۵ اشتباه رایج در طراحی سه بعدی محصول و ۵ ترفند طلایی
بین پدیدههای مختلفی که در دنیای علم و فناوری امروزی شاهدش هستیم، مدل سازی سه بعدی یکی از محبوبترین و عجیبترین شاخهها محسوب میشود. این هنر بینظیر میتواند انواع محصولات، املاک، انسانها و هر چیز دیگری را طوری در فضای دیجیتالی خلق کند که گویی واقعاً در دنیای دیجیتال بعد سومی هم وجود دارد. این یک فرصت طلایی برای طراحان، برندها و مشتریان این برندها است. اما حالا که صحبت از طراحی سه بعدی محصول است باید اشتباهات طراحی سه بعدی را بشناسیم و آنها را تکرار نکنیم. در این مطلب از خانه فتوشاپ با ۵ تا از این اشتباهات آشنا میشویم و بعد ۶ ترفند طلایی را میبینیم.
در این صفحه میخوانید:
در طراحی سه بعدی محصول چه اشتباهاتی را مرتکب نشویم؟
هر چه زمان میگذرد برنامههای مدلسازی سه بعدی هم پیشرفتهتر میشوند و زمینه را برای ارائه هر چه حرفهایتر محصولات فراهم میکنند. این ابزارها گام جدانشدنی مسیر طراحی سه بعدی هستند و هیچ راه میانبری برای آن وجود ندارد.
اما وقتی یادگیری را شروع میکنید یا وقتی که ابزارها را تا حدودی یاد گرفتید و میخواهید طراحی جدی را شروع کنید، چه اشتباهاتی را ممکن است تکرار کنید؟ کدام تصمیمهای غلط میتوانند مسیر را برایتان سختتر کنند؟ در ادامه میبینیم.
۱/ بلندپرواز بودن
بیشتر افراد موفق جاهطلب بوده و هستند. پس جاهطلبی نه تنها بد نیست؛ بلکه باعث پیشرفت هم میشود. اما در حرفهای مثل مدل سازی سه بعدی، جاهطلبی بیش از حد میتواند کارتان را خراب کند. نباید انتظار داشته باشید که به عنوان اولین پروژههایتان یک مدل سه بعدی فوقالعاده داشته باشید. احتمالاً نمونهکارهای اولتان چندان به واقعیت نزدیک نیستند! چرا؟ چون طراحی سه بعدی یک کار فنی و طولانی است که جزئیات زیادی دارد.
بنابراین اگر قرار است اولین پروژه خود را قبول کنید، اول مطمئن شوید که از پس آن برمیآیید. برای مثال اگر مدل مد نظر نیاز به مو، حالت مایه یا حالتهای درخشندگی خاص داشته باشد، باید ساعتها برای جزئیاتش وقت بگذارید. نمیگوییم که چنین پروژهای را قبول نکنید. اما اگر قبولش کردید، بدانید که خودتان را به چالش کشیدهاید و قرار نیست پروژه راحتی داشته باشید.
۲/ تقسیم بیش از حد عناصر به قسمتهای کوچک
همانطور که شاید بدانید، موقع طراحی سه بعدی یک شبکه به نام Mesh روی سوژه ایجاد میکنیم. با حرکت دادن بخشهای مختلف این شبکه میتوانیم حالت سه بعدی را خلق کنیم. اما یکی از اشتباهاتی که آماتورها در طراحی سه بعدی محصول مرتکب میشوند، تقسیم بیش از حد این شبکه به بخشهای کوچک است.
شاید تصور کنید که با این کار کنترل بیشتری روی جزئیات دارید. اما به خصوص وقتی تازهکار هستید، با این کار فقط مدل خود را مصنوعی و بیکیفیت میکنید. اگر در میانه کار احساس کردید که نیاز به کنترل بیشتری دارید، میتوانید از ابزارهای دیگری مثل ابزار Lattice در منوی Animation نرمافزار Maya استفاده کنید.
۳/ تلاش برای مدلسازی در یک مِش کاملاً یکپارچه
این یکی از رایجترین اشتباهات طراحان تازهکار است که فکر میکنند حتماً باید یک مش سرتاسری و یکپارچه روی کل کار داشته باشند. اما این فکر لزوماً درست نیست. گاهی این کار فقط مراحل را سختتر میکند و باعث میشود استرس بیشتری داشته باشید.
این که آیا یک بخش از مدلی که دارید طراحی میکنید باید با سایر عناصر یکپارچه باشد یا در قالب یک هندسه جداگانه طراحی شود، به شکل واقعی آن عنصر بستگی دارد.
۴/ طراحی نکردن مدل روی کاغذ
نه فقط این که چون تازهکار هستید باید اول مدل را روی کاغذ طراحی کنید، واقعیت این است که خیلی از طراحان باتجربه هم همین کار را میکنند. این که به طور مستقیم به سمت یک نرمافزار طراحی بروید و عناصر را همان موقع خلق کنید چندان تصمیم خوبی نیست. هر چه تازهکارتر هم باشید طراحی بدون داشتن یک مدل روی کاغذ برایتان سختتر میشود.
یک کاغذ شبکهای ۷ در ۵ داشته باشید و همه چیز را روی آن طراحی کنید. بله، بعضی از چیزهایی که روی کاغذ میکشید احتمالاً در نرمافزارها قابل پیادهسازی نیستند. اما حداقل آنهایی که قابل اجرا هستند را طراحی میکنید، آزمون و خطا میکنید و یک تصویر اولیه از پروژه پیش رویتان دارید. بعداً میتوانید این کاغذ را کنار دستتان بگذارید یا حتی آن را اسکن بگیرید و به عنوان زیردستی در نرمافزار مربوطه استفاده کنید.
۵/ طراحی توپولوژی آشفته و سطوح ناهموار
یکی از مهمترین اصول طراحی سه بعدی، رعایت توپولوژی مرتب و سطوح هموار است. توپولوژی یعنی این که رئوس و ضلعها را چطور در کنار هم قرار دهیم تا یک مِش یا شبکه ساخته شود. در طراحی سه بعدی محصول زیبایی بصری و عملکرد به یک اندازه مهم هستند. بنابراین اگر میخواهید که یک مدل استاندارد داشته باشید، باید هندسه تمیزی هم داشته باشید.
برای اطمینان از این که اصول توپولوژی را به درستی رعایت کردهاید، باید با حلقهها و مسیر حلقهها بیشتر آشنا شوید و آنها را با دقت طراحی کنید. برای مثال حلقههای باید به طور مساوی با هم فاصله داشته باشند و چهارگوشها تا حد امکان مربع باشند.
نکات طلایی طراحی سه بعدی محصول
در همین حال که سعی میکنید اشتباهات بالا را مرتکب نشوید، نکات زیر را هم در نظر بگیرید و روی آنها کار کنید. هر چه بیشتر این ترفندها را تمرین کنید، به مرور زمان حرفهایتر میشوید.
۱/ یادگیری نرمافزارها را جدی بگیرید
به عنوان طراح مدلهای سهبعدی حتماً کار با نرمافزارها را بلد هستید. اما بلد بودن به تنهایی کافی نیست! باید با همه ابزارها و قابلیتهای نرمافزارهای طراحی سه بعدی آشنا باشید. در این صورت است که میدانید هر جا باید از کدام ابزار یا از کدام قابلیت استفاده کنید.
در مورد این که کدام نرمافزار بهترین گزینه است پاسخ سادهای وجود ندارد. هیچ طراحی نمیتواند بگوید که نرمافزار X از همه ابزارها بهتر است. چراکه هر طراحی با یک ابزار راحتتر است. از طرفی برای انواع مدلها هم ابزارهای مختلف مناسب هستند. اما به طور کلی نرمافزارهای مدلسازی سه بعدی عبارتند از:
- Autodesk 3Ds Max
- Autodesk Maya
- ZBrush
- Cinema 4D
البته برای شروع کار پیشنهاد میکنیم که از ابزارهای زیر استفاده کنید:
- Sketchup
- Blender
- Netfabb basic
در کنار همه این ابزارها یادگیری فتوشاپ هم میتواند برای شروع کار مفید باشد. حتی در نمونهکارهای حرفهایتر هم میتواند بعضی کارها را برایتان انجام دهد.
۲/ به دنیای واقعی بیشتر دقت کنید
چه یک محصول را طراحی کنید و چه یک ساختمان یا … هدف شما این است که حس واقعی بودن را به مخاطب بدهید. پس باید بُعد سوم را شبیه به واقعیت به آن اضافه کنید. شاید طراحی سه بعدی نزدیک به واقعیت به نظر سخت برسد. اما یکی از بهترین تمرینهایی که کار را برایتان راحت میکند، تمرکز روی دنیای واقعی است.
مثلاً اگر وارد فروشگاه میشوید، ببینید که شامپوهایی که کنار هم قرار گرفتهاند چگونه به نظر میرسند؟ چطور عمق گرفتهاند؟ یا اگر دو کالا کنار هم هستند چطور کنار هم قرار گرفتهاند؟ کاری که شما در طراحی سه بعدی میکنید، الهام گرفتن از واقعیت است. پس چشمتان را در دیدن کالاها و عناصر دنیای واقعی قویتر کنید.
۳/ ترفندها را یاد بگیرید
به لطف اینترنت امروز دنیا را نوک انگشتان خود داریم. حتی در حوزههایی که طرفدار کمتری دارند هم اطلاعات زیادی در اینترنت داریم. چه برسد به حوزه معروف و محبوبی مثل طراحی سه بعدی محصول. پس قبل از این که کارتان را شروع کنید، در پلتفرمهای مختلف و در موتورهای جستوجو به دنبال ترفندهای این شاخه بگردید.
بین همه پلتفرمهایی که داریم، یوتیوب شاید بهترین گزینه باشد که میتوانیم بگوییم یک آموزشگاه واقعی است. وارد این پلتفرم شوید و درباره این حوزه جستوجو کنید. احتمالاً کانالهایی را پیدا میکنید که ویدئوهای دنبالهدار آموزشی دارند و این عالی است!
۴/ با اجسام ساده شروع کنید
یادگیری طراحی سه بعدی محصول مثل یادگیری یک زبان جدید است. برای یادگیری زبان جدید چه میکنید؟ اول حروف را یاد میگیرید، بعد به سراغ کلمات میروید و بعد کمکم جملات ساده تا پیچیده را یاد میگیرید. در مدلسازی سه بعدی هم باید اول اشکال ساده و پایه را یاد بگیرید؛ مثل مکعب، کره، هرم و… . بعد کمکم آنها را با هم ترکیب کنید و اشکال پیچیدهتری مثل جواهرات، اتومبیل، پوشاک، ساختمان و… را خلق کنید.
۵/ با انواع مدل سازی سه بعدی درگیر شوید
وقتی در ابتدای راه هستید، میتوانید روی یک نوع خاص مدلسازی سه بعدی تمرکز کنید. اما اگر به جایی رسیدید که به دنبال پیشرفت بودید، باید با مدلهای دیگر هم آشنا شوید. پس پروژههای مختلف برای خودتان تعریف کنید. سعی کنید سطحها و اجسام متنوع را شبیهسازی کنید. در این صورت نمونهکارهای بیشتری دارید و پروژه گرفتن هم برایتان راحتتر میشود.
حرف آخر
به عنوان یک طراح تازهکار حتماً با خطاهای زیادی روبهرو خواهید شد که هر کدامشان یک تجربه با ارزش هستند. اما همین که بعضی از اشتباهات رایج را بدانید و قبل از این که مرتکبشان شوید، از آنها تجربه کسب کنید، میتوانید مسیر را برایتان هموارتر کند. اگر درباره طراحی محصول به صورت سه بعدی سؤالی دارید، میتوانید از قسمت نظرات با ما در تماس باشید.
درباره سپیده خسروآبادی
از بچگی به هنر و گرافیک علاقه داشتم. تو دانشگاه رشته تکنولوژی نرم افزار رو انتخاب کردم و کم کم به سمت گرافیک کامپیوتری کشیده شدم. حالا سالهاست که نرم افزارهای محبوب این حوزه رو تدریس میکنم و درباره گرافیک مینویسم. با کلیک روی دکمه زیر میتونید نوشته های من رو دنبال کنید.
نوشته های بیشتر از سپیده خسروآبادی
دیدگاهتان را بنویسید