ابزار Dodge در فتوشاپ

با ابزار Dodge در فتوشاپ می‌توانید قسمت‌های مد نظرتان را در تصویر روشن‌تر کنید، بدون آنکه بر Hue (رنگ) یا Saturation (غلظت رنگ) اثر بگذارید. در این دانشنامه همراهمان باشید تا نحوه کار با این ابزار را دقیق‌تر ببینیم.

نکته: می‌توانید نگاهی به صفحه اصلی «ابزارهای روتوش فتوشاپ» بیندازید تا با یک سری نکات کار با این ابزارها آشنا شوید.

انتخاب ابزار Dodge tool در فتوشاپ

ابزار Dodge را می‌توانید بعد از ابزار Blur فتوشاپ و در گروه ابزارهای زیر ببینید:

کافی است روی این گروه راست‌کلیک کرده و ابزارها را ببینید. البته این خود ابزار Dodge است که به طور پیش‌فرض به عنوان سرگروه این گروه انتخاب شده است.

کاربرد ابزار Dodge tool در فتوشاپ

Dodge احتمالاً یکی از کم‌استفاده‎‌ترین ابزارهای فتوشاپِ قدرتمند است. اما اگر روزی بخواهید بخش‌های از صورت، منظره یا… را به شکلی کاملاً طبیعی روشن کنید، این Dodge است که به دادتان می‌رسد.

ابزار Dodge دقیقاً مخالف ابزار Burn فتوشاپ است. Dodge پیکسل‌ها را روشن‌تر و Burn پیکسل‌ها را تیره‌تر می‌کند. به کمک این دو ابزار می‌توانید خطوط، سایه‌ها و عمق‌ها را بسازید و عکس خود را طبیعی‌تر یا کمی سه‌بعدی کنید.

با ابزار Dodge در فتوشاپ می‌توانید جایی از تصویر را برجسته‌تر کنید و چشم مخاطب را دقیقاً به همان سمت بکشید. همین‌طور می‌توانید با روشن‌ کردن بخش خاصی از تصویر، این حس را القا کنید که روی آن بخش آفتاب تابیده است.

کار با ابزار Dodge

بعد از انتخاب این ابزار می‌توانید جزئیات اثری که روی پیکسل‌ها می‌گذارد را از نوار Options تغییر دهید. کمی پایین‌تر این گزینه‌ها را با هم مرور می‌کنیم. اما بعد از این تنظیمات، کافی است با براشی که Dodge در اختیارتان قرار می‌‍دهد، روی پیکسل‌ها بکشید.

در تصویر زیر می‌بینید که با ابزار Dodge قسمت‌هایی از تصویر سمت چپ را روشن کرده‌ایم. بنابراین در تصویر سمت راست گویی آفتاب روی صورت سوژه افتاده است.

ابزار Dodge در فتوشاپ

در تصویر زیر نیز پرتره را به کمک ابزار Dodge فتوشاپ کانتور کرده‌ایم.

گزینه‌های نوار Options

اما در نوار Options فتوشاپ چه تنظیماتی برای این ابزار داریم؟ در ادامه به ترتیب از چپ به راست می‌بینیم.

ابزار Dodge در فتوشاپ

  • Tool Presets: با کلیک روی این آیکون پنل Tool Presets فتوشاپ باز می‌شود. در این پنل می‌توانید تنظیماتی را برای این ابزار ذخیره کنید و بعداً از همین پنل با یک کلیک فعالشان کنید.
  • Brush Preset Picker: با کلیک روی آیکون بعدی، می‌توانید اندازه براش، سختی لبه‎‌ها و نوع براش را تغییر دهید.
  • Brush Settings Panel: با کلیک روی این آیکون که نقش یک براش را نشان می‌دهد، پنل Brush Settings را خواهید داشت. در این پنل می‌توانید جزئیات دقیق‌تری را برای براش تعیین کنید.
  • Range: در این منوی کشویی، سه حالت داریم. در حالت shadow ابزار بیشتر روی سایه‌ها اثر می‌گذارد. در حالت Midtone ابزار بیشتر روی نواجی متعادل تأثیر خواهند داشت. در حالت Highlights نیز ابزار Dodge بیشتر روی قسمت‌های پرنور تأثیر می‌گذارد.
  • Exposure: در این گزینه میزان نوردهی را تعیین می‌کنیم. هر چه مقدار آن بیشتر باشد، نواحی روشن‌تر خواهند شد.
  • Protect Tones: با تیک زدن این گزینه ابزار Dodge سعی می‌کند ضمن روشن کردن پیکسل‌ها، رنگ‌های اولیه را تا جای ممکن حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید