افکت های Perspective در افترافکت
ادوبی افترافکت برنامهای است که به طراحان، انیماتورها و تدوینگران مبتدی تا حرفهای کمک میکند که بتوانند انواع ویدئوهای خلاقانه خود را بسازند. افتر افکت مثل یک ستاره در دنیای جلوههای ویژه تصویری و فیلم سازی میدرخشد. فقط یکی از افکتهای فوقالعاده این برنامه که هم در مورد ویدئوهای واقعی و هم برای انیمیشنها کاربرد دارد، Perspective است. به همین منظور در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ قصد داریم به بررسی مجموعهای از افکت های Perspective در افترافکت بپردازیم. با ما همراه باشید.
افکت ۳D Glasses
این افکت از مجموعه افکتهای Perspective در افترافکت با ترکیب کردن تصاویری با ویوی سه بعدی در قسمتهای چپ و راست، یک تصویر سه بعدی واحد ایجاد میکند. میتوانید از برنامههای سه بعدی یا دوربینهای استریوسکوپی به عنوان منبعی برای هر ویو استفاده کنید.
روشی که برای ایجاد تصاویر ترکیبی استفاده میکنید، تعیین میکند که آنها چطور به نمایش در بیایند. برای مثال، میتوانید از ۳D glasses برای ایجا تصویر anaglyphic استفاده کنید. در این نوع افکت، رنگهای تیره به سوژه اضافه میشوند و روی یکدیگر قرار میگیرند. برای ایجاد یک تصویر anaglyphic، در قدم اول viewها را ترکیب کرده و هر کدام را به رنگ متفاوتی رنگ کنید. سپس از افکتهای ۳D Glasses که دارای لنزهای قرمز و سبز یا لنزهای قرمز و آبی هستند، استفاده کنید تا نتیجه تصویر به صورت استروسکوپی دیده شود.
برای اینکه از مشکلات مربوط به flipped view جلوگیری کنید، راه حلهای زیر را پیش بگیرید:
- از ابعاد عمودی برای ترکیب بندی و تصاویر منبع استفاده کنید. بدین ترتیب تفاوت یک پیکسل، همان نتیجهای را خواهد داشت که موقعیت یک پیکسل را به صورت عمودی حرکت میدهید.
- از مقادیر کامل Position برای لایهها استفاده کنید (مانند ۲۴۰ به جای ۲۳۹.۷).
- اگر ویوی تصاویر چپ و راست در هم ترکیب شدهاند، قبل از استفاده از افکت ۳D Glasses آنها را از هم جدا کنید. چراکه ممکن است باعث عدم تطابق میدان دید شوند.
- از آنجایی که این افکتها قابهای درهمی را ایجاد میکنند، در کادر تنظیمات مربوط به رندر، گزینهی interlace را انتخاب نکنید.
تنطیم مقادیر این افکت:
اگر مقدار درخشندگی یک رنگ از مقدار رنگ دیگر به اندازهای بیشتر شود که بتوانید اولین رنگ را از طریق عدسی عینک آناگلیف ببینید، افکت Ghost رخ میدهد. برای مثال، مقدار درخشندگی رنگ قرمز بیشتر از لنز آبی قابل مشاهده است. اگر مقدار Balance را تنظیم کنید، میتوانید نتایج را روی خروجی نهایی آزمایش کنید. همینطور اگر مقدار Balance را روی too high تنظیم کنید، ممکن است یک سایه معکوس ظاهر شود.
رنگ آبی در عینکهایی با لنزهای قرمز و آبی در واقع به رنگ فیروزهای دیده میشود. رنگهای قرمز و فیروزهای رنگهای مکمل یکدیگر هستند و بهترین جداسازی را ایجاد میکنند، اما وقتی با تصاویر قرمز و سبز کار می کنید، ممکن است به نظر برسد که رنگ سبز به روشنی رنگ قرمز نیست. با این حال، مشاهده تصاویر با لنزهای قرمز و سبز نتیجه یکنواختی را ایجاد میکند، زیرا رنگ سبز درخشندگی بالاتری نسبت به رنگ قرمز دارد.
Left View/ Right View
در این گزینه لایهای داریم که به عنوان نمای چپ یا راست استفاده میشود. برای استفاده از آن شما باید عینکهای سه بعدی را روی یک لایه ترکیب کنید. اگر از لایه دوم هم استفاده می کنید، حتماً دقت داشته باشید که دو لایه هم اندازه باشند. اما لازم نیست لایه دوم در ترکیب قابل مشاهده باشد.
Convergence Offset
از این کنترل برای تأثیر گذاشتن روی مکانی که باعث ظاهر شدن عناصر سه بعدی، در جلو یا پشت صفحه میشود استفاده کنید. هر ناحیهای که تراز شده باشد (مثلاً نمای چپ و راست) عنصر را دقیقاً در همان نقطه روی صفحه نمایش میدهد. هر چیزی که در پشت آن ناحیه قرار دارد، هنگام تماشای صحنه از طریق عینک های استریو، در پشت صفحه قابل مشاهده خواهد بود.
علاوه بر این میتوانید از طریق این گزینه برای تنظیم مجدد نماهای دوربین که هنوز کالیبره نشده از عناصر رندر شده، استفاده کنید. به دلیل اینکه آنها معمولاً ناهمسو هستند، به یک مقدار منفی از Convergence offset نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که اگر فیلم اصلی با همگرایی صحیح گرفته شده باشد، تغییر این مقدار ضروری نیست. چون اگر تغییر پیدا کند، انیمیشن نامنظمی را ایجاد کند.
توجه:
هنگام استفاده از Scene Convergence، بهتر میتوانید لبه پیکسلها را مدیریت کنید. پیش از این برای پر کردن لبه پیکسها باید لبهها را کپی میکردید. اما حالا تنها کافیست برای از بین بردن آنها، لایهها را scale کنید.
Vertical Alignment
این گزینه نمای چپ و راست را نسبت به یکدیگر کنترل میکند.
Units
واحد اندازه گیری (پیکسل یا درصد منبع) را برای مقادیر Scene Convergence مشخص کرده و تعیین میکند که آیا تراز عمودی چیزی غیر از stereo pair بوده یا روی over under تنظیم شده است.
Swap Left-Right
این گزینه نماهای چپ و راست، و همچنین سایر حالتهای سه بعدی را تغییر میدهد.
۳D View
نحوه ترکیب نماها را نشان میدهد.
Stereo Pair
این گزینه هر دو لایه را به گونهای تنظیم میکند که در کنار هم در کادر مرزی لایه افکت قرار بگیرند. برای ایجاد دید cross-eyed، Swap Left-Right را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که انتخاب آن، Convergence Offset را غیرفعال می کند.
Over Under
هر دو لایه را برای قرار دادن یک نما روی نمای دیگر در کادر مرزی لایه افکت مقیاس میکند.
Interlace Upper L Lower R
Interlace upper از لایه Right تصویر را از قسمت بالا، و Lower از لایه سمت چپ آن را از قسمت پایین گرفته و در یک sequence ترکیب میکند. این گزینه برای مشاهده پلاریزه یاعینکهای شاتر LCC مناسب خواهد بود. برای تعویض فیلدها، Swap Left-Right را انتخاب کنید.
Red Green LR
این گزینه لایه Right View را به رنگ قرمز و لایه Left View را با استفاده از مقادیر درخشندگی هر لایه به رنگ سبز در میآورد.
Red Blue LR
با استفاده از مقادیر درخشندگی هر لایه، لایه Right View را به رنگ قرمز و لایه Left View را به رنگ آبی (فیروزه ای) تبدیل میکند.
Balanced Red Green LR
این گزینه هم عملکردی مشابه به Red Green LR دارد؛ با این تقاوت که رنگها را متعال کرده تا سایههایی که افکتهای ghost دارند کاهش پیدا کنند. توجه داشته باشید که تنظیم آن در اندازههای بیش از حد ممکن است کنتراست کلی را کاهش دهد.
Balanced Red Blue LR
عملکرد مشابه گزینه قبل دارد.
Balanced Colored Red Blue
این گزینه لایه را با استفاده از کانالهای RGB در لایه اصلی، به ۳D view تبدیل میکند. این گزینه برای این کار رنگهای اصلی لایه را حفظ میکند. اما ممکن است در این حالت سایهها و افکتهای ghost ایجاد شوند. برای کاهش این افکتها، یا مقدار balance را تنظیم کنید یا تصویر را از Ghost Mode خارج کنید و سپس از ۳D Glasses استفاده کنید. اگر از تصاویر CG استفاده میکنید، قبل از ایجاد افکت، black level هر دو نما را افزایش دهید.
Balance
سطح تعادل افکتها، توسط balance در گزینه نمای سه بعدی متعادل تعیین میشود. از این کنترل برای کاهش سایهها و افکتهای ghost استفاده کنید. اگر Balance را روی ۰.۰ تنظیم کنید، ۳D glasses عمق سهبعدی ایجاد نمیکند؛ اما اگر Balance را روی Too high تنظیم کنید، خروجی آن خروجی اشباع میشود.
افکت Bevel Alpha
افکت Bevel Alpha از کاربردیترین افکت های perspective در افترافکت است که به مرزهای آلفای یک تصویر ظاهری روشن میبخشد. بکی از ویژگیهای این افکت این است که به عناصر دو بعدی ظاهری سه بعدی میدهد. اگر لایه شما کاملاً مات باشد، افکت روی مرز لایه اعمال می شود. لبه ایجاد شده توسط این افکت نرمتر از لبه ایجاد شده توسط افکت Bevel Edges است. علاوه بر این اگر تصویرتان دارای متن است، این افکت عملکرد بهتری خواهد داشت.
اما به طور کلی در برخی موارد، استفاده از استایل لایه Bevel And Emboss به افکت Bevel Alpha ترجیح داده میشود. برای مثال، اگر میخواهید حالتهای ترکیبی متفاوتی را در نقاط highlight و shadow اعمال کنید، به جای افکت Bevel Alpha از Bevel And Emboss استفاده کنید.
افکت Bevel Edges
افکت Bevel Edges به لبههای یک تصویر ظاهری سهبعدی، تراش خورده و روشن میدهد. مکانهای لبه توسط این افکت های Perspective در افترافکت و در کانال آلفای تصویر منبع تعیین میشود. برخلاف Bevel Alpha، لبه های ایجاد شده با این افکت همیشه مستطیلی هستند. قابل ذکر است که با استفاده از این افکت تمام لبههای تصاویر ضخامت یکسانی دارند.
افکت Drop Shadow
افکت Drop Shadow از آن دسته افکت های Perspective در افترافکت است که وقتی سایه ای را اضافه میکند، آن سایه در پشت لایه اصلی ظاهر میشود. وقتی سایهای را به یک لایه اضافه میکنید، یک لبه نرم (از کانال آلفا) در پشت آن ظاهر میشود. ظاهر این افکت طوری برسد میرسد که انگار سایهای روی بکگراند قرار گرفته باشد. این افکت از GPU برای رندر سریعتر استفاده میکند.
لازم به ذکر است که اگر میخواهید سایه را بدون تصویر رندر کنید، میتوانید Shadow Only را انتخاب کنید.
توجه :
برای اعمال سایه در حال چرخش، لایه را با استفاده از افکت Transform بچرخانید و بعد افکت Drop Shadow را روی آن اعمال کنید. برای رسیدن به این نتیجه میتوانید از nesting، precomposing استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر از یکی از این روشها استفاده نکنید، سایه همراه با لایه میچرخد.
افکت Radial Shadow
این افکت سایهای را از یک منبع نور نقطهای، روی لایهای که اعمال میشود ایجاد میکند. بدین ترتیب سایه از کانال آلفای لایه منبع ریخته شده و به رنگ آن لایه اجازه میدهد تا با عبور نور از مناطق نیمه شفاف، روی رنگ سایه تأثیر بگذارد. میتوانید از این افکت های Perspective در افترافکت برای ایجاد یک لایه سه بعدی و ایجاد سایه روی یک لایه دو بعدی استفاده کنید.
توجه :
اگر glass edge را از منوی کنترل Render انتخاب کنید، ممکن است رنگهای لایه، این گزینه را لغو کنند.
Light Source
محل منبع نور نقطهای را مشخص میکند.
Projection Distance
این گزینه فاصله لایه تا سطحی که سایه روی آن میافتد را نشان میدهد. با افزایش این مقدار، سایه بزرگتر به نظر میرسد.
Softness
نشان دهنده نرمی لبههای یک سایه است.
Render
هرچه پیکسلهای لایه شفاف تر باشند، رنگ سایه به رنگهای لایه نزدیک تر خواهد بود. اگر لایه فاقد پیکسل نیمه شفاف باشد، Glass Edge نتیجه واضحی نخواهد داشت.
توجه :
وقتی که glass edge را انتخاب می کنید، لبههای anti aliased رنگها را در لبه یک لایه تولید می کنند، حتی اگر لایه کاملاً مات باشد. بدین ترتیب لایهها می درخشند و Shadow Color مرکز سایه را پر میکند.
Regular
بدون توجه به پیکسل های نیمه شفاف در یک لایه، سایهها بر اساس مقادیر Shadow Color و Opacity ایجاد میشوند.
Glass Edge
Glass Edge یک سایه رنگی بر اساس رنگ و شفافیت تصویر است که لایهها را ایجاد میکند. حال اگر لایه حاوی پیکسلهای نیمه شفاف باشد، سایه از رنگ و شفافیت لایه استفاده میکند. این گزینه ظاهری شبیه با تابش نور خورشید از شیشههای رنگی را ایجاد میکند.
Color Influence
این گزینه مقادیری از رنگ لایه است که در سایه ظاهر میشود. مقادیر ۱۰۰٪، سایهها رنگ پیکسلهای نیمه شفاف در لایه را به خود می گیرند. اما اگر لایه فاقد پیکسل نیمه شفاف باشد، تأثیر رنگ نتیجه کمی داشته و مقدار Shadow Color رنگ سایه را تعیین میکند. با کاهش مقدار Color Influence، رنگهای لایه در سایه با Shadow Color ترکیب میشود.
Only Shadow
با انتخاب این گزینه میتوانید فقط سایه ایجاد کنید.
Resize Layer
انتخاب این گزینه سایهها را فراتر از مرزهای اصلی لایه گسترش میدهد.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل شما را با گزینههای مختلف افکت های Perspective در افترافکت و نحوه کار با آنها آشنا کنیم و امیدواریم که برای شما عزیزان مفید بوده باشد. توصیه میکنیم برای ورود به بازار کار و بررسی جامع این نرم افزار کاربردی از دورههای ارائه شده در مجموعه خانه فتوشاپ استفاده کنید. برای دیدن سرفصلها و مباحثی که در این دوره آموزش داده میشود روی تصویر زیر کلیک کنید. در نهایت از اینکه با ما تا پایان این مطلب همراه بودبد ممنونیم.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید