فیلتر 3D در فتوشاپ

دو فیلتر ۳D در فتوشاپ وجود دارد که کارشان نمایش سه‌بعدی پستی و بلندی‌ها است. در این دانشنامه نحوه کار با این فیلترها را می‌بینیم.

Bump Map چیست؟

Bump Map در واقع نقشه‌ای است که پستی و بلندی‌ها را به شیوه‌ای سه‌بعدی نمایش می‌‎دهد. در فتوشاپ یک فیلتر وجود دارد که تصویر را به چنین نقشه‌ای تبدیل می‌کند. این تکنیک روی تصاویر دوبعدی اعمال می‌شود. اما به شرط این که تصویر برای این کار آماده شده باشد.

در واقع رنگ‌های تصویر باید طوری باشد که فتوشاپ بتواند به راحتی قسمت‌های بالاتر و پست‌تر را تشخیص دهد. به همین دلیل است که معمولاً تصویر اول Graysacle می‌شود و بعد این فیلتر روی آن پیاده می‌شود.

نحوه کار با فیلتر Generate Bump Map در فتوشاپ

اولین فیلتر سه بعدی در فتوشاپ، Generate Bump Map است. برای کار با این فیلتر ابتدا تصویر دوبعدی خود را در فتوشاپ باز کنید.

به مسیر Image > Adjustments > Desaturate بروید.

فیلتر 3D در فتوشاپ

در Bump map یا همان نقشه برآمدگی قرار است مناطق روشن‌‍تر به عنوان قسمت‌‍های مسطح‌تر و مناطق تیره‌تر به عنوان مناطق بلندتر نشان داده شوند. بنابراین بسته به نحوه سایه زدن تصویر، ممکن است لازم باشد که رنگ‌ها را معکوس کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. اگر لازم بود که رنگ‌ها را جابه‌جا کنید، به مسیر Image > Adjustments > Invert بروید.

حالا به مسیر  Image > Adjustments > Brightness/Contrast بروید.

کنتراست را روی ۱۰۰ تنظیم کنید. با این کار تضاد بین نواحی تیره و روشن افزایش پیدا می‌کند. بعد OK را بزنید.

فیلتر 3D در فتوشاپ

حالا تصویر آماده است تا فیلتر Generate Bump Map در فتوشاپ را روی آن پیاده کنید. پس به مسیر Filter > 3D > Generate Bump Map بروید. با این کار فتوشاپ سعی می‌کند که پستی و بلندی‌‎ها را تا جای ممکن طبیعی و سه‌بعدی جلوه دهد.

فیلتر Normal Map در فتوشاپ

دومین فیلتر ۳D در فتوشاپ، Generate Normal Map است. با این فیلتر

برای استفاده از این فیلتر ابتدا تصویر را در فتوشاپ باز کنید. سپس روی منوی Filter فتوشاپ کلیک کرده و به مسیر ۳D > Generate Normal Map بروید.

فیلتر 3D در فتوشاپ

در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید با گزینه‌ها کار کنید تا به بهترین نتیجه برسید. در این میان اسلایدر Height مهم‌ترین گزینه است. این اسلایدر مشخص می‌کند که چه قدر روی ارتفاعات تصویر کار شود. سعی کنید آن را روی ۱۰% نگه دارید. یا اگر می‌خواهید تأثیر چشمگیرتری داشته باشید، آن را روی ۲۰% یا ۳۰% تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید