افکت های Audio در افترافکت را بشناسید
در ادامه معرفی مجموعه های افکت های نرم افزار افترافکت، این بار به سراغ افکت های Audio در افترافکت رفته ایم. این افکت ها برای اعمال تغییرات روی ترک های صوتی شما استفاده میشوند. با ما همراه باشید تا توضیحات کامل درباره این افکت را با هم ببینیم.
در این صفحه میخوانید:
معرفی افکت های Audio در افترافکت
افکت Backwards یا بازگشت
افکت بکوارد در واقع صدای یک لایه را برعکس میکند. به طوری که صدا از آخرین فریم به اولین فریم اجرا میشود. فریم ها به همان ترتیب اولیه خود در پنل تایم لاین باقی می مانند. گزینه Swap Channels را انتخاب کنید تا کانال های راست و چپ را با هم عوض کنید.
افکت Bass & Treble
افکت بیس و صدای زیر، فرکانس های کوتاه (بیس) یا فرکانس های بلند (تربل) در صوت مورد نظر شما را افزایش یا کاهش می دهد. برای کنترل بیشتر، از افکت Parametric EQ استفاده کنید.
افکت Delay
افکت تاخیر بعد از یک زمان مشخص، صدا را تکرار میکند. این افکت چیزی شبیه به انعکاس صدا از یک سطح مثل دیوار را شبیه سازی میکند. برای شبیه سازی فضای آکوستیک یک اتاق، از افکت Reverb استفاده کنید.
Delay Time: زمان بین صدای اصلی و اکوی (بازگشت) آن به میلی ثانیه.
Delay Amount: حجم اولین صدای تاخیری در کسری از نسخه اصلی.
Feedback: مقدار بازگشت صدا که به لاین تاخیر وارد میشود تا اکوهای دنباله دار بسازد.
Dry out, Wet out: مقدار صدای اصلی (dry یا خشک) و صدای تاخیری (wet یا خیس) در خروجی نهایی. مقدار ۵۰ درصد معمولاً استفاده میشود.
افکت Flange & Chorus
Flange از افکت های Audio در افترافکت است که به وسیله میکس کردن صدای اصلی با یک کپی از آن که با مقادیر متغیری تاخیر دارد طی یک چرخه زمانی ایجاد میشود. فرکانس کپی هم توسط یک مقدار مرتبط با تاخیر زمانی تنظیم میشود. Chorus یک تاخیر بزرگ تر ایجاد میکند تا یک صدا یا ساز، چند بار به گوش برسد.
تنظیمات پیش فرض برای افکت Flange & Chorus، برای Flange انجام شده است. برای گرفتن نتیجه Chorus از چنین مقادیری استفاده کنید: ۴۰ برای Voice Seperation Time ( یا عددی بالاتر برای نتیجه بهتر). ۴ برای Voices، ۰.۱ برای Modulation Rate، ۵۰ درصد برای Modulation Depth و ۹۰ برای Voice Phase Change. گزینه Stereo Voices هم انتخاب باشد.
Voice Separation Time: زمانی در معیار میلی ثانیه که هر صدا را جدا میکند. هر صدا یک ورژن تاخیری از ورژن اصلی خود هستند. از مقادیر ۶ و پایین تر برای Flange و مقادیر بالاتر برای chorus استفاده کنید.
Voice: تعداد صداهایی که در حال پردازش هستند.
Modulation Rate: این نرخ بر اساس هرتز تنظیم میشود که چرخه ها را مادوله میکند.
Modulation Depth: مقدار مادوله کردن.
Voice Phase Change: تفاوت فاز مادوله کردن به درجه بین هر صدای زیرمجموعه. عدد ۳۶۰ را تقسیم بر صداها کنید تا مقدار بهینه به دست بیاید.
Invert Phase: فاز صدای پردازش شده را برعکس و روی فرکانس های بالا تاکید میکند. در شرایطی که فاز را برعکس نمی کند، روی فرکانس های کوتاه تاکید خواهد داشت.
Stereo Voices: بین دو حالت کانال تغییر ایجاد میکند تا اول صدا در کانال چپ بیاید و بعد در کانال راست. سومی در چپ و … . برای شنیدن صداهای استریو، آن را در حالت استریوو رندر بگیرید.
Dry out, Wet out: مقدار صدای اورجینال و صدای تاخیری در خروجی نهایی. مقدار ۵۰ درصد معمولاً تنظیم میشود.
افکت High-Low pass
افکت high low pass یک محدودیت بالا یا پایین فرکانسی که میتواند عبور کند قرار میدهد. high pass به فرکانس های بالاتر از حد مشخص شده اجازه عبور میدهد و فرکانس های زیر آن مقدار را بلاک میکند. برعکس، Low Pass فرکانس های زیر را اجازه عبور میدهد و فرکانس های بالا را بلاک میکند. از High Low pass برای کارهای زیر استفاده کنید:
- بهبود یا کاهش یک صدا. برای مثال از این افکت Audio در افترافکت برای کاهش ترافیک نویز استفاده میشود که اغلب روی فرکانس های پایین تمرکز دارد. در حالی که حداقل تاثیر را روی ضبط صدا می گذارد. با استفاده از Low Pass میتوانید صداهای با فرکانس بالا مانند استایتک و buzzing را از بین ببرید.
- تمرکز را از روی یک صدا به صدای دیگری در طی زمان تغییر دهید. برای مثال، در صدایی که هم موزیک دارد هم صدا، میتوانید موزیک را فید اوت کنید در حالی که صدا را کم کم وارد میکنید.
- از اینکه تجهیزات فرکانس ها را خراب کنند جلوگیری میکنید.
- فرکانس های مشخصی را به تجهیزات خاصی هدایت میکنید. برای مثال از Low Pass برای ایزوله کردن صداهایی که برای سابووفر در نظر گرفته شده اند استفاده کنید.
نکته: برای بررسی فرکانس هایی که فیلتر کردهاید، مقدار گزینه Filter Options را برعکس کنید و پیش نمایش صدا را بگیرید.
- Cutoff Frequency: تمام فرکانس های زیر (Hight Pass) یا بالای (Low Pass) از بین می روند. اگر صداهای ناخواسته طی زمان تغییر میکنند، این ویژگی را انیمیت کنید.
نکته: برای شناسایی فرکانس های صدای ناخواسته، از افکت Audio Spectrum استفاده کنید.
Dry out, Wet out: مقدار صدای اصلی و صدای تاخیری در خروجی نهایی. مقادیر رایج برای از بین بردن فرکانس ها ۰ درصد برای Dry out و ۱۰۰ درصد برای wet out است.
Modulator Effect
افکت مادولاتور از طریق مادوله کردن فرکانس و amplitude هم ویبراتو و هم ترمولو به صدا اضافه میکند.
Modulation Type
نوعی موج صدایی که استفاده میشود. Sine مادولاسیون نرم تری را تولید میکند. Triangle مادولاسیون تندتر (ناگهانی تری) را تولید میکند.
Modulation Rate: نرخ مادولاسیون به هرتز.
Modulation Depth: مقدار فرکانس مادولاسیون.
Amplitude Modulation: مقدار مادولاسیون amplitude (دامنه)
افکت پارامتریک EQ
افکت Parametric EQ محدوده های فرکانسی مشخصی را تضعیف یا تشدید میکند. این افکت از افکت های Audio در افترافکت، برای بهبود بخشیدن موزیک، مانند بالا بردن بیس از طریق تقویت فرکانس های پایین به کار میآید.
اگر فایل صوتی با صدای ناخواسته دارید، مانند صدای بوق لیفتراک در پس زمینه، میتوانید فرکانس بوق را مشخص و ایزوله کنید تا صدای آن تضعیف شود.
با استفاده از این افکت، میتوانید تا سه باند صدایی مختلف را بهبود بدهید. همانطور که کنترل ها را تنظیم میکنید، گراف پاسخ – فرکانس، منحنی تساوی ترکیبی را نشان میدهد. باند یک قرمز است، باند ۲ سبز و باند ۳ آبی. ممکن است اگر از قبل منحنی پاسخ – فرکانس را تنظیم کنید، مشخص کردن کنترل ها ساده تر شود.
نکته: برای شناسایی فرکانس صداهای ناخواسته از افکت Audio Spectrum.
Band Enabled: یک باند Equalization را فعال میکند و آن را کنترل می نماید.
Frequency: مرکز باند فرکانس برای تغییر.
Bandwidth: عرض باند فرکانس برای تغییر.
Boost / Cut: مقدار که مشخص میکند که amplitude فرکانس های داخل یک باند مشخص، Boost شود (افزایش پیدا کند) ، یا بریده شود (کاهش پیدا کند). مقادیر مثبت به معنای افزایش و مقادیر منفی به معنی بریدن یا کاهش هستند.
Reverb effect از افکت های Audio در افترافکت
افکت Reverb با شبیهسازی انعکاسهای تصادفی یک صدا از سطح، یک فضای داخلی آکوستیک یا بزرگ را شبیهسازی میکند.
Reverb Time: میانگین زمانی در میلی ثانیه بین صدای اورجینال یا اصلی و صدای Reverb شده.
Diffusion: مشخص میکند چقدر افکت صدای اصلی را پراکنده کند. هرچه diffusion بیشتر باشد صدای فایل صوتی از میکروفون دورتر به نظر می رسد.
Decay: مقدار زمانی که طول می کشد تا افکت فروکش کند را مشخص می نماید. هرچه مقدار بیشتر باشد، فضای بزرگتری را شبیه سازی میکند.
Brightness: مقدار جزئیات از پیش حفظ شده از فایل صوتی اصلی را مشخص میکند. مقدار برایتنس بالا اتاقی با آکوستیک لایو (بسیار منعکس کننده) را شبیه سازی میکند.
Dry out, Wet out: مقدار صدای اصلی (dry) و صدای تاخیری (wet) در خروجی نهایی. مقدار ۵۰ درصد رایج است.
افکت stereo Mixer
افکت استریو میکسر کانال های راست و چپ صدا را میکس میکند و کل سیگنال از یک کانال به دیگری را حرکت میدهد.
Invert Phase: فاز هر دو کانال های سیگنال استریو را برعکس میکند. از این کنترل برای جلوگیری از اینکه دو صدا با فرکانس یکسان همدیگر را از بین ببرند، استفاده میشود.
افکت Tone، آخرین افکت از افکت های Audio در افترافکت
افکت Tone ، تُن صداهای ساده را برای ایجاد صداهایی مانند صدای غرش یک زیردریایی، زنگ تلفن در پس زمینه، آژیرها یا انفجار لیزر ترکیب می کند. شما میتوانید تا ۵ tone را برای هر یک از نمونه های افکت tone داشته باشید تا بتوانید یک chord بسازید. وقتی این افکت را روی یک لایه با audio اعمال میکند، صدای اصلی یا پردازش نشده نادیده گرفته میشود و فقط تُن صداها اجرا خواهند شد.
همچنین میتوانید افکت Tone را روی یک لایه بدون صدا اعمال کنید. مانند لایه های solid تا صدا را ترکیب کند.
نکته: افکت Tone، روی یک لایه placeholder صدا تولید نمی کند. برای اینکه افکت بتواند صدا تولید کند باید placeholder را با یک آیتم فوتیج جایگزین کنید.
گزینه های Waveform: مشخص میکند که انواع موج های قابل استفاده چه باشند Sine خالص ترین تُن های صدای را تولید میکند. Square به هم ریخته ترین تُن ها را. Triangle المان هایی هم از امواج Sine و هم از امواج Square را دارد. اما به امواج sine نزدیک تر است. امواج Saw المان هایی از هردو امواج Sine و Square را دارد اما به امواج Square نزدیک تر است.
Frequency: فرکانس به هرتز. برای خاموش کردن یک تُن صدا، فرکانس را روی ۰.۰ تنظیم کنید.
Level: دامنه تمام تُن های صدا این نمونه از افکت را تغییر میدهد. برای جلوگیری از برش خوردن، از مقداری استفاده کنید که بزرگتر از ۱۰۰ تقسیم بر عدد فرکانس هایی که استفاده کردهاید نباشد. برای مثال اگر از هر ۵ فرکانس استفاده کردهاید، عدد ۲۰ درصد را برای این گزینه تنظیم کنید.
نکته: برای جلوگیری از کلیک های انتهای یک تُن صدا، یک کی فریم برای مقدار Level مورد نظر در فریم تنظیم کنید، دقیقاً قبل از انتهای تُن، و سپس یک کی فریم برای مقدار Level ۰.۰ در انتهای تُن بگذارید. این تکنیک برای هر صدایی که در انتهای آن با اشکال مواجه هستید، موثر واقع میشود.
درباره سپیده خسروآبادی
از بچگی به هنر و گرافیک علاقه داشتم. تو دانشگاه رشته تکنولوژی نرم افزار رو انتخاب کردم و کم کم به سمت گرافیک کامپیوتری کشیده شدم. حالا سالهاست که نرم افزارهای محبوب این حوزه رو تدریس میکنم و درباره گرافیک مینویسم. با کلیک روی دکمه زیر میتونید نوشته های من رو دنبال کنید.
نوشته های بیشتر از سپیده خسروآبادی
دیدگاهتان را بنویسید