتر کلیک کنید.
- برای تنظیم مقدار رنگ اعمال شده روی تصویر ، Density را تنظیم کنید.
- برای اطمینان از تاریک نشدن تصویر در افکت، Preserve Luminosity را انتخاب کنید.
Warming Filter (85) و Cooling Filter (80)
فیلترهای تبدیل رنگ که تعادل رنگ سفید را در یک تصویر تنظیم می کند. اگر تصویری با دمای رنگ کمتر نور (زردرنگ) عکاسی شده باشد ، فیلتر cooling (80) رنگ های تصویر را آبی تر می کند تا دمای رنگ پایین نور محیط را جبران کند. برعکس ، اگر عکس با دمای رنگ بیشتر نور (مایل به آبی) گرفته شده باشد ، فیلتر warming (۸۵) رنگهای تصویر را گرمتر می کند تا دمای رنگ بالاتر نور محیط را جبران کند.
Warming Filter (81) و Cooling Filter (82)
فیلترهای متعادل کننده نور برای تنظیمات جزئی در کیفیت رنگ تصویر استفاده میشوند. فیلتر warming (81) تصویر را گرمتر (زردتر) میکند و فیلتر cooling (82) تصویر را سردتر (آبی تر) میکند.
Individual Colors
بسته به رنگ از پیش تعیین شدهای که انتخاب میکنید، تنظیم رنگ را روی تصویر اعمال کنید. انتخاب رنگ شما بستگی به نحوه استفاده از دستور Photo Filter دارد. اگر عکسی دارای رنگ است، میتوانید رنگ مکمل را برای خنثی سازی آن انتخاب کنید. همچنین میتوانید رنگها را برای افکتها یا پیشرفتهای رنگی خاص اعمال کنید. به عنوان مثال ، رنگ زیر آب رنگ سبز مایل به آبی را که در عکاسی زیر آب رایج است شبیه سازی می کند.
افکت PS Arbitrary Map
این افکت فقط برای ایجاد سازگاری با پروژه های ایجاد شده در نسخههای قبلی افتر افکت است که از این افکت استفاده میکنند. برای کارهای جدید، از افکت Curves استفاده کنید.
این افکت از افکتهای Color Correction در افترافکت یک فایل map دلخواه فتوشاپ را روی یک لایه اعمال میکند. یک PS Arbitrary Map سطوح روشنایی تصویر را تنظیم می کند و محدوده روشنایی مشخص شده را به رنگ های تیره یا روشنتر تغییر میدهد. در پنجره Curves در فتوشاپ ، می توانید یک فایل PS Arbitrary Map را برای کل تصویر یا برای کانالهای جداگانه ایجاد کنید.
شما میتوانید یک فایل PS Arbitrary Map را با Options در پنل Effect Controls وارد و اعمال کنید. وقتیکه در After Effects بارگذاری می شود ، نقشه دلخواه مشخص شده بسته به نحوه ایجاد روی لایه یا یک یا چند کانال لایه اعمال میشود. اگر PS Arbitrary Map را انتخاب نکنید، After Effects نقشه پیش فرض را روی لایه اعمال میکند.
Phase
چرخه در Arbitrary Map است. افزایش فاز، نقشه دلخواه را به راست تغییر می دهد. کاهش فاز نقشه را به چپ منتقل می کند.
Phase Map را روی Alpha اعمال کنید
نقشه و فاز مشخص شده روی کانال آلفا لایه اعمال میکند. اگر نقشه مشخص شده شامل کانال آلفا نباشد ، After Effects از نقشه پیش فرض برای کانال آلفا استفاده می کند.
افکت Selective Color
این افکتهای Color Correction در افترافکت تکنیکی است که توسط اسکنرها و برنامههای جداسازی برای تغییر میزان رنگ فرآیند در هر یک از اجزای اصلی رنگ در تصویر استفاده میشود. میتوانید میزان رنگ فرآیند را در هر رنگ اصلی به صورت انتخابی – بدون افکت – تغییر دهید.
نکته/ افکت Selective Color عمدتاً در افترافکت ارائه میشود تا از درست بودن اسناد وارد شده از Photoshop که از نوع لایه تنظیم رنگ انتخابی استفاده میکنند اطمینان حاصل شود.
حتی اگر Selective Color از رنگ CMYK برای تنظیم تصویر استفاده کند، میتوانید از آن در تصاویر RGB نیز استفاده کنید.
یکی از دو مقدار موجود در منوی Method را انتخاب کنید:
Relative
مقدار موجود رنگ فیروزهای، سرخابی، زرد یا سیاه و درصد آن را تغییر میدهد. برای مثال، اگر با پیکسلی شروع کنید که ۵۰٪ سرخابی است و ۱۰٪ اضافه کنید، ۵٪ به سرخابی (۱۰٪ از ۵۰٪ = ۵٪) در مجموع ۵۵٪ سرخابی اضافه میشود. (این گزینه نمیتواند رنگ سفید خالص را که حاوی هیچ گونه اجزای رنگی نیست تنظیم کند.)
Absolute
رنگ را در مقادیر مطلق تنظیم میکند. برای مثال، اگر با پیکسلی که ۵۰٪ سرخابی است شروع کنید و ۱۰٪ اضافه کنید ، جوهر سرخابی در مجموع ۶۰٪ تنظیم میشود.
نکته/ تنظیم رنگ بر اساس نزدیک بودن یک رنگ به یکی از گزینههای منوی Colors است. به عنوان مثال ، ۵۰٪ سرخابی در میانه بین سرخابی سفید و خالص است و ترکیبی متناسب از اصلاحات تعریف شده برای دو رنگ را دریافت میکند.
رنگی که تحت تأثیر قرار میگیرد رنگی است که در منوی Colors انتخاب شده است.
افکت Shadow/ Highlight
این افکت تصاویر سایه دار را در یک تصویر روشن کرده و نقاط هایلایت را در یک تصویر کاهش میدهد. در واقع این افکت کل تصویر را تیره یا روشن نمیکند بلکه سایهها و هایلایتها را به طور مستقل و بر اساس پیکسلهای اطراف تنظیم میکند. همچنین می توانید کنتراست کلی یک تصویر را تنظیم کنید.
Auto Amounts
در صورت انتخاب این گزینه از افکتهای Color Correction در افترافکت، مقدار Shadow Amount و Highlight Amount نادیده گرفته میشود و از مقادیری استفاده میشود که به طور خودکار برای روشن شدن و بازگرداندن جزئیات به سایهها مناسب تشخیص داده میشود. با انتخاب این گزینه کنترل Temporal Smoothing نیز فعال میشود.
Shadow Amount
میزان روشن کردن سایهها در تصویر. این کنترل تنها در صورتی فعال است که شما مقدار خودکار را لغو انتخاب کنید.
Highlight Amount
میزان تیره کردن هایلایتهای موجود در تصویر. این کنترل تنها در صورتی فعال است که شما مقدار خودکار را لغو انتخاب کنید.
Temporal Smoothing
محدوده فریم های مجاور، در ثانیه، برای تعیین میزان اصلاح مورد نیاز برای هر فریم ، نسبت به فریم های اطراف آن ، تجزیه و تحلیل میشود. اگر Temporal Smoothing صفر باشد ، هر فریم به طور مستقل و بدون در نظر گرفتن فریم های اطراف آنالیز میشود. Smooth کردن موقتی می تواند به مرور زمان باعث اصلاح ظاهری صاف شود.
Blend With Original
این گزینه مربوط به افکت transparency است. نتیجه افکت با تصویر اصلی ترکیب میشود. هرچه این مقدار را بیشتر تنظیم کنید ، افکت کمتر روی کلیپ تأثیر میگذارد. برای مثال، اگر این مقدار را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید ، اثر هیچ نتیجه قابل مشاهده ای روی کلیپ ندارد. اگر این مقدار را روی ۰ تنظیم کنید ، تصویر اصلی نشان داده نمیشود.
Shadow Tonal Width و Highlight Tonal Width
طیف رنگهای قابل تنظیم در سایهها و هایلایتها است که جزو افکتهای Color Correction در افترافکت محسوب میشود. مقادیر کمتر محدوده قابل تنظیم را به ترتیب فقط به تاریکترین و روشنترین مناطق محدود میکند. مقادیر بالاتر محدوده قابل تنظیم را گسترش م دهد. این کنترلها برای جداسازی مناطق برای تنظیم مفید هستند. برای مثال، برای روشن کردن یک منطقه تاریک بدون تأثیر روی midtone ، مقدار Shadow Tonal Width را کم تنظیم کنید تا وقتی مقدار Shadow را تنظیم میکنید، فقط تاریک ترین مناطق یک تصویر را روشن کنید. تعیین مقدار بسیار بزرگ برای یک تصویر معین ممکن است هالههایی را در لبههای قوی تیره تا روشن ایجاد کند. ولی تنظیمات پیش فرض سعی در کاهش این مصنوعات دارد. اگر مقدار Shadow یا Highlight Amount خیلی بزرگ باشد ، ممکن است این هالهها رخ دهد. همچنین با کاهش این مقادیر میتوان آنها را کاهش داد.
Color Correction
این گزینه نشاندهنده میزان color correction است که روی سایهها و هایلایتهای تنظیم شده اعمال میشود. برای مثال ، اگر مقدار Shadow Amount را افزایش دهید، رنگهایی را که در تصویر اصلی تیره بودند نشان داده میشود.
نکته/ اگر میخواهید رنگ را در کل تصویر تغییر دهید، پس از اعمال افکت Shadow/Highlight از افکت Hue/Saturation استفاده کنید.
افکت Tint
افکت Tint با جایگزینی مقادیر رنگی هر پیکسل با مقداری بین رنگهای مشخص شده توسط Map Black To و Map White To ، یک لایه را رنگ آمیزی میکند. پیکسلهایی با مقادیر روشنایی بین سیاه و سفید مقادیر متوسط تعیین میشوند. Amount To Tint شدت افکت را مشخص میکند. برای تغییر مقادیر رنگ پارامترهای Map Black To و Map White To روی دکمه Swap Colors کلیک کنید.
برای رنگ آمیزیهای پیچیدهتر بهتر است که از از افکت Colorama استفاده کنید.
افکت Tritone
افکت Tritone با جایگذاری پیکسلهای روشن ، تیره و midtone به رنگهایی که انتخاب میکنید، اطلاعات رنگ یک لایه را تغییر میدهد.
افکت Vibrance
این افکت که یکی از کاربردیترین افکتهای Color Correction در افترافکت است، میزان saturation را تنظیم میکند؛ به طوری که با نزدیک شدن رنگها به اشباع کامل، برش مناطق مختلف رنگی به حداقل میرسد. رنگهایی که در تصویر اصلی saturation یا اشباع کمتری دارند بیشتر از رنگهایی که در تصویر اصلی اشباع شده اند تحت تأثیر تنظیمات Vibrance قرار میگیرند.
افکت Vibrance به طور ویژه برای افزایش اشباع در تصویری بدون اشباع و دارای رنگهای سفید، بسیار کاربردی است. میزان اشباع رنگها با طیف وسیعی از سرخابی تا نارنجی کمتر تحت تأثیر تنظیمات Vibrance قرار میگیرد.
هر جا که لازم است روی رنگهای اشباع نشده بیشتر کار کنید، بهتر است تنظیمات Vibrance را تغییر دهید. علاوه بر این هر زمان که لازم بود که اشباع همه رنگها را به طور مساوی تغییر دهید، به سراغ Saturation بروید. لازم به ذکر است که افکت Vibrance در افتر افکت بر اساس نوع لایه تنظیم Vibrance در فتوشاپ عمل میکند.
جمع بندی
در این آموزش سعی کردیم افکتهای Color Correction در افترافکت را به صورت جامع بررسی کنیم و امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی بیشتر با افترافکت و نحوه کار با آن میتوانید در دوره آموزش جامع افترافکت ویژه بازارکار شرکت کنید. ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید