و حالا خانه فتوشاپ در ظاهری جدید! 30 هزار تومان اعتبار وفاداری به کیف پول همراهان خانه فتوشاپ واریز شد. همین حالا از اعتبار خود استفاده کنید
0

۱۱ نکته برای ارائۀ طراحی‌ هایتان به غیر دیزاینرها

وقتی طراحی خود را انجام می‌دهید و می‌خواهید آن را ارائه کنید، اگر مخاطبتان یک دیزاینر باشد احتمالاً کارتان راحت‌‌ است. اما اگر مخاطبان ارائۀ شما مشتریان و یا همکارانی باشند که دیزاینر نیستند، کار ممکن است به جاهای باریک بکشد. چرا که ادبیات شما و آنها متفاوت خواهد بود. ممکن است همکار برنامه نویس شما با اصطلاحات تخصصی گرافیک یا یو آی / یو ایکس آشنا نباشند. یا مدیر بازرگانی شرکت علاقه چندانی به یادگیری این اصطلاحات هم نداشته باشد. در این صورت بهتر است یک‌ سری نکات را در ارائۀ طراحی خود در نظر بگیرید تا بازخوردهای مفیدتر و کاربردی‌تری از آن‌ها بگیرید.

چطور به عنوان یک طراح یو آی یو ایکس با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنیم؟

در این مقاله جس ادی، که یک پروداکت‌دیزاینر باتجربه است، به نکاتی در مورد نحوۀ ارائۀ طراحی های یو ایکس/ یو آی اشاره می‌کند تا در چنین شرایطی بتوانید به بهترین شکل با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

به عنوان یک طراح، شاید گاهی فراموش کنید که دیگران به اندازۀ شما دانش طراحی ندارند

شما به عنوان یک طراح وقت زیادی را صرف ارائه و بعد از آن بررسی کردن نظرات می‌کنید. اما برای بهتر شدن کارتان باید بدانید که از چه راهی می‌توانید ارائۀ روان‌تر و بهتری داشته باشید و بهترین بازخوردها را از مشتری یا گروه خود بگیرید. هنگام ارائۀ طراحی گاهی مخاطبان شما نمی‌دانند چگونه بازخورد مفیدی داشته‌ باشند؛بنابراین بخشی از کار شما این است که چیزهایی را برای آن‌ها توضیح دهید و مسیری را فراهم کنید تا بتوانند به‌ راحتی نظر خود را مطرح کنند.

به عنوان یک طراح، شاید گاهی فراموش کنید که دیگران به اندازۀ شما دانش طراحی ندارند. این اشتباهیست که خیلی از طراحان مرتکب می‌شوند. هیچ وقت فراموش نکنید که هنگام ارائۀ طراحی احتمالاً باید چیزهایی را که لازم است برای مخاطب توضیح دهید.

در ادامه به ۱۱ نکته برای ارائۀ طراحی های یو ایکس/ یو آی به غیر از دیزاینرها اشاره می‌کنیم که قطعاً در کیفیت بازخورد آن‌ها تاثیر زیادی خواهد ‌داشت.

  1.  قبل از انجام هر کاری و قبل از شروع ارائه، در مورد کار خود زمینه ای فراهم کنید

می‌توان گفت هدف از هر طراحی حل کردن یک مشکل یا مسالۀ مشخص است. وقتی شما طراحی خود را به مخاطب نشان می‌دهید شاید نداند که هدف از این طراحی چه بوده‌ است و از آنجایی ‌که طراحی شما بخشی از یک کار گروهی است باید باقی اعضا هم در جریان این هدف قرار بگیرند. بنابراین هدف طراحی خود را برای مخاطب توضیح دهید و سعی کنید توضیحتان تا جای ممکن برای او واضح و قابل درک باشد. وقتی دیگران هدف شما را از طراحی بدانند، از همان زاویۀ دید به طراحیتان نگاه می‌کنند و در نتیجه از آن‌ها بازخوردهای بهتری خواهید گرفت.

  1. توضیح دهید که این محصول برای چه افرادی طراحی شده‌است

وقتی ما در حال طراحی برای یک محصول با یک هدف خاص هستیم، غالباً این طراحی را برای یک قشر خاص با نیازهای مشخص انجام می‌دهیم. مثلاً اپلیکشن‌های خرید اینترنتی، خدمات بانکی و … . وقتی می‌خواهید کار خود را ارائه دهید توضیح دهید که این طراحی برای چه افرادی طراحی شده‌است.

حتما بخوانید!  پنج وب‌سایت برتر دانلود تصاویر استوک

من پروداکت‌دیزاینر اصلی در استارت‌آپ edTech در سیدنی هستم. این استارت آپ یک محیط آموزش مجازی است که در آن دانش‌آموزان و مدرسین با هم در ارتباطند. در این محیط هم دو نوع کاربر داریم (دانش‌آموز و معلم) و هم طیف متنوعی از دانش‌آموزان از پایه‌های سوم تا دوازدهم و از رشته‌های شیمی، انگلیسی و ریاضی. محصولی که ما طراحی کردیم و ارائه دادیم رضایت کاربران را جذب کرده‌است. موضوع بسیار مهم این است که در ابتدای کار تمام اعضای پروژه با هدف این استارت‌آپ و مخاطبان آن آشنا شدند. از آنجایی که هر پایه و رشته نیازهای خاص خود را دارد، این آشنایی به همۀ اعضا کمک کرد تا بتوانند مسؤولیت خود را مطابق با هدف پروژه به خوبی انجام دهند.

  1. توضیح دهید که محصول طراحی شما قرار است چه خدماتی ارائه دهد

وقتی ما طراحی را انجام می‌دهیم (اگر کار خود را به درستی انجام داده‌ باشیم) یک نیاز کاربر را برطرف می‌کنیم  و یا انجام یک کار خاص را برای او بهتر و راحت‌تر می‌کنیم. برای رسیدن به این هدف باید تمام اعضای گروه ویژگی‌های مشتری را به خوبی بشناسند و روش‌های درست برای کمک به آن‌ها را بدانند. محصول چنین طراحی، یک معاملۀ دو سر برد است; چون هم مشتری رضایت دارد و هم کسب و کار ما به خوبی پیش می‌رود. پس فراموش نکنید که باید خودتان و تمام اعضای گروه کاملاً بدانید که قرار است چه خدماتی را به مشتری ارائه دهید.

ارائۀ طراحی

  1. محدودیت ها را توضیح دهید

این جمله از مایک مونتیرو که یک طراح حرفه‌ای و باتجربه است، یکی از بهترین تعریف‌های طراحی است: “طراحی، ارائۀ یک راه حل آگاهانه برای یک مشکل در مجموعه‌ای از محدودیت هاست.”

همیشه در حین طراحی محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌توانند فنی، زمانی، مربوط به میزان تلاش، انگیزۀ کسب و کار و … باشند. این محدودیت‌ها طراحی شما را وارد مسیرهای خاصی می کند که روشن کردن این مسیرها برای باقی اعضای تیم بسیار لازم و مفید است.

فقط شما دلیل یک تصمیم گیری خاص را می‌دانید؛ پس باید استدلال خود را برای دیگران توضیح دهید 

وقتی طراحی خود را ارائه می‌دهید، باقی اعضا (چه طراحان و چه غیر طراحان) طبیعتاً راه حل‌هایی را از زاویه دید خود ارائه می‌دهند. این طبیعت انسان است و در کار گروهی تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. اما کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برایشان توضیح دهید که با توجه محدودیت‌های موجود، استدلالتان برای یک تصمیم خاص چه بوده‌است. اگر این کار را قبل از ارائۀ طراحی خود انجام دهید، اعضا محدودیت‌ها را درک می‌کنند به راه حل‌های دیگر فکر نمی‌کنند.

هر قسمت از طراحی شما حتماً دلیل و هدفی دارد. فقط شما دلیل یک تصمیم‌گیری خاص را می‌دانید؛ پس باید استدلال خود را برای دیگران توضیح دهید و به سؤالات احتمالی جواب بدهید.

  1.  اصطلاحات تخصصی تجربۀ کاربری را توضیح دهید

همانطور که قبلاً هم گفتیم، به عنوان یک طراح، شاید یادتان برود که دیگران به اندازۀ شما دانش طراحی ندارند. اگر قرار است در طول طراحی از اصطلاحات تخصصی یو ایکس (تجربۀ کاربر) استفاده کنید، پس قبل از ارائه این اصطلاحات را برای دیگران توضیح دهید تا بتوانند کار شما را به راحتی درک کنند. مثلاً اگر در مورد موضوعی مثل دسترسی به وب صحبت می‌کنید، که لایه‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دارد، برایشان توضیح دهید که طراحی وب شما از چه بخشی از قابلیت دسترسی پشتیبانی می‌کند. در زمینۀ طراحی یو ‌ایکس هم اصلاحات زیادی وجود دارند؛ مثل سفر، جریان و نقشه و … این را همیشه به یاد داشته‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشید که ما به عنوان یک طراح گاهی باید مثل یک معلم اطلاعات لازم را توضیح دهیم.

حتما بخوانید!  5 نرم افزار مناسب گرافیست ها در آی پد که نباید از دست داد

برای این که بهتر بدانیم که اصولاً چه اصطلاحاتی از تجربۀ کاربری هنگام ارائۀ طراحی احتیاج به توضیح دارند، از چندین طراح این سوال را پرسیدیم و به این موارد رسیدیم:

  • Customer journey map (نقشۀ سفر کاربر)
  • Usability analysis (آنالیز قابلیت استفاده)
  •  Micro-interactions (تعاملات ظریف)
  • Cognitive walkthrough (کنکاش شناختی)
  • Cognitive Load (بار شناختی)
  • Mental Model (مدل ذهنی)
  • Heuristic evaluation (ارزیابی مکاشفه‌ای)
  • Affordance(دلالت محیط)

سعی می کنیم در آینده درباره هرکدام ازاین موارد مطلبی تهیه کنیم و شما را با اصطلاحات مرتبط با تجربه کاربری آشنا نماییم.

  1. یک چهارچوب برای بازخوردها تعیین کنید

بعد از ارائۀ طراحی بیشتر اوقات دیگران راه حل‌ها و نظرات مختلفی دارند. در چنین شرایطی برای اینکه بتوانید نظرات را جمع‌بندی کنید، بهتر است از آن‌ها بپرسید که مثلاً دلیل این بازخورد چیست یا این که کدام مشکل را می‌خواهند برطرف کنند و یا کدام بخش طراحی برایشان قابل درک نیست.

راه حل‌ها زمانی می‌توانند نتیجه‌بخش و مفید باشند که هم بدانیم دلیلشان چیست و هم در یک بستر مناسب مطرح شوند. کار راحت این است که به راه حل‌های مختلف توجه نکنیم؛ اما کار درست و سخت این است که اول مشکل را به خوبی درک کنیم و بعد بهترین راه‌حل را برای آن پیدا کنیم.

  1. گاهی باید مراحل طراحی خود را نشان دهید

اگر با یک مشتری یا گروه مدت زیادی کار کنید، اصولاً آن‌ها بعد از مدتی با روند طراحیتان آشنا می‌شوند؛ اما گاهی به دلایل مختلف لازم است روند طراحی خود را به دیگران نشان دهید. مثلاً وقتی نظرات مختلف زیادی از همکاران یا کارفرمایان خود می‌گیرید که مناسب طراحی شما نیستند، لازم است تا مراحل طراحی خود را نشان دهید تا به نوعی توجیه کنید که مثلاً چرا چنین تغییر بزرگی در برندینگ انجام دادبد یا چرا الگوهای طراحی دیگر را کنار گذاشتید. وقتی به مخاطب خود نشان می‌دهیم که چرا این تصمیم گرفته‌اید، احتمالاً آن‌ها هم راه حلتان را از زاویه دید شما می‌بینند.

راهکارهایی برای ارائۀ طراحی به غیر دیزاینرها

  1. چهارچوب جلسه را تعیین کنید

اگر چهارچوب خاصی برای جلسۀ ارائه مد نظرتان است، حتماً دیگران را ار آن باخبر کنید. مثلاً یک چهارچوب این است که دستور کار جلسات را چاپ کنید و مشخص کنید هر قسمت از جلسه چند دقیقه زمان می‌برد. البته برای بعضی از جلسات نیازی نیست تا این حد برای جزئیات وقت صرف کنید.

مثلاً شاید مایل باشید همۀ نظرات را پس از پایان ارائه بشنوید یا ترجیه می‌دهید در طول ارائه نظرات را در مورد هر قسمت به طور جداگانه بگیرید (که این کار اصولاً نتیجۀ بهتری دارد) به هر حال هر چهارچوبی که در نظر دارید را قبل از جلسه برای دیگران توضیح دهید.

  1. داستان طراحی خود را بگویید؛ اما آن را بیش از حد طولانی نکنید

این که کار خود را به کمک یک داستان بزرگ‌تر توضیح دهید و در طول آن به نکات کلیدی کار خود اشاره کنید، کمک می‌کند تا زمینۀ مناسب برای ارائۀ طراحیتان فراهم شود. همیشه در حین ارائۀ طراحی ممکن است توجه مخاطبان خود را از دست بدهید و یا آن‌ها را هر لحظه مشتاق‌تر کنید؛ که این کاملاً به نوع ارائۀ شما بستگی دارد.

حتما بخوانید!  اصول طراحی بسته‌بندی و نکاتی که نباید نادیده گرفت

برای تقویت مهارت داستان‌گویی هنگام ارائه، می‌توانید به روش‌های روزنامه‌نگاری دقت کنید. یک روش برای شروع ارائه روش هرم معکوس است. به این معنی که اول اطلاعات مهم‌تر و جذاب‌تر را می‌گویید. فراموش نکنید که در این روش اگر نتوانید مرحلۀ اول را به خوبی انجام دهید، توجه مخاطب را از دست می‌دهید. پس روش خود را پیدا کنید و سعی کنید به اندازۀ کافی بر آن مسلط باشید.

  1. رابط کاربری خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

اگر قرار است کار بزرگی را ارائه دهید، باید بدانید که ممکن است مخاطبان را سردرگم و نگران کنید. راه حل این است که رابط کاربری خود را به اجزای تشکیل دهندۀ آن تقسیم کنید و هر جزء را جداگانه توضیح دهید. به خصوص اجزایی که پایه و اساس کارتان هستند و یا به تنهایی آنقدر پیچیده هستند که باید جداگانه توضیح دهید. این کار به مخاطبان کمک می‌کند که درک کاملی‌تری از نحوۀ عملکرد کارتان داشته باشند.

  1. در مقابل افراد سخت‌گیر تسلط خود را از دست ندهید

امیدوارم این شانس را داشته باشید که در یک محیط حمایتی و دلسوز کار کنید. اما گاهی ممکن است افراد سخت‌گیری بین مخاطبان شما باشند که در مقابل شما جبهه‌گیری کنند. شما به عنوان یک طراح که می خواهید محصول طراحی خود را ارائه دهید، باید همیشه حرفه‌ای رفتار کنید و بر خودتان مسط باشید; البته نه به این معنی که رفتار و نظرات آن‌ها را بی چون و چرا بپذیرید.

اگر در چنین شرایطی بودید، با اعتماد به نفس کار خود را ارائه دهید و به سؤالات جواب مختصر و مفید دهید. اگر کسی صحبت شما را قطع کرد، از او بخواهید که صبر کند تا توضیحات شما تمام شود. بسته به این که اندازۀ اتاق جلسه چه قدر است ویا این که نشسته اید یا ایستاده اید، می‌توانید از آن شخص دور شوید تا مرکز توجهتان نباشد و تسلط خود را ازدست ندهید.

صحبت پایانی

ارائۀ طراحی می‌تواند جالب و جذاب باشد و اگر آن را خوب انجام دهید باعث افزایش اعتماد به نفستان می‌شود. قبل از ارائه باید بدانید که قرار است کار خود را برای چه کسانی و چگونه ارائه دهید. طراحی خود را با تمرکز بر این که برای چه کسی و برای چه کاربردی طراحی می‌کنید تنظیم کنید. همینطور به این فکر کنید که بهتر است از کجا شروع کنید تا توجه دیگران را در شروع ارائه جلب کنید. به این فکر کنید که به دنبال چه نوعی از بازخوردها و نظرات هستید و زمینۀ مناسب را فراهم کنید تا هم شما از نتیجۀ ارائه راضی باشید و هم آن‌ها بتوانند بازخورد خود را به درستی مطرح کنند.

منبع: وب‌سایت دریبل‌دات‌کام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question