پنل Paragraph styles در فتوشاپ

پنل Paragraph Styles در فتوشاپ برای ذخیره و مدیریت استایل‌هایی کاربرد دارد که در پنل Paragraph ساخته‌ایم. درواقع پنل‌های Paragraph Styles  و Paragraph به هم گره خورده‌اند. به کمک گزینه‌ای پنل Paragraph Styles می‌‌توانیم یک استایل را ذخیره کرده و بعد آن را بارها روی متن‌هایمان پیاده کنیم. در این دانشنامه نحوه کار با این پنل را می‌بینیم.

نکته: در داشنامه‌های قبلی خانه فتوشاپ می‌توانید کار با پنل پاراگراف در فتوشاپ را نیز به طور کامل یاد بگیرید.

باز کردن پنل Paragraph Styles در فتوشاپ

این پنل جزو مواردی است که معمولاً به‌صورت پیش‌فرض در فتوشاپ باز نیست. بنابراین روی منوی Window بالای برنامه کلیک کنید. سپس گزینه Paragraph Styles را تیک بزنید.

اگر پنل برایتان کوچک است، می‌‍توانید نشانگر موس را تا روی لبه پایینی پنل قرار دهید. سپس وقتی نشانگر به یک فلش تبدیل شد، آن را تا پایین درَگ کنید.

استایل پیش‌فرض Basic Paragraph

وقتی این پنل را باز می‌کنید، می‌بینید که یک استایل با نام «Basic Paragraph» به‌طور پیش‌فرض در آن ساخته شده است. این استایل روی اولین متنی که تایپ می‌کنید، اعمال می‌شود.

می‌توانید این استایل را ویرایش کنید؛ اما نمی‌توانید آن را حذف کنید یا نامش را تغییر دهید. البته برای باقی استایل‌هایی که خودتان می‌سازید، می‌توانید نام دلخواه خودتان را انتخاب کنید یا آنها را حذف کنید. فقط همین استایل پیش‌فرض است که چنین محدودیتی دارد.

ذخیره کردن یک استایل جدید در پنل Paragraph Styles

برای می‌خواهید یک استایل جدید را بسازید یا ذخیره کنید، اول متن مورد نظر را انتخاب کنید یا نشانگر موس را روی آن پاراگراف قرار دهید. سپس روی آیکون مثبت که پایین پنل است کلیک کنید.

پنل paragraph styles در فتوشاپ

اعمال استایل‌های قبلی روی متن

اگر می‌خواهید یکی از استایل‌های پنل Paragraph Styles در فتوشاپ را روی متن اعمال کنید، ابتدا لایه متن مورد نظر را انتخاب کنید. سپس روی استایل مدنظرتان در این پنل کلیک کرده و آیکون فلش خمیده پایین پنل را انتخاب کنید.

پنل paragraph styles در فتوشاپ

دقت کنید که وقتی یک استایل جدید را روی متن اعمال می‌کنید، این استایل هم جایگزین استایل‌های پاراگرافی قبلی می‌شود و هم جایگزین استایل‌های کاراکتری قبلی. لازم به ذکر است که ما یک پنل Character Styles نیز در فتوشاپ داریم که برای اعمال یا ذخیره استایل‌های کاراکتری متن است.

نکته مهم

وقتی یک استایل در پنل Paragraph Styles در فتوشاپ می‌سازیم، نمی‌توانیم با Ctrl+Z به یک مرحله عقب‌تر برگردیم. بلکه باید آن استایل را انتخاب کرده و روی آیکون سطل زباله کلیک کنیم.

به‌طورکلی برای کنترل استایل‌ها در این پنل نمی‌توانیم از Ctrl+Z استفاده کنیم. بلکه فقط باید از آیکون‌های کنترلی پایین پنل استفاده کنیم.

ویرایش یک استایل

هر یک از استایل‌های موجود را می‌توانید ویرایش کرده و جزئیاتشان را تغییرات کنید. برای این کار روی استایل مد نظر دابل‌کلیک کنید. با این کار پنجره Stype Options باز می‌شود.

پنل paragraph styles در فتوشاپ

در این پنجره می‌توانید نوع و اندازه فونت، رنگ، چیدمان و … استایل را تغییر دهید. سمت راست این پنجره منویی می‌بینید که با کلیک روی هر یک از گزینه‌های آن، همان دسته از تنظیمات را مشاهده می‌کنید.

وقتی تنظیمات تمام شد، روی OK کلیک کنید. وقتی یک استایل را تغییر می‌دهید، متن‌هایی که قبلاً این استایل روی آنها پیاده شده هم به‌روز می‌شوند.

نکته: وقتی روی یک استایل کلیک می‌کنید تا تغییرش دهید، آن استایل روی متن اعمال می‌شود. اگر می‌خواهید بدون این که این استایل روی متنی پیاده شود ویرایشش کنید، می‌توانید اول در پنل Layers فتوشاپ یک لایه غیرمتنی (مثل لایه تصویری یا لایه Background) را انتخاب کنید.

یک مثال از کاربرد پنل Paragraph Styles در فتوشاپ

ما اینجا یک متن تایپ کرده‌ایم. رنگ آن را به صورتی تغییر داده‌ایم، فونتش را A chamran گذاشته‌ایم و پاراگراف را Justify کرده‌ایم. حالا این پاراگراف را انتخاب کرده و روی آیکون مثبت پایین پنل کلیک می‌کنیم تا یک استایل جدید با مشخصات همین متن ساخته شود. نام این استایل «+Paragraph Style 1» است.

حالا با ابزار Text یک کادر متنی جدید می‌سازیم. این متن اول با استایل پیش‌فرض ساخته می‌شود. اما ما در حالی که لایه این متن را انتخاب کرده‌ایم، روی استایل «+Paragraph Style 1» کلیک کرده و بعد فلش خمیده پایین پنل را انتخاب می‌کنیم.

همان‌طور که می‌بینید، استایلی که ساخته بودیم، روی این متن اعمال شد.

گزینه‌های بیشتر برای تنظیمات پنل Paragraph Styles در فتوشاپ

بالا و سمت راست پنل‌های فتوشاپ یک منوی همبرگری وجود دارد که اگر روی آن کلیک کنید یک سری گزینه برای تنظیمات پنل باز می‌شود. اینجا هم گزینه‌های زیر را داریم که کاربرد بعضی از آنها مثل آیکون‌هایی است که پایین پنل داشتیم:

پنل paragraph styles در فتوشاپ

  • New Paragraph Style: برای ساخت یک استایل جدید.
  • Style Options: برای باز شدن پنجره Style Options که در آن می‌توانیم تنظیمات استایل‌ها را تغییر دهید.
  • Rename Style: برای تغییر نام استایلی که انتخاب شده است.
  • Duplicate Style: برای کپی و Paste کردن استایلی که انتخاب شده است.
  • Delete Style: برای پاک کردن استایلی که انتخاب شده است.
  • Redefine Style: برای تعریف دوباره و تغییر استایلی که انتخاب شده است.
  • Load Paragraph Styles: برای وارد کردن فایل استایل‌هایی که بیرون فتوشاپ داریم.
  • Clear Override: برای پاک کردن محتویات بازنویسی‌شده یک استایل.
  • Load Default Type Styles: وارد کردن فایل یک استایل به‌عنوان استایل پیش‌فرض.
  • Save Default Type Styles: برای ذخیره استایل به‌عنوان پیش‌فرض.
  • Close: فقط بستن تب پنل Paragraph Styles در فتوشاپ.
  • Close Tab Group: بستن کل پنجره‌ای که تب Paragraph Styles هم در آن باز است.

دیدگاهتان را بنویسید