ابزار Direct Selection در ایلوستریتور

ابزار Direct Selection در ایلوستریتور نیز مثل سایر ابزارهای انتخاب ایلوستریتور برای انتخاب سوژه است. با این تفاوت که با این ابزار می‌توانید دقیقاً نقاط لنگری (Anchor Points) را انتخاب کنید. در این دانشنامه نحوه کار با این ابزار و نکات جزئی آن را می‌بینیم.

انتخاب Direct Selection Tool در ایلوستریتور

این ابزار دومین گزینه در منوی ابزارهای ایلوستریتور است. هم‌گروهیِ Direct selection نیز ابزار Group Selection است. پس کافی است روی این گروه راست‌کلیک کنید تا ابزار دایرکت سلکشن را انتخاب کنید. البته راه آسان‌تری هم داریم که آن کلید حرف A کیبورد است. با فشردن این کلید این ابزار فوراً فعال می‌شود.

ابزار Direct Selection در ایلوستریتور

کار با ابزار دایرکت سلکشن ایلوستریتور

وقتی این ابزار را انتخاب می‌کنید، کافی است روی سوژه مد نظرتان کلیک کنید تا نقاط لنگری آن ظاهر شوند. سپس می‌توانید روی هر یک از نقاط لنگری کلیک کنید و سوژه را ویرایش کنید.

اما اینجا یک نکته مهم داریم. اگر روی یکی از نقاط یک کلیک کنید، وقتی آن را حرکت می‌دهید، سایر نقاط لنگری آن سوژه هم متناسب با آن حرکت می‌کنند. مثل چیزی که در گیف زیر می‌بینید.

اما اگر بخواهیم فقط یکی از نقاط لنگری را تغییر دهیم چه؟ در این صورت روی آن نقطه لنگری دابل‌کلیک کنید. با این کار داخل آن نقطه سفید می‌شود. بعد می‌توانید آن را حرکت دهید، بدون این که سایر نقاطِ روی مسیر حرکت کنند. مثل گوشه مربعی که در تصویر زیر می‌بینید.

دو نکته مهم

غیر از نکته‌ای که بالاتر دیدیم، دو نکته دیگر هم برای کار با ابزار Direct Selection در ایلوستریتور داریم. اول این که وقتی این ابزار را در دست دارید، می‌توانید کلید Ctrl کیبورد را نگه دارید تا ابزار Selection ساده فعال شود. در دانشنامه ابزار Selection ایلوستریتور دیدیم که این ابزار کل یک سوژه را انتخاب و جابه‌جا می‌کند، بدون در نظر گرفتن نقاط لنگری. پس اگر خواستید موقع کار با دایرکت سلکشن، کل سوژه را حرکت دهید یا کوچک و بزرک کنید، می‌توانید کلید Ctrl را نگه دارید.

نکته بعدی نیز در مورد کلید Alt کیبورد است. این کلید چه کار می‌کند؟ اگر این کلید را نگه دارید و شکلی را جابه‌جا کنید، ابزار سلکشن معمولی فوراً فعال می‌شود و یک کپی از آن شکل تشکیل می‌شود.

پس تفاوت کلید Ctrl و Alt در این است که کلید Ctrl فقط ابزار دایرکت سلکشن را فعال می‌کند. اما Alt علاوه بر فعال کردن سلکشن، یک کپی هم از شکل می‌گیرد. این روش کپی کردن در مورد ابزار Selection هم صدق می‌کند.

منوی فایل (File) در ایلاستریتور

منوی ادیت (Edit) در ایلاستریتور

منوی آبجکت (Object) در ایلاستریتور

منوی تایپ (Type) در ایلاستریتور

منوی سلکت (Select) در ایلاستریتور

منوی افکت (Effect) در ایلاستریتور

منوی view در ایلاستریتور

منوی Window در ایلاستریتور

منوی Help در ایلاستریتور

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید