مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن حرفه ای
آیا میدانستید که ساخت صحنه شلوغی در شیرشاه (۱۹۹۴) تقریباً دو سال طول کشیده! هر چند که این روزها مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن کمتر و راحتتر از گذشته است، اما خب کیفیت مورد انتظار مخاطبان هم به مراتب بیشتر از آن روزها است. پس بیایید ببینیم که در دنیای دیجیتالی مدرن، چه مراحلی را باید برای ساخت یک فیلم انیمیشن طی کنیم.
در این صفحه میخوانید:
مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن
به طور کلی این مراحل را باید به بخش زیر تقسیم کنیم:
- پیش از تولید
- تولید
- پس از تولید
در ادامه درباره هر یک از این مراحل به طور مفصل صحبت میکنیم.
۱- پیش از تولید
قبل از این که استارت کار را بزنیم و خود انیمیشن را بسازیم، باید پایه کار را محکم بنا کنیم. چطور؟ بیایید ببینیم.
ایدهپردازی
انیمیشن قدرتمندی مثل شیرشاه از اول به این اندازه پخته و سروتهدار نبوده است. آن هم فقط یک ایده ساده و خام بوده که تیم نویسندگان در کنار هم به مرور زمان پخته و پختهترش کردهاند. هر اندازه هم که تکنیکهای فوقالعادهای برای شبیهسازیهای انیمیشن بلد باشیم، تا زمانی که سناریوی درستی نداشته باشیم، بیننده از تماشای انیمیشن لذت نخواهد برد.
برای ساخت هر انیمیشنی، چه کوچک و چه بزرگ، تیم نویسندگان کنار هم مینشینند و جلسه توفان فکری برگزار میکنند. در این جلسه همه هر آنچه که از ایده خام و اولیه به ذهنشان میرسد (هرچند بیربط) بازگو میکنند و روی یک تخته یا کاغذ مینویسند. این جزئیات کمک میکنند که ایده بزرگتر و جزئیتر شود.
اسکریپتنویسی
منظور از اسکریپتنویسی این است که خط اصلی داستان یا همان فیلمنامه را بنویسیم. با این کار اسکلت انیمیشن را مشخص میکنیم. در این بخش کاراکترهای اصلی، نقش آنها و ارتباطشان مشخص میشوند. در واقع ما بعد از این مرحله داستان اصلی و سکانسهای مهم انیمیشن را میدانیم و فقط باید پیادهشان کنیم.
طراحی استوری بورد
منظور از Story Board طرحی است که فیلمنامه را به شکلی بصری نمایش میدهد. این طرح شباهت زیادی به کتابهای کمیک (مثل تنتن محبوب و معروف) دارد. پس در مرحله قبل فیلمنامه را نوشتیم و در این مرحله به تصویرش کشیدیم.
۲- تولید
و اما میرسیم به مرحله اصلی از مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن، یعنی تولید. البته مرحله قبل هم به اندازهای مهم است که بدون آن این مرحله هم مثل آب در هاون کوبیدن است. اما انیمیشنسازان در این مرحله چه میکنند؟
طرحبندی
اینجا فقط کلیات را طراحی میکنیم. کاراکترها را به تصویر میکشیم و سکانسهای اصلی را میسازیم. با این کار سلسلهمراتب کار را روشن میکنیم.
مدلسازی
در مدلسازی به سراغ نرمافزارهای سهبعدی میرویم و کاراکترها و عناصر را میسازیم و شکل میدهیم. در واقع در این مرحله شکل دیجیتالی اشیا، سطوح، شخصیتها و محیطها را زنده میکنیم.
بافتدهی
بافتدهی به زبان ساده یعنی ترکیب کردن عناصر سهبعدی با تصاویر دوبعدی برای شبیهسازی ویژگیهای فیزیکی آنها. این مرحله شامل تعریف چگونگی تأثیر نور بر جسم و تطبیق مدلها با دنیای واقعی میشود.
نورپردازی
خیلی از صحنهها، حس و حالها و پیامها را میتوان با نورپردازی اجرا کرد. یک هنرمند انیماتور نورهای مختلف را ترکیب میکند تا یک افکت خاص را بسازد یا یک عنصر را واقعیتر نشان دهد.
ریگبندی
ریگبندی به این معنی است که مفاصل و نقاط متحرک عناصر و شخصیتها مشخص شوند. برای مثال در مورد کاراکتر انسانی دقیقاً جاهایی را حرکتپذیر میکنیم که در واقعیت هم قابل حرکتاند. مثلاً آرنج و زانو را طوری ریگبندی میکنیم که حرکتشان درست مثل واقعیت شود. ریگبندی را میتوان استخوانسازی و مفصلسازی دیجیتالی دانست.
نکته: ریگبندی از مهمترین بخشهای انیمیشنسازی است که هرچه حرفهایتر اجرا شود، نتیجه انیمیشن طبیعیتر خواهد بود. در خانه فتوشاپ دورهای جامع را برای آموزش ریگ بندی ساختهایم.
حرکت دادن به انیمیشن
هسته مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن را میتوان اینجا دانست. جایی که سوژهها متحرک شده و سکانسها را میسازند. کاراکترها زنده میشوند و حرکاتشان در طول فیلمنامه ساخته میشوند.
رندرینگ
رندرینگ به معنی خروجی گرفتن است. در این مرحله از مدلهای مونتاژشده نهایی با نرمافزارهای خاص خروجی میگیریم تا تصاویر و کلیپهای دیجیتالی اصلی انیمیشن ساخته شوند.
صداگذاری
حالا کاراکترهای زنده فقط صدا کم دارند! پس به سراغ گویندههای حرفهای میرویم که میدانند چطور حس و حالهای مختلف را زنده کنند و را روی انیمیشن پیاده میکنیم.
۳- پس از تولید
ترکیب کردن
ترکیب کردن یا کامپوزینگ به معنی ترکیب عناصر مختلف مثل انیمیشن، گرافیک و بکگراندها و … است. جلوههای ویژه نیز در این مرحله روی انیمیشن پیاده میشوند.
صداسازی
در مراحل قبل دیالوگها را بازگو کردیم. اما صداهای محیطی چه میشوند؟ در این مرحله از متخصصین این حوزه کمک گرفته میشود تا صداهای محیطی را بازسازی و ترکیب کنند.
ویرایش نهایی
اینجا از یک نرمافزار ویرایش ویدئو برای ترکیب همه عناصر انیمیشن و خروجی گرفتن از نتیجه نهایی استفاده میکنیم.
در آخر
دنیای انیمیشنسازی شیرین و بیانتهاست. اگر با مرور مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن کنجکاویهایتان هنوز برطرف نشده، پیشنهاد ما این است که از دورههای دسته «سینمای دیجیتال و انیمیشنسازی» خانه فتوشاپ استفاده کنید.
برای مثال در دوره آموزش موشن گرافیک، نحوه ساخت انواع موشن گرافیکها حرفهای را میبینیم.
درباره ریحانه نصیری
توی دانشگاه آیتی خوندم و به فضای وب و گرافیک خیلی علاقه دارم. به نظرم دنیای وب و گرافیک بیانتهاست و من تلاش میکنم سهمی توی نشون دادن بخشی از اون به شما داشتهباشم.
نوشته های بیشتر از ریحانه نصیری
دیدگاهتان را بنویسید