کدام نرم افزار VFX را باید یاد بگیریم؟
یکی از سوالات رایج افراد در حوزه جلوه های ویژه این است که کدام نرم افزار VFX را باید یاد بگیریم؟ حتماً به گوشتان خورده است که یادگیری هنر از فراگیری نرم افزار مهمتر است. در صحت این گفتار شکی نیست، اما با توجه به میزان انرژی و زمانی که برای یادگیری صرف شده است، انتخاب یک نرم افزار مناسب به عنوان ابزار، اهمیت پیدا میکند. به علاوه، به کارگیری آن، به تنهایی، برای صنعت CGI امکان پذیر نیست چرا که میتواند برای منظورهای مختلفی استفاده شود.
این در حالی است، که در برخی از استودیوها مانند پیکسار، از نرم افزار انیمیشن داخلی تولید خودشان استفاده میشود. در صورتی که، بیشتر استودیوهای دیگر یا روی یک نرم افزار واحد کار میکنند یا از تعدادی از نرم افزارهای VFX در هم ادغام شده، استفاده مینمایند. این امر موجب میشود تا بتوانند روند کار خود را بهتر کرده و نتایج درخشانتری به دست آورند. به این نرم افزار ادغام شده VFX pipeline میگویند.
اگر به دنبال یک کار استودیویی هستید، چارهای ندارید غیر از آن که از هر نرم افزاری که در آن جا استفاده میشود، استفاده نمایید. به همین خاطر دانستن اصول و راه و روش یک برنامه، بهترین توصیه ما به شما است. زیرا، گردش کار اصلی، در پایه شبیه هم بوده و شما میتوانید با انعطافپذیری که از خود نشان میدهید در نهایت به مقصود خود دست یابید. برویم ببینیم که کدام نرم افزار VFX را باید یاد بگیریم.
در این صفحه میخوانید:
برای مدل سازی و شبیه سازی کدام نرم افزار VFX را باید یاد بگیریم؟
اتودسک مایا
مایا یکی از معروفترینهاست و به عنوان ابزار اصلی تدریس میشود. نسخههای آخر در مقایسه با نسخههای قدیمیتر، از پیشرفت به سزایی برخوردار بوده است. خیلیها فکر میکنند یادگیری این نرم افزار سخت است، در حالی که اصلا این طور نیست. تنها ماجرایی که هست این است که درک اصول اولیه کمی زمان میبرد. اما اگر وقت بگذارید و حسابی تمرین کنید، دستتان راه میافتد و سرعت کار بالا میرود و همه چیز برایتان راحتتر خواهد شد.
اتودسک ۳ds مکس
این نرم افزار از هر نظر آماده مدل سازی چندگانه است و میتواند به شما حس بهتر و قدرت تسلط بیشتری بدهد. در مقایسه با مایا بیشتر مورد درخواست واقع شده است و در تبلیغات و بازیها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد تا در تهیه فیلم. حالا میشود فهمید که چرا بیشتر استودیوها ترجیحشان به استفاده از این نرم افزار به جای مایا است. البته این را فراموش نکنید که هنوز، برای ساخت شخصیتهای انیمیشنی، مایا، گزینه بهتری میباشد.
هودینی
نرم افزار دیگر، هودینی است که اغلب زمانی به کار گرفته میشود که یکی از فاکتورها، بودجه در نظر گرفته شده است. اما با وجودی که مایا از هودینی بسیار گران تر میباشد، برای شبیه سازی پویا و صرفه جویی در زمان بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه، به دلیل امکان گردش کار به واسطه گره هودینی، میتوانید به راحتی، هرچند بار که میخواهید کار خود را اصلاح نمایید. در مقایسه با مایا، امکانات بسیار بیشتری را در ایجاد تغییرات، تکمیل انیمیشنها و جلوههای ویژه بصری برایتان فراهم میکند. به طور مثال در ساخت فیلمهایی مثل حاشیه اقیانوس آرام و هری پاتر از هودینی استفاده شده است.
بلندر
این نرم افزار، یک نرم افزار رایگان (منبع باز) و قابل دسترسی برای همگان است. اگر مبتدی هستید و میخواهید به تازگی شروع به کار کنید، بلندر انتخاب مناسبی است. تا همین اواخر، دسترسی به فوتورئالیسم با استفاده از نرم افزار بلندر، به شکل کامل امکان پذیر نبود. این واقعیت باعث شد، در بین فیلمسازان از محبوبیت خاصی برخوردار نشود. با این وجود، دارای یک ترکیب داخلی کامل و ویژگیهای دوربین آماده تولید و ردیابی اشتیا است.
برای موشن ترکینگ تری دی کدام نرم افزار VFX را باید یاد بگیریم؟
اکولایز تری دی و سینت آیز
اکولایزر تری دی توسط استودیوهای VFX مورد استفاده قرار میگیرد. اما این استودیوها فقط افراد متخصص را استخدام میکنند؛ پس اگر قصد داریم یک کارشناس و متخصص عمومی باشید به سراغ سینت آیز بروید.
ترکیب کردن
نیوک و نیوک ایکس
شما میتوانید از نوک و نوک ایکس، که استانداردهای صنعتی برای کامپوزیت هستند استفاده نمایید و دیگر به سراغ تست نرم افزارهای دیگر نروید.
تفسیر
اتودسک آرنولد
آرنولد میتواند رندرهای فوتورئالیستی مورد استفاده قرار بگیرد و برای این کار عالی است. این نرم افزار با مایا و تری دی مکس هم سازگار است.
توجه داشته باشید که برای ارائه یک راه حل واحد، اکثر استودیوها از نرم افزار مایا استفاده میکنند که میتواند با هر برنامه ای، ظرف چند روز، سازگار شود. شما چه نرم افزاری را پیشنهاد می دهید؟
دیدگاهتان را بنویسید