ابزار Color Replacement در فتوشاپ

قبلاً در دانشنامه خانه فتوشاپ درباره ابزار Background Eraser فتوشاپ صحبت کردیم. حالا اصلاً چرا داریم درباره این ابزار حرف می‌زنیم؟ چون روش ابزارهای Background Eraser و ابزار Color Replacement در فتوشاپ در تشخیص پیکسل‌هایی که باید عوض شوند مثل هم است!

هر دوی این ابزارها می‌توانند به طور خودکار و به روشی هوشمندانه تشخیص دهند که کجای تصویر باید اصلاح شود. حالا در مورد ابزار Background Eraser بک‌گراند شناسایی و حذف می‌شود و در مورد ابزار Color Replacement سوژه‌ای شناسایی می‌شود که روی یک بخش آن کلیک کرده‌اید و رنگش عوض می‌شود.

در این دانشنامه همراهمان باشید تا نحوه کار با ابزار Color Replacement Tool در فتوشاپ را با هم ببینیم.

انتخاب ابزار Color Replacment

این ابزار را می‌توانید در گروه ابزار Brush فتوشاپ ببینید. سایر هم‌گروهی‌های این ابزار عبارتند از:

در حالت پیش‌فرض براش معمولی سرگروه است. اما اگر روی آن راست‌کلیک کنید، می‌توانید Color Replacement را ببینید و انتخاب کنید.

 بعد از این که این ابزار را به عنوان سرگروه انتخاب کردید (یعنی ابزار را انتخاب کردید و آیکونش به جای سرگروه نمایش داده شد)، می‌توانید فقط با فشردن کلید B کیبورد فوراً آن را فعال کنید.

تفاوت این ابزار با براش معمولی در چیست؟

همان‌طور که ابتدای متن هم اشاره کردیم، این ابزار برای تغییر رنگ سوژه‌ها است. حالا شاید به این فکر کنید که با براش معمولی هم می‌توانیم بخشی از تصویر را رنگی کنیم. اما نکته اینجاست که وقتی با براش معمولی روی سوژه می‌کشیم، زیر رنگ براش ناپدید و با رنگ جدید پوشانده می‌شود. برای مثال تمام سایه‌ها و روشن‌ها و عمق‌ها و … از بین می‌روند. بنابراین نتیجه‌ای بسیار مصنوعی خواهیم داشت.

اما وقتی با ابزار Color Replacement روی قسمتی از تصویر یا کل یک سوژه می‌کشیم، زیر براش از بین نمی‌رود و تمام جزئیات باقی می‌مانند. اگر به تصویر ماشینی که در ادامه رنگش می‌کنیم دقت کنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

نحوه کار با این ابزار

بیایید نحوه کار با این ابزار را با یک مثال ببینیم. اینجا می‌خواهیم رنگ ماشین را قرمز کنیم.

برای شروع بهتر است اول از لایه اصلی یک داپلیکیت بگیرید. برای این کار روی لایه اصلی در پنل لایه های فتوشاپ کلیک کرده و کلیدهای Ctrl و J را بزنید. یا می‌توانید به مسیر Layer> Duplicate Layer بروید. به این روش مطمئن می‌شویم که هر تغییری که روی کار پیاده می‌کنیم، به نسخه اصلی تصویر آسیب نمی‌زند.

حالا روی لایه کپی کلیک کنید. بعد ابزار Color Replacement در فتوشاپ را انتخاب کنید. بعد روی رنگ Foreground که در نوار ابزار می‌بینید کلیک کنید تا رنگ مدنظرتان را انتخاب کنید.

حالا شروع کنید و با این ابزار روی سوژه‌ای بکشید که می‌خواهید رنگش را عوض کنید. در این میان گزینه «Find Edges» در نوار Options فتوشاپ که بالای صفحه است می‌تواند رنگ جدید را با دقت بیشتری به سوژه بدهد (به خصوص در لبه‌ها).

یادتان باشد که بهتر است یک‌سره کل سوژه را رنگ نکنید و بین آن دستتان را از روی موس بردارید و دوباره کلید موس را نگه دارید. با این کار می‌توانید هر جا در کشیدن براش اشتباه کردید، کلیدهای Ctrl و Z را بزنید و یک پله به عقب برگردید.

اگر جایی نیاز به پاک شدن داشت نیز می‌توانید از ابزار پاک کن فتوشاپ کمک بگیرید.

ابزار Color Replacement در فتوشاپ

باقی گزینه‌های نوار Options

اما در نوار آپشنز فتوشاپ چه گزینه‌های دیگری برای این ابزار داریم؟ در ادامه مهم‌ترینِ آنها را می‌بینیم.

گزینه Tolerance

این گزینه یک متغیر عددی است. هر چه این عدد بیشتر باشد، ابزار Color Replacement Tool در فتوشاپ جای مانُور بیشتری دارد. یعنی در تطبیق رنگ‌ها دقت کمتری به خرج می‌دهد. در این صورت مثلاً چند تُن مختلف از رنگ آبی را انتخاب می‌کند و کاری ندارد که این‌ آبی‌ها با هم فرق دارند. اما هر چه این عدد کمتر باشد، این ابزار در انتخاب و تشخیص رنگ، به خصوص در لبه‌ها دقیق‌تر عمل خواهد کرد و مثلاً اگر رنگ سوژه سبز کم‌رنگ و بیرون سوژه سبز پررنگ‌تر باشد، این تفاوت را جید خواهد گرفت و بیرون سوژه را انتخاب نمی‌کند. بنابراین اگر روی لبه‌های سوژه حساس شدید و نیاز داشتید دقت ابزار را بالا ببرید، Tolerance را کم کنید. اگر نه وقتی که رنگ اطراف سوژه با خود سوژه کاملاً واضح و زیاد است یا مثلاً وقتی که نیاز دارید سایه سوژه با خود سوژه انتخاب شود، بهتر است مقدار Tolerance را به حدود ۵۰% تغییر دهید.

منوی کشویی Mode

تنظیمات دیگری که در نوار Options برای این ابزار داریم، منوی کشویی Mode است که همان Blending Mode یا حالت ترکیب‌شدن است. در واقع همین حالت ترکیب است که باعث می‌َشود ابزار Color Replacement در فتوشاپ بر خلاف ابزار براش معمولی، رنگ سوژه را به شیوه‌ای طبیعی تغییر دهد.

گزینه Mode در حالت پیش‌فرض روی Color تنظیم شده است و معمولاً خوب عمل می‌کند. اما هر یک از این ۴ حالت چه کار می‌کنند؟

  • Hue: در این حالت فقط خود رنگ اصلی سوژه عوض می‌شود و اشباع و روشنایی تغییری نخواهند داشت. در این حالت تغییرات ظریف هستند. پس انتخاب خوبی برای سوژه‌هایی است که رنگ خیلی تندی ندارند.
  • Saturation: در این حالت فقط میزان اشباع رنگ سوژه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این حالت برای وقتی خوب است که می‌خواهید میزان اشباع یا تندی یک رنگ را کم یا حذف کنید.
  • Color: در این حالت هم Hue عوض می‌شود و هم Saturation. اما Brightness ثابت می‌ماند.
  • Luminosity: در این حالت روشناییِ رنگ اصلی با روشنایی رنگ جدید تطبیق داده می‌شود. Hue و Saturation نیز عوض نخواهند شد.

حالت‌‍‌های مختلف نمونه‌گیری

و اما گزینه دیگر نوار Options که می‌خواهیم کاربردش را ببینیم، Sampling Options یا حالت‌های نمونه‌گیری است. این آیکون‌ها از چپ به راست عبارتند از:

  1. Continuous
  2. Once
  3. Background Swatch

ابزار Color Replacement در فتوشاپ

این گزینه‌ها مشخص می‌کنند که فتوشاپ چگونه رنگ‌ها را نمونه‌برداری کند. در حالت اول، وقتی موس را روی سوژه حرکت می‌دهید، فتوشاپ دائماً رنگ منبع را آپدیت می‌کند. مثلاً اگر از یک نقطه آبی‌رنگ کار را شروع کند، فتوشاپ سعی می‌کند قسمت‌های مجاور آبی را پیدا کند. بعد اگر در ادامه روی یک قسمت سبزرنگ بروید، فتوشاپ فوراً رنگ منبع را عوض می‌کند و به دنبال قسمت‌های سبز می‌گردد. این حالت برای سوژه‌های چند رنگ مفید است.

در حالت Once، فتوشاپ فقط رنگی را دنبال می‌کند که اولین بار رویش کلیک کرده‌اید. پس اگر رنگ عوض شود، فتوشاپ آپدیت نمی‌شود و باز هم به دنبال همان رنگ اول می‌گردد. این حالت زمانی مناسب است که سوژه شما یک‌دست و یک‌رنگ باشد (یا حداقل رنگ‌ها یکی باشند، مثلاً آبی روشن و تیره که در این صورت باید Tolerance را زیاد کنید).

در حالت Background Swatch نیز (که کمتر پیش می‌آید که از آن استفاده کنیم) رنگ جدید جایگزین هر رنگی می‌شود که با موس روی آن می‌کشید. یعنی فتوشاپ رنگ‌ها را ردیابی نمی‌کند و فقط رنگ جدید را روی هر رنگی که زیرِ موس شماست جایگزین می‌کند.

منوی کشویی Limit

منوی دیگری که در نوار Options داریم، منوی Limit است. در این منو تعیین می‌کنیم که فتوشاپ دقیقاً اجازه دارد تا کجا پیش برود. اینجا سه حالت زیر را داریم:

  1. Contiguous: فقط مناطقی که به هم پیوسته‌اند و زیر نشانگر موس هستند.
  2. Discontiguous: مناطقی که پیوسته و غیر پیوسته هستند.
  3. Find Edges: مثل حالت اول است، با این تفاوت که در تشخیص لبه‌ها دقیق‌تر عمل می‌کند. این گزینه برای سوژه‌هایی با لبه‌های پراکنده که با Torelance بالا هم نتیجه خوبی نمی‌دهند، حالت مناسبی است.

گزینه Anti-Alias

این گزینه در حالت پیش‌فرض انتخاب شده است. وقتی این گزینه فعال باشد، لبه‌های اطراف قسمتی که انتخابش می‌کنید، صاف می‌شود و به‌هم‌ریختگی و پراکندگی‌های ریزی که در لبه‌ها ممکن است ایجاد شوند، حذف می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید