افکتهای Obsolete در افترافکت
در چرخه کاری افترافکت، وقتی میخواهیم پروژههای جدیدی که ایجاد کردهایم با نسخههای قبلی افترافکت سازگار باشند، میتوانیم از افکتهای Obsolete در افترافکت استفاده کنیم. بدین ترتیب که باید برای بروزرسانی پروژهها یا ایجاد پروژههای جدید، از این افکتها در افترافکت استفاده کنید. در این راهنما با ما همراه باشید تا شما را به صورت جامع با آپشنهای این افکت آشنا کنیم.
در این صفحه میخوانید:
افکت Basic 3D
اگر در ورژنهای قدیمیتر افترافکت روی پروژهای کار میکنید و Obsolete را روی یک یا چند لایه ایجاد کردهاید، میتوانید کماکان با همین افکت روی پروژه خود کار کنید. در غیر این صورت (اگر از افکتهای دیگری روی پروژه قبلی خود استفاده کردهاید) بهتر است با استفاده از لایههای سه بعدی، افکتهای Obsolete در افترافکت را به اشکال سه بعدی تبدیل کنید.
وقتی یک افکت سه بعدی را روی پروژه خود اعمال می کنید، در واقع آن افکت در فضای سه بعدی روی آن تاثیر میگذارد. تنظیمات مربوط به کیفیت (Quality) یک لایه، هم روی افکتهای Basic 3D موثر هستند. برای مثال تنظیمات کیفیت Draft، مکان هر پیکسل را بر اساس نزدیکترین مقدار صحیح موجود محاسبه میکند.
Swivel
این گزینه چرخشهای افقی را در افترافکت کنترل میکند. مثلاً میتوانید زاویه را ۹۰ درجه بچرخانید تا قسمت پشتی تصویر که جلوی آیینه قرار میگیرد را در یک فضای سه بعدی ببینید.
Tilt
آپشن Tilt،چرخش عمودی (حول محور افقی) را کنترل میکند.
Distance to Image
این گزینه فاصله تصویر تا بیننده را نشان میدهد.
Specular Highlight
این گزینه تابش نوری را که از سطح لایه منعکس میشود به تصویر اضافه میکند. دقت داشته باشید برای اینکه منبع نوری شما، هایلایت خوبی را به تصویر اضافه کند باید همیشه درقسمتهای بالا، پشت و سمت چپ بیننده قرار بگیرد. از آنجایی که نور از سمت بالا تابیده میشود، برای دیدن انعکاس آن، باید تصویر به سمت عقب برود. اگر کیفیت تصویری که افکتهای Obsolete در افترافکت را روی آن پیاده میکنید در حالت Best، یعنی بهترین کیفیت قرار داشته باشد، هایلایتهای خاص قابل مشاهده خواهند بود.
اگر هایلایتهای خاص قابل مشاهده نباشند وقتی که Draw Preview Wireframe را انتخاب میکنید، آن نقطه با علامت قرمز مثبت (+) نشان داده میشود (در صورتیکه مرکز هایلایت لایه را قطع نکرده باشد). اما اگر قابل مشاهده باشد با یک علامت مثبت سبز رنگ به نمایش درمیآید.
Preview
این گزینه طرح کلی Wireframe را از تصویر ۳D ترسیم کرده و بدین ترتیب طرح وایرفریم به سرعت رندر میشود. برای مشاهده نتایج نهایی، پس از پایان کار، Draw Preview Wireframe را از حالت انتخاب دربیاورید. وایرفریم Preview فقط با کیفیت Draft ترسیم میشود. بنابراین وقتی آن را به Best quality تغییر میدهید، محتوای تصویر کشیده میشود. و فیلم یا تصویر شما با بهترین کیفیت رندر نمیشود.
افکت Basic Text
اگر نمیخواهید در ورژنهای قدیمی افترافکت با افکت Basic Text کار کنید، میتوانید از text layer برای کنترل بیشتر روی قالببندی و انیمیشن متنها استفاده کنید. برخلاف فتوشاپ و ایلاستریتور که متن ایجاد شده در text layer را به لایههای مجزایی تبدیل میکنند، افکت Basic Text (از مجموعه افکتهای Obsolete در افترافکت) متن را روی لایهای که از قبل وجود دارد قرار میدهد.
نکته: توجه داشته باشید که عرض و ارتفاع این متن به ابعاد لایه محدود نمیشود. در واقع ابعاد لایه صرفاً ناحیه قابل مشاهده را در متن مشخص میکند.
Position
این آپشن موقعیت متن روی لایه را نشان میدهد.
نکته: تنظیم Alignment در کادر Basic Text روی نقطه Position تأثیر میگذارد. این نقطه همیشه مرکز عمودی متن را نسبت به لایهای که در آن قرار دارد تنظیم میکند. ولی اگر متن به سمت چپ مایل باشد، نقطه position لبه تصویر را در سمت چپ قرار میدهد. اگر متن به سمت وسط تراز باشد، نقطه position آن را در مرکز قرار میدهد. به همین ترتیب اگر متن به سمت راست متمایل باشد، نقطه position آن را در لبه سمت راست قرار میدهد.
افکت Color Key
وظیفه Color Key که از افکتهای Obsolete در افترافکت است، این است که تمام پیکسلهای تصویری را که شبیه به color key هستند، حذف کند و کانال آلفای یک لایه را تغییر دهد. برای استفاده از این افکت میتوانید مراحل زیر را طی کنید:
۱. لایهای را که میخواهید آن را تا حدی شفاف کنید انتخاب کنید. سپس Effect > Obsolete > Color Key را انتخاب کنید.
۲. در پنل Effect Controls، یک color key را به یکی از دو روش زیر مشخص کنید:
- روی color key کلیک کنید تا کادر Color باز شود و رنگی برای آن مشخص شود.
- روی Eyedropper و سپس روی یک رنگ در صفحه کلیک کنید.
۳. اسلایدر Color Tolerance را درگ کنید تا محدوده رنگی را برای key out مشخص کنید. اگر مقادیر پایین را انتخاب کنید، طیف کوچکتری از رنگها مشخص میشوند. اما مقادیر بالاتر طیف بزرگتری را مشخص میکنند.
۴. اسلایدر Edge Thin را درگ کنید تا عرض حاشیه ناحیهای که روی آن کلید را تنظیم میکنید مشخص شود. هرچه به سمت مقادیر مثبت بروید ماسک بزرگتر و ناحیه مورد نظرتان شفافتر میشود. از طرفی هرچه به سمت مقادیر منفی بروید، ماسک کوچکتر شده و ناحیه شفاف در تصویر کم میشود.
۵. در آخر اسلایدر Edge Feather را درگ کنید تا نرمی لبه سوژه مشخص شود. هرچه مقدار این اسلایدر را بیشتر کنید لبه نرمتری خواهید داشت، ولی مدت زمان رندر آن طولانیتر میشود.
افکت Fast Blur
در این افکت از افکتهای Obsolete در افترافکت، وقتی کیفیت لایه را روی حالت Best تنظیم کنید، Fast Blur تقریباً شبیه به Gaussian Blur میشود.
افکت Gaussian Blur
این افکت تصویر را محو و نرم کرده و نویز را از بین میبرد. به خاطر داشته باشید که تنظیم کیفیت لایه روی Gaussian Blur تأثیری ندارد؛ اما ممکن است که نتایج رندر آن کمی متفاوت باشد.
افکت Lightning
اگر پروژه مد نظر در نسخههای قدیمیتر After Effects ساخته شده و افکت Lightning روی یک یا چند لایه اعمال شده است، میتوانید از همین افکت بدون نیاز به تغییر آن، استفاده کنید. در غیر این صورت، از افکتهای پیشرفته Lightning استفاده کنید.
Start Point/End Point
منظور جاییاست که در ویدیو افکت lightning شروع شده و پایان مییابد.
Segments
این گزینه مربوط به تعداد بخشهایی است که رعد و برق اصلی را تشکیل میدهند. مقادیر بالاتر آن جزئیات بیشتری را تولید میکنند؛ اما نرمی حرکت را کاهش میدهند.
Amplitude
اندازه موجها در رعد وبرق که در واقع درصدی از عرض لایه هستند.
Detail Level/ Detail Amplitude
این گزینه نشان میدهد که چقدر جزئیات به رعد وبرق و هر شاخه اضافه شده است. برای سطح جزئیات، مقادیر معمولی در محدوده ۲ تا ۳ هستند. برای مثال یک مقدار استاندارد برای Detail Amplitude،مقدار ۰.۳ است. مقادیر بالاتر بیشتر ب تصاویر ثابت بهترین مناسباند، اما حرکات را کمی مبهم میکنند.
Branching
مقدار شاخههایی که در انتهای branching ظاهر میشود. مقدار ۰ هیچ شاخهای را ایجاد نمیکند. اما مقدار ۱.۰ در هر بخش انشعاب ایجاد میکند.
Rebranching
میزان branching از شاخهها را مشخص میکند. مقادیر بالاتر انشعاباتی مثل درخت را برای رعد و برق تولید میکند.
Branch Angel
زاویه بین شاخه و رعد وبرق اصلی است.
Branch Segment. Length
طول هر بخش شاخه به عنوان کسری از طول متوسط قطعات در رعد وبرق نشان داده میشود.
Branch Segments
حداکثر تعداد بخش برای هر شعبه است. برای تولید شاخههای بلند، مقادیر بالاتری را برای Branch مشخص کنید.
Branch Width
عرض متوسط هر شاخه کسری از عرض رعد وبرق است.
Speed
این گزینه، سرعت موج رعد وبرق را تعیین میکند.
Stability
در این گزینه میتوانید تعیین کنید که افکت رعد وبرق چقدر به خطی که به عنوان نقطه شروع و پایان آن تعریف شده نزدیک است. مقادیر پایین تر، Lightning را نزدیک خط نگه می دارد. مقادیر بالاتر جهش قابل توجهی ایجاد می کند. ال جایی که مقداری که خیلی زیاد است باعث میشود این افکت به اطراف بپرد.
Fixed Endpoint
این گزینه تعیین میکند که آیا نقطه انتهایی صاعقه در جای خود ثابت میماند یا خیر. اگر این کنترل انتخاب نشود، انتهای branch در اطراف نقطه انتهایی موج میزند.
Width/ Width Variation
عرض صاعقه اصلی و اینکه چقدر عرض بخشهای مختلف میتواند متفاوت باشد. تغییرات عرض به صورت تصادفی است. مقدار ۰ تغییری در عرض ایجاد نمیکند. اما مقدار ۱ حداکثر تغییرات عرض را روی افکت ایجاد میکند.
Core Width
عرض درخشش داخلی توسط مقدار Inside Color مشخص شده است (عرض هسته نسبت به عرض کل صاعقه است).
Outside Color/ Inside Color
رنگهایی که برای درخشش های بیرونی و درونی رعد و برق استفاده میشود. از آنجایی که افکت رعد و برق این رنگها را به رنگهای موجود در ترکیب اضافه میکند، رنگهای اصلی اغلب بهترین نتایج را ایجاد میکنند. بسته به میزان روشنایی رنگها، رنگها اغلب بسیار روشنتر میشوند (حتی گاهی اوقات سفید میشوند).
Pull Force/ Pull Direction
قدرت و جهت نیرویی که صاعقه را میکشد. برای ایجاد ظاهر Jacob’s Ladder از مقدار Pull Force با همراه مقدار Stability استفاده کنید.
Random Seed
یک مقدار ورودی برای مولد نویز تصادفی که اساس افکت Lightning است. اگر حرکت تصادفی رعد و برق با تصویر یا لایه دیگری تداخل دارد، مقدار جدیدی را برای Random Seed وارد کنید تا زمانی که یک مقدار مناسب پیدا کنید.
Blending Mode
حالت ترکیبی که برای ترکیب رعد و برق در بالای لایه اصلی استفاده میشود. این حالتهای ترکیبی مشابه حالتهای موجود در پنل Timeline عمل میکنند.
Rerun At Each Frame
این گزینه رعد و برق را در هر فریم بازسازی میکند. برای اینکه رعد و برق هر بار که آن را اجرا میکنید در همان قاب یکسان رفتار کند، این گزینه را انتخاب نکنید. البته انتخاب این گزینه زمان رندر را افزایش میدهد.
افکت Luma key
افکت Luma Key کل لایه مورد نظر را با درخشندگی یا روشنایی مشخص میکند. اما تنظیم کیفیت لایه روی آن تأثیری ندارد. اگر میخواهید شیئی مات ایجاد کنید که دارای مقدار روشنایی بسیار متفاوتی با پس زمینه باشد، میتوانید از این افکت استفاده کنید. برای مثال، اگر میخواهید افکت مات را روی نتهای موسیقی در بکگراند سفید ایجاد کنید، میتوانید مقادیر روشنتر را مشخص کنید. بدین ترتیب نتهای تاریک موسیقی به مات تبدیل میشوند.
مشخص کردن مقدار روشنایی با افکت luma Key
۱. لایه ای را که میخواهید تا حدی شفاف کنید انتخاب کنید و سپس Effect > Obsolete > Luma Key را انتخاب کنید.
۲. نوع کلید را انتخاب کنید تا محدوده مورد نظر مشخص شود.
۳. اسلایدر Threshold را در پنل Effect Controls بکشید تا مقدار روشنایی را که میخواهید افکت مات بر اساس آن باشد، تنظیم کنید.
۴. اسلایدر Tolerance را بکشید تا محدوده مقادیری که باید حذف شوند را مشخص کنید. مقادیر پایین تر، محدوده کوچکتری نسبت به مقادیر نزدیک به آستانه را مشخص میکند. مقادیر بالاتر طیف وسیع تری از مقادیر را مشخص میکند.
۵. اسلایدر Edge Thin را بکشید تا عرض حاشیه ناحیه کلید شده تنظیم شود. مقادیر مثبت باعث رشد ماسک و افزایش ناحیه شفاف میشود. مقادیر منفی هم ماسک را کوچک میکنند.
۶. اسلایدر Edge Feather را بکشید تا نرمی لبه را مشخص کنید. مقادیر بالاتر لبه نرمتری ایجاد میکند، اما مدت زمان رندر بیشتر طول میکشد.
افکت Path Text
افکت Path Text به شما این امکان را میدهد که متن خود را در طول یک مسیر متحرک کنید. علاوه بر این شما میتوانید مسیرتان را به شکل یک خط مستقیم، یک دایره با هر قطری یا یک منحنی Bezier تعریف کنید. همچنین میتوانید مسیر دیگری را که در برنامههایی مانند Adobe Photoshop یا Adobe Illustrator ایجاد شده است وارد کنید. مزیت افکت Path Text این است که میتواند با پیکسلهای غیرمربع کار کند و شکل کاراکتر و شکل مسیر را متناسب با آن تنظیم کند.
توجه :
اگر از Adobe Type Manager (ATM) استفاده میکنید و به نظر میرسد که متن بهدرستی رندر نشده است، اندازه حافظه پنهان کاراکتر را در ستون کنترل ATM افزایش دهید.
هنگام تغییر شکل یک مسیر Bezier در طول زمان، مطمئن شوید که فریمهای کلیدی اولیه را برای هر چهار نقطه کنترل path ایجاد کنید. زیرا جابجایی یک control point بدون فریم کلیدی اولیه، باعث میشود که در طول زمان جابه جا نشود.
توجه:
Handleها در پنل Composition تنها در صورتی ظاهر میشود که افکت در پنل Effect Control انتخاب شده باشد یا متن را در طول یک ماسک یا مسیر متحرک نکنید.
اگر میخواهید مسیر Bezier را در طول یک ترکیب حرکت دهید و همزمان شکل آن تغییر نکند، به جای مسیر، لایه را متحرک کنید. اگر میخواهید یک طرف مسیر Bezier را کش دهید، کوچک کنید یا تکان دهید و نیمه دیگر را در همان موقعیت نگه دارید، tangent-vertex را باهم حرکت دهید. برای انجام این کار، با کشیدن دایره بیرونی، راس مناسب فریمهای کلیدی را برای هر دو ایجاد کنید.
شما می توانید موشن بلور را روی حرکتی که با افکت Path Text ایجاد میکنید اعمال کنید. زیرا بلور در هر کاراکتری قابل ایجاد است. مانند حرکت بلور برای لایهها، افکت بلور برای کاراکترها زمانی که حرکت سریع دارند بیشتر دیده میشود. برای مثال، بلور زمانی اتفاق میافتد که مقدار jitter را منفی انتخاب کنید، اما ممکن است که این حرکت پرش ایجاد کند.
کنترلهای Path Option
Shape Type
این گزینه شکل مسیر را مشخص می کند. دقت داشته باشید که نام افکت Path Text باید در پنل Effect Controls انتخاب شود تا اینکه مسیر در پنل Composition قابل مشاهده باشد.
Bezier
متن را در امتداد یک منحنی Bezier شکل میدهد و با چهار نقطه برای کنترل تعریف شده است. کاراکترهایی که در مسیر قرار نمیگیرند، در انتهای آن در یک خط مستقیم قرار میگیرند.
Circle
این گزینه متن مورد نظر را در اطراف محیطی دایرهای، شکل میدهد که با دو نقطه کنترل تعریف میشود. اگر اندازه متن بیشتر از محیط دایرهای باشد، متن روی خودش همپوشانی میشود. اما اگر مسیر به صورت دلخواه انتخاب شود، این ویژگی در اطراف مسیر تشکیل میشود.
Loop
این ویژگی متن را در اطراف محیط دایره شکل میدهد. اگر اندازه متن بیشتر از محیط دایرهای باشد، از نقطه مماس ۱ در یک خط مستقیم خارج میشود.
Line
این گزینه هم متن را در یک خط مستقیم شکل میدهد. مانند مسیر Bezier، فاصله بین دو نقطه کنترل روی فاصله بین متن تأثیری ندارد، مگر اینکه تراز روی Force تنظیم شود.
Control Point
نقاط مسیر را میتوانید با این گزینه مشخص کنید.
Tangent1/Circle Point
این گزینه هم نقاط زیر را مشخص میکند:
نقطه مماس شروع برای منحنی Bezier
Vertex1/Circle point
این گزینهها راس شروع را برای منحنی Bezier، مرکز یک دایره یا حلقه، و نقطه شروع یا پایان را برای متن در یک خط مشخص میکند.
Tangent 2
برای مشخص کردن مماس انتهایی منحنی Bezier از این گزینه استفاده میشود. خط بین مماس ۲ و راس ۲، شیب منحنی را در نقطه پایانی آن مشخص می کند. دقت داشته باشید که برای دایره یا حلقه ، Tangent 2 تنظیم نمیشود.
Vertex 2
برای مشخص کردن راس انتهایی منحنی Bezier و زاویه یک خط گزینه انتخاب میشود.
Custom Path
این گزینه یک مسیر دلخواه را برای ادیت مشخص میکند. شما میتوانید از ماسکهای ایجاد شده در پنل Layer یا Adobe Illustrator استفاده کنید.
Reserve Path
با استفاده از این گزینه میتوانید مسیر را برعکس کنید.
Fill and Stroke
گزینههای fill و stroke را میتوانید برای مشخص کردن متن مسیر استفادت کنید.
آپشن ها
Fill Only
انتخاب این گزینه باعث پر رنگ شدن متن میشود. (گزینه stroke غیرفعال میشود).
Stroke Only
با فعال کردن ااین گزینه، فقط رنگ و عرض استروک تنظیم میشود. (گزینه fill غیر فعال میشود).
Fill Over Stroke
به شما امکان میدهد متنی را با استفاده از Fill روی stroke ایجاد کنید.
Fill Color
با استفاده از این آپشن یک fill color به متن مسیر اضافه کنید.
Stroke Width
عرض stroke را در path text تغییر دهید.
کنترلهای character
Size
اندازه کاراکترها با استفاده از این گزینه نشان داده میشود.
Tracking
منظور میانگین فاصله بین کاراکترها ایت.
Kerning
این گزینه فاصله افقی بین دو کاراکتر را کنترل می کند. اگر متن را تغییر دهید، هسته مشخص شده برای همه کاراکتر بدون تغییر حفظ میشود. دقت داشته باشید که نمیتوانید از دستور Undo برای لغو تغییرات استفاده کنید. بدین ترایب برای تغییر فاصله افقی بین کاراکترها در آینده، از Kerning Jitter Max یا فریمهای کلیدی برای Tracking استفاده میکنند.
Kerning Pair
جفت کاراکترها را به kern مشخص می کند. برای این کار روی فلش کلیک کنید تا بتوانید بین جفتها حرکت کنید.
Kerning Value
مقدار مشخص شده برای کرنینگ است.
Orientation
این گزینه مقدار جهت یا چرخش هر کاراکتر را مشخص میکند.
Character Rotation
هر کاراکتری با درجه مشخصی از زاویه فعلی خود میچرخد. مرکز این چرخش در نقطهای است که کاراکتر مسیر را قطع میکند. قابل ذکر است که Perpendicular To Path زاویه اولیه کاراکترها را تغییر میدهد.
Perpendicular To Path
این گزینه هر کاراکتر را طوری می چرخاند که در نهایت عمود بر مسیر قرار بگیرد. در صورتی که این گزینه را انتخاب نکنید متن شما همیشه به شکل قائم خواهد بود.
Vertical Writing
این گزینه کاراکترها را میچرخاند تا در طول مسیر به شکل عمودی قرار بگیرند.
Rotate Roman Characters
این گزینه کاراکترهای رومن را به صورت عمودی در طول مسیر می چرخاند. اگر Rotate Roman Characters انتخاب نشده باشد، فقط کاراکترهای غیر رومی چرخانده میشوند.
Horizontal Shear
این گزینه باعث میشود که حروف مایل به چپ یا راست، شبیه به حروف کج (italic) باشند. شیب این حروف بر اساس نقطهای است که کاراکترها مسیر را قطع می کنند. برای کج کردن کاراکترها از قسمت مرکز، Baseline Shift را تنظیم کنید تا مسیر از مرکز کاراکترها عبور کند.
Horizontal Scale, Vertical Scale
با استفاده از این ویژگی میتوانید اندازه کاراکترها را با درصد مشخصی در جهت عمودی و افقی تغییر دهید. مقیاس متن از طریق اندازه رستر اولیه برای size مشخص میشود. دقت داشته باشید که تنظیم درصد percentage اگر بیشتر از ۱۰۰ باشد ممکن است که باعث تار شدن لبهها شود. بنابراین برای داشتن نتیجهای بهتر، اندازه Size را روی نقطهاای تنظیم کنید که برای داشتن بزرگترین اندازه متن ، نیازی به مقیاسهای بیشتر از ۱۰۰٪ نباشد. برای مثال، برای افزایش اندازه متن از ۴۴ به ۸۸، باید Size را روی ۸۸ تنظیم کنید و مقدار شروع را برای مقیاسهای عمودی و افقی روی ۵۰٪ تنظیم کنید.
کنترل های Paragraph
Alignment
تراز افقی متن را در مسیر مشخص شده مشخص میکند.
Left
این گزینه اولین کاراکتر را در موقعیت مشخص شده توسط حاشیه چپ قرار میدهد. سپس همه کاراکترها نسبت به آن ترسیم میشوند.
Right
آخرین کاراکتر را در موقعیت مشخص شده توسط Right Margin قرار میدهد. سپس کاراکترهای دیگر نسبت به آن ترسیم میشوند.
Center
این گزینه متن را بین حاشیه چپ و راست، درست در مرکز قرار میدهد.
Force
اولین کاراکتر را در موقعیت مشخص شده توسط Left Margin و آخرین کاراکتر را در موقعیت مشخص شده توسط Right Margin، و در آخر همه کاراکترهای مانده را به طور مساوی بین آنها قرار می دهد.
Left Margin ,Right Margin
این گزینه مشخص کننده حاشیهها است. Left Margin موقعیت اولین کاراکتر را در پیکسل، نسبت به نقطه شروع مشخص میکند. Right Margin موقعیت آخرین کاراکتر را نسبت به نقطه پایان مشخص می کند. اشکال موجود در مسیر ، نقطه شروعشان منحنی Bezier و خطوط راس ۱ است. نقطه شروع دایرهها و حلقهها هم مماس ۱ است. به همین ترتیب نقطه پایان منحنیها و خطوط Bezier راس ۲ و نقطه پایان دایرهها و حلقه مماس ۱ است.
برای حرکت دادن متن در مسیر، فریمهای کلیدی یا عباراتی را برای حاشیههای چپ یا راست ایجاد کنید. مقادیر مثبت متن را به سمت راست و مقادیر منفی آن را به سمت چپ حرکت میدهند.
Line Spacing
این گزینه مشخص کننده فاصله بین خطوط کاراکترها است.
Baseline shift
اانتخاب این گزینه فاصله بین مسیر و پایین کاراکترها را بر حسب پیکسل مشخص می کند. بسته به شکل مسیر، اگر مسیر از مرکز کاراکترها عبور کند، ممکن است متن با فاصله بهتری به نظر برسد. بنابراین می توانید Baseline Shift را روی یک مقدار منفی تنظیم کنید تا مراکز کاراکترها در مسیر قرار بگیرند.
کنترل های Advanced
Visible Character
این گزینه تعداد کاراکترهایی که در زمان فعلی ظاهر میشوند را نشان میدهد. کاراکترهای قابل مشاهده را متحرک کنید تا بتوانید یک یا چند کاراکتر را همزمان نمایش دهید. مقادیر مثبت تعداد کاراکترهای قابل مشاهده از ابتدای متن تا انتها، و مقادیر منفی آنها را از انتهای متن تا ابتدا مشخص میکند. به یاد داشته باشید که فضاها نیز نوعی کاراکترهستند.
همچنین میتوانید از این کنترل با Fade Time برای محو شدن کاراکترها استفاده کنید. وقتی Fade Time روی صفر تنظیم شود، و مقدار Visible Characters به نصف عدد کامل بعدی برسد، کاراکتر بعدی ظاهر میشود. برای مثال، کاراکتر دوم زمانی ظاهر می شود که مقدار Visible Characters 1.5 باشد، و کاراکتر سوم زمانی ظاهر می شود که مقدار آن ۲.۵ باشد و… .
توجه :
کاراکترهای قابل مشاهده موقعیت کاراکترهای تعریف شده توسط مسیر و سایر کنترلها را تغییر نمیدهند.
Fade Time
این گزینه محدوده زمانی را مشخص می کند که در آن یک کاراکتر خاص قابل مشاهده است. اگر زمان محو شدن ۰ باشد، هر حرف در مقدار کاراکترهای قابل مشاهده کاملاً مات به نظر میرسد. اگر زمان محو شدن ۱۰۰% باشد، با افزایش مقدار کاراکترهای قابل مشاهده بین اعداد کامل، یک کاراکتر خاص با opacity بیشتر نمایش داده می شود. Opacity دقیق کاراکتر برابر با قسمت کسری مقدار Visible Characters است. برای مثال، اگر مقدار Visible Characters 7.10 و Fade Time 100% باشد، کاراکتر هشتم با opacity 10% نمایش داده میشود. ولی اگر مقدار Visible Characters 7.60 باشد، همان کاراکتر با opacity 60% نمایش داده میشود.
برای مقادیر Fade Time بین ۰٪ و ۱۰۰٪، opacity کاراکترها به عنوان محدودهای در نیمه راه، بین مقادیر کامل قابل مشاهده تعریف میشود. برای مثال، اگر Fade Time 20٪ باشد، کاراکتر هشتم با مقدار Visible Character 7.40 ظاهر شده و در ۷.۶۰ کاملاً مات میشود. اگر Fade Time روی ۶۰% تنظیم شود، همان کاراکتر با مقدار ۷.۲۰ ظاهر و در ۷.۸۰ کاملاً مات میشود.
Mode
حالت blending که در صورت همپوشانی کاراکترها استفاده میشود.
تنظیمات Jitter
این تنظیمات حداکثر مقدار انحرافی که به طور تصادفی به بیس لاین، کرنینگ، چرخش یا مقیاس وارد میشود را مشخص کنید. همیشه مقادیر بالاتر انحرافات بیشتری ایجاد میکنند. مقادیر مثبت باعث ایجاد حرکتی نرم و مقادیر منفی پرش ایجاد میکنند. دقت داشته باشید که حرکت، بدون فریمهای کلیدی یا عبارات ایجاد میشود. اما میتوانید برای تغییرآنها هم از حداکثر مقادیر استفاده کنید.
یک مقدار جیتر خاص همان حرکت به ظاهر تصادفی را برای متن و تنظیمات یکسان ایجاد می کند. اگر یک ترکیب حاوی متن متحرک تکراری باشد، میتوانید با تغییر یک تنظیم، حرکت متفاوتی ایجاد کنید. برای مثال، میتوانید یک فاصله به نمونه دوم متن اضافه کنید و سپس کرنینگ را طوری تنظیم کنید که فاصله قابل مشاهده نباشد. این روش یک تغییر نامرئی ایجاد میکند که حرکت متفاوتی خواهد داشت..
Baseline Jitter Max
این گزینه حداکثر فاصله را بر حسب پیکسل تعیین میکند تا پس از تغییر بیس لاین، کاراکترها به طور تصادفی به بالا یا پایین مسیر منتقل شوند.
Kerning Jitter Max
مانند گزینه قبل، این ویژگی هم حداکثر فاصله را بر حسب پیکسل تعیین می کند، اما با این تفاوت که کاراکترها به طور تصادفی از یکدیگر در امتداد محور افقی پس از اعمال کرنینگ و ترکینگ جدا میشوند.
Rotation Jitter Max
حداکثر مقداری را تنظیم میکند که کاراکترها بتوانند به طور تصادفی پس از اعمال rotation بچرخند.
Scale Jitter Max
حداکثر مقداری که به عنوان درصد تعیین میکند کاراکترها پس از اعمال مقیاس افقی و عمودی به طور تصادفی مقیاس شوند. برای داشتن نتیجهای بهتر، مقیاس کاراکترها نباید بیشتر از ۱۰۰٪ باشد.
رأسها، مراکز دایره و مماسها را جابه جا کنید
- برای جابجایی مرکز راس ۱/مرکز دایره و مماس ۱، دایره بیرونی مرکز راس ۱/دایره را بکشید.
- برای جابجایی مرکز راس ۱/دایره، cross hair را بکشید.
- برای بستن خودکار Tangent 1/Circle Point در بالای مرکز راس ۱/Circle، ابزار Pen را انتخاب کنید و سپس روی دایره بیرونی Tangent 1 کلیک کنید، یا روی دایره بیرونی کلیک کنید.
- برای چسباندن مماس ۱/نقطه دایره به اندازه ۴۵ درجه از مرکز راس ۱/دایره، دایره بیرونی مماس ۱ را Shift-drag کنید.
- برای جابجایی راس ۲ و مماس ۲ با هم، دایره بیرونی راس ۲ را بکشید.
- برای جابجایی Vertex 2، باید hair cross را بکشید.
افکت Spill Suppressor
این افکت رنگ کلید را از یک تصویر با صفحهای که قبلاً کلید زده شده است، حذف میکند. معمولاً از Spill Suppressor برای حذف رنگ های کلیدی که از لبه های یک تصویر نشت کردهاند استفاده می شود. ریزش رنگ در اثر انعکاس نور از صفحه نمایش و روی سوژه ایجاد میشود.
توجه:
اگر از نتایج استفاده از Spill Suppressor راضی نیستید، بعد از کلید زدن، افکت Hue/Saturation را روی یک لایه اعمال کنید و سپس مقدار saturation را کاهش دهید تا تاکید بر رنگ کلید کم شود.
نحوه استفاده از افکت Spill Suppressor
۱. ابتدا لایه و سپس Effect > Keying > Spill Suppressor را انتخاب کنید.
۲. رنگی را که می خواهید از بین ببرید به یکی از روش های زیر انتخاب کنید:
- اگر قبلاً رنگ را با یک کلید در پنل Effect Control کلید زدهاید، روی ایردراپر Color To Suppress کلیک کنید و سپس روی رنگ صفحه در نمونه Key Color کلیک کنید.
- در Spill Suppressor، روی نمونه Key Color کلیک کنید و رنگی را از چرخه رنگ انتخاب کنید. برای استفاده از ایردراپر در پنل Layer، از منوی View ، Spill Suppressor را انتخاب کنید.
۳. از منوی Color Accuracy، Faster را انتخاب کنید تا نمایش رنگهای آبی، سبز یا قرمز را متوقف کنید. برای suppress کردن رنگهای دیگر گزینه Better را انتخاب کنید، زیرا ممکن است After Effects برای ایجاد شفافیت دقیقتر رنگها را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کند. اما دقت داشته باشید که گزینه Better ممکن است زمان رندر را افزایش دهد.
۴. اسلایدر Suppression را بکشید تا رنگ به اندازه کافی suppressed شود.
در آخر
امیدواریم با مطالعه این راهنما توانسته باشید با افکتهای Obsolete در افترافکت آشنا شده باشید و از این به بعد بتوانید از آنها برای پروژههای خلاقانه خود استفاده کنید. لازم است اشاره کنیم که اگر مایلید مهارتهای خود را در زمینه کار با برنامه افترافکت ارتقا دهید و در این برنامه تبدیل به یک متخصص شوید، می توانید از دوره آموزش جامع افترافکت استفاده کنید.
درباره پریسا فرزانفر
از وقتی یادم میاد همیشه بخشی از وجودم به سمت هنر کشیده میشد. نقاشی اتفاق قشنگیه که تجربش کردم و حالا هم سعی دارم دنیایی از هنر گرافیک رو با شما سهیم بشم.
نوشته های بیشتر از پریسا فرزانفر
دیدگاهتان را بنویسید