ابزار Blend در ایلوستریتور

با ابزار Blend در ایلوستریتور می‌توانید شکل‌های به ظاهر پیچیده را به راحتی و با چند کلیک خلق کنید. افکت‌هایی مثل افکت متنی سه‌بعدی یا ساخت اشکال ترکیبی از اشکال ساده از جمله کاربردهای این ابزار است. این ابزار را می‌توانید به دو طریق فعال کنید. روش اول انتخاب آن از نوار ابزار است. روش دوم نیز رفتن به مسیر  Object > Blend > Make است. در این دانشنامه هر دو روش را برای کار با ابزار بلند در ایلوستریتور می‌بینیم.

روش اول: انتخاب از نوار ابزار

ابزار Blend را می‌توانید در قالب یک ابزار مستقل در نوار ابزار ببینید. اما این گزینه را هم دارید که فقط کلید حرف W کیبورد را بزنید.

حالا فرض کنید ما سه شکل زیر را داریم و می‌خواهیم آنها را با این ابزار Blend کنیم.

برای این کار ابتدا شکل‌هایی را انتخاب کنید که می‌خواهید ترکیب کنید. برای مثال اینجا با ابزار Direct Selection ایلوستریتور هر سه دایره را انتخاب می‌کنیم.

سپس ابزار Blend را از نوار ابزار انتخاب کنید. با این ابزار روی هر یک از دایره‌ها کلیک کنید. با این کار می‌بینید که بین هر دو دایره، یک مسیر ایجاد می‌شود که از رنگ اول به رنگ دوم رسیده‎ است.

ابزار Blend در ایلوستریتور

اگر می‌خواستید که جهت ترکیب رنگ را تغییر دهید، می‌توانید روی منوی Object بالای برنامه کلیک کنید. سپس به مسیر Blend > Reverse Spine یا Blend > Reverse Front to Back بروید.

ابزار Blend در ایلوستریتور

با همین روش می‌توانید یک شکل را با شکلی دیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید مثلث را با دایره ترکیب کنید، می‌توانید اول شکل‌ها را ایجاد کنید. سپس با ابزار Blend در ایلوستریتور روی هر دو کلیک کنید. در تصویر زیر می‌بینید که ما این دو شکل متفاوت را داخل هم ایجاد کرده بودیم.

یک نکته

با همین ترفندهای ساده می‌توانید آیکون‌هایی به سبک گرادیانت بسازید. این روش بسیار ساده‌تر از ساخت گرادیانت است. به‌علاوه می‌توانید از این تکنیک برای پر کردن مسیری که ساخته‌اید استفاده کنید.

برای این کار فقط باید هم مسیر و هم شکل ترکیبی را انتخاب کنید. سپس به مسیر Object > Blend > Replace Spine بروید.

ابزار Blend در ایلوستریتور

استروک یا همان خط دور مسیر اصلی، با ترکیبی که ساخته‎اید جایگزین می‌شود.

ابزار Blend در ایلوستریتور

روش دوم: از مسیر Object > Blend > Make

این روش استفاده از ابزار بلند در ایلوستریتور هم شباهت زیادی به روش اول دارد. با این تفاوت که لازم نیست روی شکل‌ها کلیک کنید. در این روش شکل‌ها را انتخاب کنید، سپس به مسیر Object > Blend > Make بروید. یا از کلیدهای میان‌بر Ctrl+Alt+B استفاده کنید.

برای مثال می‌خواهیم یک افکت متنی ترکیبی ایجاد کنیم. برای این کار یک متن را روی آرت‌بورد می‌نویسیم. سپس یک کپی از آن می‌گیریم. برای کپی کردن متن کافی است با ابزار Selection روی متن کلیک کنید، کلید Alt را نگه دارید و متن را به یک سمت بکشید. یک نسخه کپی از آن ایجاد می‌شود.

حالا هر دو متن را انتخاب کنید. سپس کلیدهای Ctrl+O را بزنید تا طرح کلی متن ایجاد شود.

ابزار Blend در ایلوستریتور

دو رنگ مختلف را به دو متن بدهید. اندازه یکی از آنها را کوچک‌تر کنید. متن کوچک‌تر را پشت متن دیگر قرار دهید.

هر دو متن را انتخاب کنید. به مسیر Object > Blend > Make بروید تا شکلی شبیه به شکل زیر داشته باشید.

ابزار Blend در ایلوستریتور

اما ما می‌خواهیم نتیجه طبیعی‌تری داشته باشیم. پس به سراغ تنظیمات ابزار Blend در ایلوستریتور می‌رویم. برای دسترسی به این تنظیمات، به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید. مطمئن شوید که Spacing روی Specified Steps تنظیم شده باشد.  Steps را زیاد کنید. هر چه این تعداد بیشتر باشد، ترکیب ملایم‌تر و زیباتر خواهد بود.

وقتی از نتیجه راضی بودید، OK را بزنید.

یک نکته

از گزینه Specified Steps می‌توانید برای ایجاد یک پالت رنگی هم استفاده کنید. دو شکل ایجاد کنید و دو رنگ اصلی را برای آنها انتخاب کنید. سپس با یکی از روش‌های بالا آنها را Blend کنید.

ابزار Blend در ایلوستریتور

اگر به این شکل ظاهر شدند، یعنی گزینه Spacing روی Specified Distance یا Smooth Color است. پس آن را به Specified Steps تغییر دهید.

در این حالت، تعداد Steps باید تعداد رنگ‎های مورد نظر شما برای پالت رنگی باشد، منهای دو. به عنوان مثال اگر می‌خواهید ۵ رنگ در پالت رنگی خود داشته باشید، Steps را روی ۳ تنظیم کنید. چون دو رنگ دیگر، در واقع همان دو شکلی هستند که شکل اول و آخرتان محسوب می‌شوند.

ابزار Blend در ایلوستریتور

منوی فایل (File) در ایلاستریتور

منوی ادیت (Edit) در ایلاستریتور

منوی آبجکت (Object) در ایلاستریتور

منوی تایپ (Type) در ایلاستریتور

منوی سلکت (Select) در ایلاستریتور

منوی افکت (Effect) در ایلاستریتور

منوی view در ایلاستریتور

منوی Window در ایلاستریتور

منوی Help در ایلاستریتور

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید