چگونه از موشن در پریمیر استفاده کنیم؟
حتماً این را میدانید که هر کلیپی که در ادوبی پریمیر به تایم لاین خود اضافه میکنید، دارای افکت موشن است که به طور پیش فرض روی آن اعمال شده است. در این مقاله از مجله خانه فتوشاپ میآموزیم که چگونه از موشن در پریمیر استفاده کنیم و با استفاده از پنل Effect Control ویژگیهای افکت را کنترل کنیم.
در این صفحه میخوانید:
موشن در پریمیر پیست؟
وظیفه موشن در پریمیر فیکس کردن افکتها است . این بدین معنی است که این اتفاقها به طور خودکار برروی هر کلیپ اعمال میشوند. و برخلاف افکتهای دیگر، نیازی نیست که آنها را به صورت دستی اعمال کنید. با این حال، وقتی که روی ویدیوی خود کار میکنید، ممکن است بخواهید این افکتها را تنظیم کنید و یا تغییرشان دهید. این کار را میتوانید با استفاده از پنل Effect Control انجام دهید.
با کلیک بر روی کلیپی که میخواهید با آن کار کنید، در قسمت Timeline می توانید Motion Control را ببینید. سپس، به سربرگ Effect Control (واقع در Source Monitor) بروید. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به مسیر Window> Effect Controls بروید.
در زیر تصویر همه مراحل نشان داده شده است.
روی مثلث سمت چپ Motion کلیک کنید تا باز شود.
scale دستی یک کلیپ
وقتی به یکی از کلیپ های خودتان در Program Monitor نگاه میکنید، در حال مشاهده ۱۰۰٪ اندازه اورجینال آن هستید. وقتی که به قسمت position، Scale یا چرخش آن کلیپ میروید، این مقادیر توسط انکر پوینت کلیپ محاسبه میشوند، که (به طور پیش فرض) در مرکز کلیپ قرار دارد. Anchorpoint را میتوان در پنل Effect Control از موشن در پریمیر تنظیم کرد. position، scale و چرخش یک کلیپ را میتوان در Monitor Program یا در پنل Effect Control تغییر داد.
یک کلیپ را در Timeline انتخاب کنید. سپس به پنل Effects Control بروید. روی مثلث سمت چپ scale کلیک کنید. اگر میخواهید ارتفاع و عرض را به طور جداگانه تنظیم کنید، کادر لغو Uniform Scale را انتخاب کنید. برای افزایش اندازه کلیپ، اسلایدر را به سمت راست بکشید و برای کاهش دادن اندازه، آن را به سمت چپ بکشید.
scale برای تغییر اندازه فریم
scale کردن یک کلیپ به اندازه فریم برای موشن در پریمیر، را انتخاب کنید، سپس برروی یک کلیپ در تایم لاین کلیک راست کنید و در نهایت Scale to Frame Size را انتخاب کنید.
برای scale خودکار کلیپها و موشن در پریمیر از این طریق، به مسیر Edit>Preference>General بروید. بعد Default Scale را برای Frame Size انتخاب کنید، سپس روی OK کلیک کنید.
Rotate کردن یک کلیپ
کلیپی را که می خواهید rotate کنید در Timeline انتخاب کنید. سپس به پنل Effects Control رفته و روی مثلث کنار Rotation کلیک کنید.
حالا میتوانید برای این مرحله از یادگیری اینکه چگونه از موشن در پریمیر استفاده کنیم، یکی از این دو روش را انجام دهید:
۱. میتوانید روی Rotation coordinate کلیک کنید و مقداری را تایپ کنید.
۲. یا میتوانید خطی را درون دایره بکشید تا به مقدار دلخواه برسید.
تنظیمات انکر پوینت
Anchorpoint یک کلیپ را میتوان به منظور ایجاد جلوههای چرخشی سفارشی برای موشن در پریمیر ادجاست کرد. برای تنظیم Anchorpoint، به پنل Effects Control بروید.
برای مثال، ممکن است که شما بخواهید انکر پوینت را به سمت چپ و پایین کلیپ ببرید تا بتوانید آن کلیپ را به دور نقطه “pivot” بچرخانید. برای تنظیم این کار، باید مقادیر X و Y آن را تنظیم کنید.
position را تنظیم کنید
اگرقصد دارید کلیپی را در فیلمی از نو تنظیم کنید، میتوانید این کار را با استفاده از Position Controls در پنل Effect Controls برای ایجاد موشن در پریمیر انجام دهید. سپس، ماوس را روی تنظیم افقی یا عمودی قرار دهید تا زمانیکه ببینید به یک two-headed drag pointer تبدیل میشود. پس از آن میتوانید coordinates را به مقادیری که میخواهید دراگ کنید.
معرفی Keyframes
در ادبی پریمیر پرو، Keyframes به شما امکان میدهند افکتها را از طریق موشن در پریمیر متحرک کنید. برای مثال، میتوانید تایتل را از ده فریم حرکت دهید. حتی میتوانید میزان صدا را روی فریمها تنظیم کنید. اما با این حال، قبل از اینکه فکر کنید که Keyframes چیز پیچیدهای است، بگذارید به شما اطمینان دهیم که چنین چیزی نیست. Keyframes نقاطی هستند که شما برای ایجاد افکت موشن مقادیر آنها را تعیین میکنید.
بیایید از مثال انتقال تایتل با استفاده از keyframes از ده فریم استفاده کنیم. شما روی اولین کلیپ و سپس روی آخرین کلیپی که تایتل در آن نشان داده میشود، یک Keyframes تنظیم میکنید. سپس پریمیر مقادیری را درون یابی میکند تا تایتل در همه فریمها، از اولین تا آخرین جایی که مقادیر را وارد میکنید، به آرامی حرکت کند.
استفاده از Keyframes
بیایید از keyframes برای محو کردن یک کلیپ از رنگ سیاه روی Timeline استفاده کنیم. اما قبل از شروع، ابتدا باید افکتها را در Timeline پیکربندی کنیم. برای این کار، بر روی آیکون تنظیمات (the wrench) کلیک کنید و گزینه Show Video Keyframes را انتخاب کنید.
ترکی را که روی آن کار میکنید، بزرگتر کنید تا بتوانید گراف keyframe را مشاهده کنید.
حالا، بیایید fade-in را از black effect اضافه کنیم. پلیهد خود را در یک چهارم راه کلیپ قرار دهید. سپس، پوینتر را روی گراف keyframe در ابتدای کلیپ قرار دهید. وقتی که پوینتر به two-headed vertical drag pointer متصل شد، Control key را فشار دهید تا به یک کراس کوچک تبدیل شود. حالا، روی گراف keyframe کلیک کنید تا یک keyframe در آنجا قرار بگیرد. می توانید فریم اصلی مارک شده را با یک الماس زرد رنگ در عکس زیر مشاهده کنید.
با استفاده از key Control، در ابتدای کلیپ یک keyframe دیگر برای افکت موشن در پریمیر ایجاد کنید.
Keyframe را در ابتدای کلیپ به پایین دراگ کنید تا به مقدار Opacity 0 برسید. این مورد در کادر زرد رنگ نشان داده شده است.
برای دستیابی به fade-in باید این مراحل را برای هر ترک تکرار کنید.
اضافه کردن موشن با Keyframes
برای افزودن افکت موشن در پریمیر با استفاده از keyframes، کلیپی را که میخواهید در Timeline ادیت کنید، انتخاب کنید. سپس، به پنل Effect Controls بروید. در اینجا باید بتوانید Timeline Effect Controls را ببینید. اگر باز نبود، روی Show / Hide Timeline View در گوشه سمت راست بالای پنل کلیک کنید. این کار شبیه به این تصویر است:
ما قصد داریم دو افکت را برای ایجاد افکت موشن تنظیم کنیم. این دو افکت position و scale هستند. برای شروع، همانطور که در زیر حلقه مشخص شده است، روی toggle buttons در سمت چپ هر افکت کلیک کنید.
با این کار keyframes برای هر افکت ایجاد میشود. حالا یا rotation یا scale را تنظیم کنید. درتصویر بالا، ما scale را تنظیم کردیم. در مرحله بعد، playhead را به مکانی که میخواهید keyframe بعدی را داشته باشید، منتقل کنید. و سپس دوباره میتوانید مقیاس Scale و Position را پیکربندی کنید. هر زمان که این مقادیر را تنظیم کنید، keyframes جدید ایجاد میشوند. از آنجا که ما از کلیپی در فریم خود استفاده کردیم که منظرهای را نشان می دهد، افکت موشن در پریمیر را که حالا اعمال کردهایم طوری به نظر میرسد که انگار در هواپیما هستیم.
درباره Keyframe Interpolation بدانید
Interpolation فرایندی است که دادههای ناشناخته را بین دو مقدار پر میکند. همانطور که در بخش آخر صحبت کردیم، این اتفاق در زمان ایجاد موشن در پریمیر میافتد. از Interpolation در ادوبی پریمیر برای animate movement، audio levels ، image adjustments ، color changes ، transparency و غیره استفاده میشود. نوع interpolation استفاده شده در پریمیر به تأثیری که میخواهید بدست آورید بستگی دارد:
- از Temporal Interpolation برای افکت موشن استفاده میشود. این روش interpolation انتخاب شده را برای تغییرات موشن اعمال میکند. Interpolation پیش فرض برای temporal خطی است.
- Spatial Interpolation روش interpolation انتخابی را برای تغییرات shape در موشن، مانند گوشههای گرد یا زاویه دار، اعمال میکند. روش interpolation پیش فرض خطی است، اما گاهی اوقات می تواند Bezier نیز باشد.
- Linear Interpolation تغییری یکنواخت را از یک keyframe به دیگری ایجاد میکند.
- Interpolation Bezier امکان تغییر سرعت یا کاهش سرعت را براساس شکل منحنی Bezier فراهم می کند.
می توانید با کلیک راست بر روی هر کیفریم، روش interpolation را انتخاب کنید. با این حال، همه انواع keyframe همه تکنیکها را ارائه نمیدهند. به عنوان مثال، scale فقط interpolation زمانی را ارائه می دهد.
برای شخصی سازی تکنیک Interpolation، روی مثلث کنار effect name کلیک راست کنید. همانطور که در تصویر سمت راست میبینید، میتوانید control handles را بر روی مقادیر مورد نظر خود تنظیم کنید.
نتیجه گیری
با استفاده از keyframes و استفاده از تکنیکهای مختلف interpolation برای ایجاد انواع مختلف موشن در پریمیر در فیلمهای خود، تمرین کنید. از تغییر مقادیر و آزمایش آنها نترسید. به یاد داشته باشید، همیشه در هر مرحله، در صورت نیاز به لغو هرگونه تغییر ایجاد شده، میتوانید به مسیر Edit>Undo بروید. همچنین اگر به مباحث مربوط به برنامه پریمیر علاقه دارید و ترجیح میدهید قابلیتهای بیشتری از آن را به طور کامل بیاموزید میتوانید در دوره آموزش جامع پریمیر از مجموعه دوره های خانه فتوشاپ شرکت کنید و حرفهای شوید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید